Nový zákon o cestnej premávke, platný od 1. februára, zasiahne nie len vodičov, ale aj cyklistov. Mimo obce budú musieť všetci nosiť na hlave prilbu, deti do 15 rokov aj v obci.
TRNAVA. Okrem zmien týkajúcich sa maximálnej povolenej rýchlosti, používania reflexných viest, či povinného svietenia, sa mnohých Trnavčanov dotkne nariadenie o nosení cyklistických prilieb.
Bicykel ľudia v meste i na okolí využívajú nie len na športovanie, ale predovšetkým ako dopravný prostriedok. Od 1. februára budú musieť všetci cyklisti mimo obce nosiť ochrannú prilbu, deti do 15 rokov aj v obci.
„Celkovo s tým nesúhlasím, aby prilbu museli nosiť všetci. Babky pôjdu napríklad do Hrnčiaroviec a budú si musieť na ten kúsok nasadiť prilbu, lebo hneď ako prejdú za tabuľu, sú mimo obce," hovorí Štefan Benedikovič. Na bicykli jazdí už tridsať rokov a aj keď nerád, prilbu si kúpi.
Iný názor má Trnavčanka Jarmila Márová, ktorá s nosením prilieb jednoznačne súhlasí. „Je teraz veľa úrazov cyklistov, sú neosvetlení, nedávajú pozor a chodievajú aj opití. Určite sa to oplatí pre deti, ale aj pre dospelých. Stačí si pomýliť prednú a zadnú brzdu a cyklista sa môže smrteľne zraniť," povedala.
Nosenie prilieb schvaľuje aj primár traumatologicko-ortopedickej kliniky Fakultnej nemocnice v Trnave, Peter Urban. Pri svojej práci sa stretáva s mnohými zranenými cyklistami. Okrem zlomených končatín bývajú najčastejšie a najzávažnejšie práve poranenia hlavy.
„Mávame pacientov s otrasom mozgu, vnútrolebečným krvácaním, či poraneniami krčnej chrbtice. Prilba dokáže následky zmierniť, v niektorých prípadoch môže aj zachrániť život. Je to mechanická bariéra, ktorá náraz stlmí a tým ochráni mozog i lebku," hovorí Urban.
Ak je však prilba zle upevnená, alebo na hlave nesedí, môže zranenia ešte zhoršiť. „Pri prvom nasadení na hlavu nesmie prilba nikde tlačiť a musí byť ľahká. Remienok treba mať zapnutý s vôľou maximálne na jeden prst, aby sa prilba pri páde nezošmykla dozadu, lebo môže zlomiť väz," povedal Peter Katona, mechanik bicyklov a predavač v jednom z trnavských cykloobchodov.
Ľudia sa podľa neho na nový zákon už pripravujú a dopyt po prilbách sa zvýšil. Najčastejšie sa vraj pýtajú na cenu a farbu. Nakupovať v poslednom čase chodia aj dôchodcovia, ktorí si berú základné prilby v cene okolo 20 eur. Prilby pre deti sa dajú kúpiť asi za 17 eur, profesionálni cyklisti do ochrany hlavy neváhajú investovať aj viac ako 600 eur.
Podľa Katonu je dôležité po každom páde prilbu vymeniť, aj keď nevyzerá poškodená. „Prilba je jednorázová záležitosť. Akonáhle na ňu spadnete, už nikdy nebude mať také ochranné vlastnosti ako na začiatku," hovorí. Typ prilby by si mali ľudia vyberať podľa toho, či jazdia cestnú, horskú, alebo free-ride cyklistiku.
Policajné štatistiky v minulom roku v Trnavskom kraji evidovali 77 dopravných nehôd s účasťou cyklistov. Šiesti prišli o život, jedenásti sa zranili ťažko a 47 ľahko. Alkohol namerali policajti takmer dvadsiatke cyklistov.
„Reálne môže byť toto číslo vyššie, pretože niektoré vyšetrovania ešte nie sú ukončené. Ak cyklista nebude mať mimo obce prilbu, môže dostať pokutu do 60 eur, mladistvý polovicu," povedala krajská policajná hovorkyňa Martina Kredatusová.
Na cyklistov v meste má dozerať mestská polícia. Náčelník Igor Keleši povedal, že prilby budú kontrolovať. „V zahraničí je nosenie prilieb bežné, tu to ľudia berú zatiaľ ako povinnosť," povedal. Či sa to zmení a ľudia začnú prilbu brať ako bežnú súčasť cyklistického výstroja, je otázkou času.