PIEŠŤANY. Nový cyklochodník, ktorý má spojiť Piešťany s Vrbovým, má ísť po železničnej trati. Jeden zo zámerov hovorí o vytrhaní koľají a vybudovaní cyklotrasy. Celú výstavbu bude zastrešovať Trnavský samosprávny kraj (TTAS). Proti zrušeniu a zničeniu trasy je však Občianske združenie Čango aj Železnice Slovenskej republiky. Isté výhrady má tiež piešťanský primátor Remo Cicutto. Nepoužívaná trať má totiž v prípade ohrozenia mesta slúžiť ako jedna z trás záchrany a evakuácie ľudí.
Počas minuloročných pretekov koľajových drezín.
„Je to súčasť evakuačného plánu. Bezpečnosť a ochrana obyvateľov mesta je najdôležitejšia," povedal primátor Remo Cicutto. Preto ešte tento návrh bude mesto zvažovať.
Predseda OZ Čango Vladimír Vacula upozorňuje, že likvidáciou koľají by nielen piešťanský región, ale celé Slovensko prišlo o atrakciu, ktorá je jediná svojho druhu u nás.
„Bojovali sme za to, aby súbežne s traťou šla cyklotrasa, vedľa by zas premávali dreziny. Dá sa to urobiť prostredníctvom dvoch projektov," vysvetlil Vacula. Len samotné vytrhanie koľají by podľa odhadov stálo okolo 531 000 € (160 miliónov korún). Združenie už uskutočnilo niekoľko rokovaní o osude trate s TTSK. Zatiaľ nepadlo ešte definitívne rozhodnutie.
Cyklistov chcú stiahnuť z hlavných ťahov
Majiteľom pozemkov pod traťou je ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktoré v súčasnosti zvažuje jeho odpredaj za symbolickú sumu jedno euro. O trať sa starajú Železnice slovenskej republiky.
„Odovzdanie trate je jedna z možností pre jej využitie v budúcnosti. Z nášho pohľadu je nerozumné túto trať rušiť, naopak chceme, aby sa využívala pre regionálnu dopravu a turizmus," doplnila Zuzana Chalupová z Odboru komunikácie ŽSR.
V súvislosti s prípravou a budovaním cyklotrasy naďalej pokračujú rokovania TTSK s primátormi a starostami blízkych obcí.
Koľajová drezina.
„Zvažujeme rôzne alternatívy, jednou z nich je aj možnosť vybudovania cyklotrasy v telese železnice," uviedla Eva Pristašová z komunikačného odboru TTSK. S vedúcim Obvodného úradu civilnej ochrany v Piešťanoch Igorom Košíkom sa nám nepodarilo spojiť. Podľa informácií OZ Čango evakuačný plán vlakovej prepravy Piešťancov po tejto trati nahradili autobusovou dopravou.
Zámerom všetkých zainteresovaných je presunúť cyklistov z hlavných ťahov ciest na novú cyklotrasu a tak zvýšiť ich bezpečnosť.
Trať neprevádzkujú, iba udržiavajú
Železnice ročne vynaložia na údržbu nepoužívanej trate asi 300 000 € (9 miliónov korún). V septembri minulého roka sa uskutočnili na trati preteky koľajových drezín. OZ Čango chce v budúcnosti zriadiť v budove vrbovskej stanice múzeum. Po koľajach by občas exkluzívne premával aj parný rušeň. Trať Piešťany - Vrbové je jedna z 32 regionálnych železníc.