Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Bošnák: Chceme dobre fungujúce, moderné mesto

O najvýznamnejších (nie len) stavebných projektoch, o tom, aká Trnava je a aké má ambície do budúcnosti, sme sa porozprávali s primátorom Štefanom Bošnákom.

Primátor Trnavy sa vyjadril k stavebnému rozvoju mesta.Primátor Trnavy sa vyjadril k stavebnému rozvoju mesta. (Zdroj: LENKA ŠTEPÁNEKOVÁ)

TRNAVA.

Aká je stavebná politika mesta? Do ktorých súčasných stavebných projektov je zapojené mesto či už predajom pozemkov, alebo priamou investíciou z mestskej pokladne?

ŠB: Pod mestá a obce vzhľadom na vymedzené kompetencie a financovanie nespadá povinnosť riešiť výstavbu bytov. Samosprávy v súlade s Územným plánom a stavebným zákonom koordinujú výstavbu súkromných subjektov. Sekundárne, prostredníctvom projektov z ministerstva výstavby, sa môžu uchádzať o výstavbu hlavne nájomných bytov. Rozsah je viazaný na vypísanie súťaže a vyčlenené finančné prostriedky z ministerstva. Takýmto spôsobom sme boli úspešní vo viacerých projektoch. Reagovali sme tak na neúmerný rast cien vo výstavbe bytov. Po ukončení výstavby nájomných domov na Tajovského a Coburgovej ulici sústredí mesto pozornosť na riešenie dopravy z vlastných zdrojov. Očakáva dobrú prípravu a realizáciu zóny bývalého Cukrovaru, dobudovanie obchodnej zóny od Zavarskej a v prípade súhlasných stanovísk aj nadregionálneho centra športu a zábavy Medziháj. Paralelne s tým sa pripravujú územia pre ďalšiu výstavbu viac ako tisíc bytov, ktoré budú realizovať developeri.

Skryť Vypnúť reklamu
Aké investície v meste vítate najviac?

ŠB: Mesto pochopiteľne víta každú investičnú aktivitu, ktorá je na prospech jeho rozvoja. V oblasti rozvoja priemyslu a zamestnanosti sme dosiahli stanovený cieľ vytvoriť podmienky pre zamestnanosť. Už rok však venujeme pozornosť zlepšeniu podmienok pre stredné a malé podnikanie, aby nebola zamestnanosť sústredená len na jednu oblasť. Aj preto sa uchádzame o Mestský priemyselný a technologický park, ktorý môže výrazne podporiť služby pre podnikateľov a inovovať rast konkurencie. Ide nám o vytvorenie podmienok pre vyššiu pridanú hodnotu a zapojenie podhubia univerzít, v tomto prípade Materiálovotechnolohickej fakulty Slovenskej technickej univerzity. Dôraz kladieme aj na podporu aktivít v oblasti terciálnej sféry a v oblasti investícií do životného prostredia. V oblasti terciálnej sféry sa situácia vyvíja kontinuálne, čoho dokladom je stále sa vyvíjajúca sieť obchodných a zábavných centier. V oblasti investícií do životného prostredia narážame na prekážky, či už majetkového alebo finančného charakteru a preto tejto oblasti venujeme zvýšenú pozornosť.

Skryť Vypnúť reklamu
Spomínali ste priemyselný a technologický park. Spolu s investormi prídu aj pracovné sily. Plánujete na to reagovať ďalšou bytovou výstavbou?

ŠB: Napriek tomu, že investícia technologického parku predstavuje približne 300 miliónov korún, uvažuje so zamestnaním 350 zamestnancov. Z nich veľká väčšina bude z domáceho prostredia, prípadne z blízkeho okolia, takže s osobitnou výstavbou bytov pre nich mesto neuvažuje.

Ako vidíte momentálnu situáciu s bytmi v meste? Je ich podľa Vás dostatok?

ŠB: Na otázku situácie s bytmi nie je jednoznačná odpoveď. Viem, že je v meste voľných približne tisíc bytov, no disponujú nimi ich vlastníci. Mestá museli takzvané štátne byty zo zákona odpredať do osobného vlastníctva, čím samosprávy stratili vplyv na riešenie bytových problémov. Každý rok sa v meste kolauduje od tristo do štyristo bytov v rámci hromadnej a individuálnej bytovej výstavby. Napriek tomu developeri stále predkladajú žiadosti na výstavbu nových bytov. Či je bytov dosť alebo málo - odpovedá trh. Zostáva len dúfať, že prázdnych bytov nebude veľa a všetky nájdu svojich vlastníkov alebo nájomníkov.

Skryť Vypnúť reklamu
Ako sú na tom pomerovo mestské bytové domy k súkromným?

ŠB: Čo sa týka pomeru, samozrejme prevažujú súkromné pred mestskými. Na základe spomínanej legislatívy o odpredaji bytov do osobného vlastníctva majú samosprávy veľmi malý podiel mestských bytov. Pohybuje sa okolo jedného percenta. Aj tu je vidieť, že v danom legislatívnom prostredí úlohou samosprávy nie je v prvom rade realizovať bytovú výstavbu. Ak ju mesto realizuje, tak za pomoci štátnych dotácií pre stabilizáciu zamestnancov vo významných podnikoch. Samostatnú kapitolu tvorí sociálne bývanie, kde problémy vzhľadom na absenciu súkromného sektoru eliminuje mesto.

bosnaknet2.jpg

Ktorý stavebný projekt je podľa Vás v súčasnosti pre Trnavu najdôležitejší?

ŠB: Pre Trnavu je absolútnou prioritou riešenie dopravy, či už dobudovanie severného obchvatu a začatie južného z prostriedkov štátu, alebo riešenie kolíznych dopravných uzlov (križovatka Trstínska - Ružindolská, Strojárenská - Bratislavská a podobne) z prostriedkov mesta. Tieto investície odčerpajú značnú časť prostriedkov mestského rozpočtu, takže je potrebné upozorniť spoluobčanov, že niektoré zámery bude potrebné v rámci priorít trochu odsunúť.

Kde vidíte najväčšie medzery v Trnave v súvislosti s výstavbou a realizáciou stavebných projektov? S akými najčastejšími problémami či otázkami sa pri rokovaniach stretávate?

ŠB: Asi najväčším problémom sa javí zosúladenie investičných zámerov s platnou územnoplánovacou dokumentáciou. Niekedy tieto zámery nie sú v súlade s územným plánom, potom je potrebné pri rokovaniach nájsť zhodu, či už presvedčením investorov, prípadne ak sú opodstatnené nároky, tak riešiť tieto záležitosti cez zmenu všeobecného záväzného nariadenia. Tento proces vyžaduje zákonom stanovené lehoty, čo investori považujú za brzdenie investičných aktivít. Ale s týmto sa stretávajú všetky mestá, otázkou je len, či sa s tým dokážu vysporiadať tak, aby negatívne neovplyvňovali budúcnosť rozvoja mesta.

Niektorí ľudia by v centre mesta radšej ako nové budovy videli zelené plochy. Aký je Váš názor?

ŠB: Vedenie mesta a Mestský úrad postupujú pri realizácií aktivít v tomto smere v zmysle Územného plánu centrálnej mestskej zóny. Jeho súčasťou sú aj Zásady pamiatkovej starostlivosti spracované Krajským pamiatkovým úradom pre využitie jednotlivých priestorov. Tie síce v posledných desaťročiach boli zasanované, avšak v histórií boli tieto zastavané, i keď inou architektúrou. Zeleň je sústredená v prstenci okolo historického jadra, po obnove promenády sa rekonštruuje pás zelene povedľa Hlbokej ulice a uvažuje sa o dobudovanie parku v dotyku na Rybníkovú ulicu. Pozornosť sa venuje aj parkom mimo historického jadra a pripravujú sa projekty prímestských rekreačných zón v Kamennom mlyne, Medziháji, či Štrkoch.

Aká je Vaša vízia do budúcnosti? Čo by ste v architektúre mesta radi zmenili a čo sa Vám naopak páči?

ŠB: Myslím, že taká ako všetkých obyvateľov - dobre fungujúce moderné mesto, ktoré stavia na svojej histórií, kultúre a vzdelanosti ako základných atribútoch. K tomu je však potrebná nielen súčinnosť všetkých subjektov v meste, ale aj kompetencie samospráv, ktoré nesmú byť okliešťované tak finančnými zdrojmi ako aj legislatívnymi možnosťami. Vízia mesta je tak v kontinuite so získanými právami v roku 1238.. Slobodné mesto so slobodnými občanmi, ktorí budú pre seba i budúce generácie vytvárať čo najlepšie podmienky pre život.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 309
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 435
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 228
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 475
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 791
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 604
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 272
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 118
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 937
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 874
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

V kraji vypátrala polícia viac ako tisíc osôb

V prípade hľadaných osôb ide zväčša o úteky pred spravodlivosťou.

V Trnave chcú vo veľkom testovať cez víkend, v Hlohovci štyri dni

Záujem zorganizovať testovanie majú aj Jaslovské Bohunice, Šúrovce a viaceré ďalšie obce pri Trnave.

Odberné miesto MŠ Atómová v Trnave.

Dvaja opití Trnavčania šoférovali to isté auto

V cele policajného zaistenia skončili zhodne s troma promile alkoholu v krvi.

Ilustračná fotka

Prímestské autobusy aj naďalej jazdia v prázdninovom režime

Kraj je pripravený flexibilne reagovať a upraviť cestovné poriadky tak, aby uspokojila dopyt cestujúcej verejnosti.

Prímestská autobusová doprava

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Banskej Bystrici nahlásili hromadné prepúšťanie 1 486 zamestnancov

Ohrození sú zamestnanci z oblasti poštových služieb, ide o avizované prepúšťanie v Slovenskej pošte.

Informácie o skríningovom testovaní v Martine

Zatiaľ je v meste k dispozícií deväť funkčných odberových miest, celoplošne sa v metroplote Turca bude testovať najmä počas víkendu.

Už ste čítali?