TRNAVA. Školy si mali možnosť objednať tlačivá včas. Tvrdí to ministerstvo školstva.
„Tie, ktoré tak urobili a uhradili objednávku, dostanú ich včas," uviedla Dana Špánková hovorkyňa Ministerstva školstva Slovenskej republiky.
Tie školy, ktoré tlačivá nedostanú v riadnom termíne, budú rodičov informovať o polročných výsledkoch žiakov iba na základe výpisu známok. Chaos na školách spôsobilo nové nariadenie ministerstva školstva, hodnotiť žiakov prvých ročníkov už po prvom polroku známkou alebo slovom.
O novom zákone sa však školy dozvedeli minulý týždeň. Takýto postup ministerstva ich zaskočil.
„Túto informáciu vieme necelý týždeň, čo je krátky čas na nejaké riešenie. Ani rodičia nie sú dostatočne informovaní. Taktiež nám nesúhlasili predlohy vysvedčenia s katológovými výkazmi," povedala zástupkyňa prvého stupňa Základnej školy na Brezovej ulici v Piešťanoch Kvetoslava Holíková.
V školskom zákone sa hovorí aj o obsahu školských vzdelávacích programov. „Školy by v tomto čase mali mať školské programy už dávno hotové. Pri príprave programov taktiež diskutovali aj o hodnotení žiakov. Preto by to nemala byť pre nich nová téma. Ich súčasťou je aj vnútorný systém kontroly a hodnotenia žiakov," spresnila Špánková.
Zmätok v hodnotení žiakov, chýbajú aj tlačivá
Nejasnosti v novom postupe hodnotenia žiakov spôsobuje rozdielna stupnica. Kým hodnotenie známkou má päť stupňov, slovné iba štyri.
„Myslím si že je to krátke obdobie, hodnotiť po polroku prváka, ktorý nie je dostatočne adaptovaný s prostredím," povedala ďalej Holíková.
Potrebná tlačivá nemá Základná škola na Gorkého ulici v Trnave.
„Zatiaľ sme nedostali úradnú dokumentáciu, čo môže byť spôsobené nedostatočnou distribúciou tlače," povedala zástupkyňa riaditeľa Eva Šusteková. Ak ich nedostanú do štvrtka, prváci dostanú namiesto vysvedčenia iba výpis.
„K danej slovnej známke povie triedna učiteľka rodičovi všetko, čo pod toto slovíčko spadá a v čom by sa mal zlepšiť. V budúcnosti plánujeme rodičom dať na návrh hodnotiť dieťa kombinovanie aj formou známok aj slovným hodnotením. Pretože podľa mojich skúseností prváčikovi bude viacej hovoriť hodnotenie formou známok ako slovne," vysvetlila Šusteková.
Školy zatiaľ nemajú jednotné hodnotenie žiakov. Niektoré sa rozhodli pre hodnotenie známkou, iné zas slovom.
„Vyzerá to tak, že každá škola bude mať hodnotenie trochu inak. Katalógové listy sú iné ako vysvedčenia," informovala zástupkyňa riaditeľa Základnej školy na Podzámskej ulici v Hlohovci Emília Bendlová.
Aj napriek nejasnostiam v zákone si školy na nové pravidlá, budú musieť zvyknúť.