.
TRNAVA. MODRANKA. Na nové prepojenie Trnavy a miestnej časti Modranka čakajú ľudia už tridsať rokov. Južný obchvat existuje v územnom pláne mesta už od roku 1975. Dopravné prepojenie s miestnou časťou, v rámci tohto obchvatu, bolo schválené v roku 1997 . Nová komunikácia bude pokračovaním Bulharskej ulice v Trnave, ktorá sa napojí na Jabloňovú ulicu v Modranke.
„Vytvorenie nového dopravného napojenia do Modranky bolo podmienkou obyvateľov obce pri schvaľovaní výstavby južného obchvatu," povedal Milan Horák, z mestského odboru územného rozvoja a koncepcií.
Ľuďom z Hraničnej popraskali domy.
Ako prví, sa ozvali obyvatelia z novej štvrte
Proti napojeniu, sa ako prví, postavili obyvatelia novovzniknutých ulíc Jabloňová a Lúčna. V svojej petícii namietali, že nová komunikácia urobí z ich pokojnej lokality, autostrádu. O prípojke však vedeli ešte pred výstavbou tejto štvrte a podľa hovorcu mesta, Pavla Tomašoviča, stavebné povolenia v tejto lokalite sa udeľovali s podmienkou, že po súčasnej Jabloňovej ulici povedie spojovacia cesta. Petíciu zmietli zo stola.
Druhú petíciu spísali ľudia z Rajčurskej ulice
Rajčurská ulica v Modranke bude po vybudovaní nového prepojenia, pokračovaním Jabloňovej ulice. Pre zvýšený počet áut však komunikácia nie je vhodná. Ľudia preto spísali petíciu, v ktorej jednoznačne podporili výstavbu novej prístupovej cesty. Navyše však požadovali, aby sa dobudoval ďalší úsek, ktorý by sa mimoúrovňovou križovatkou spojil so Sereďskou ulicou v Modranke. „Vyzbierali sme takmer šesťdesiat podpisov," potvrdila Daniela Rusnáková, iniciátorka petície. Aj túto petíciu však mesto zamietlo.
Na Hraničnej ulici platí zákaz vjazdu nákladných vozidiel.
Do tretice všetko dobre?
Od začiatku marca sa pripravuje zatiaľ najväčšia petícia, ktorú iniciujú ľudia z Hraničnej ulice v Modranke. Vyzbierali už viac ako tristo podpisov. „Súhlasíme s požiadavkami mesta na vybudovanie novej prístupovej komunikácie v plnom rozsahu," povedala Mária Hrašnová z Hraničnej ulice, ktorá je najviac dopravne vyťažená, v porovnaní s ostatnými ulicami v Modranke. Betónová cesta z roku 1968 už nie je stavaná na súčasnú dopravnú záťaž.
Nákladiaky chodia po Hraničnej aj napriek zákazu.
Praskajú im domy a nemajú kde parkovať
„Dom mi praská zvnútra i zvonka. Keď prší a na ceste sa urobia mláky, okoloidúce autá mi striekajú vodu až do okien. Cesta je už stará, má už vyše štyridsať rokov. Bývam tu už od päťdesiatych rokov a na výstavbe tejto komunikácie som sa podieľal aj ja. Odvtedy sa tu vôbec nič nespravilo," prezradil Jozef Drobný z Hraničnej.
Aj s parkovaním áut pred svojimi príbytkami majú obyvatelia tejto ulice problém. Na jednej strane cesty sa totiž nachádza rozjazdený trávnik, pod ktorým sú inžinierske siete, a na druhej strane je jeden a pol metra široký chodník. Podľa nového cestného zákona, by tu žiadne vozidlo nemalo parkovať. Predpísanú štyridsiatku a zákaz vjazdu nákladných áut vraj nikto nerešpektuje. Dokonca ani kamióny, ktoré denno denne tadiaľ prechádzajú.
Problémy s prasklinami majú viacerí obyvatelia.
„Pred nedávnom mi praskla pred domom plynová prípojka, z ktorej unikal plyn. A všetko kvôli autám, ktoré chodia po trávniku, pod ktorým sú inžinierske siete. Ak chcem doma vyvetrať, všetok smog a prach z ulice ide rovno do vnútra. A keď prejde okolo niekto na terénnom vozidle, otriasa sa celý dom," potvrdila Ivana Grgačová z Modranky.
Ľudia z Hraničnej, i z celej Modranky vraj už vyše tridsať rokov netrpezlivo čakajú na toto prepojenie, pretože sa vraj konečne aj pešo či na bicykli, pohodlne dostanú do Trnavy. Po novej, bezpečnej a osvetlenej ceste.