Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Julo Fujak: Je to len experiment s hudbou

Pre experimentátora Jula Fujaka znamená hudba krok do oblastí s neznámym výsledkom. Nepovažuje ju len za dekoráciu či kulisu, ale za niečo, čo má účel v sebe samom, čiže v tom, že ju máme schopnosť a potrebu počúvať.

Julo Fujak, experimentom kráča v neznámom.Julo Fujak, experimentom kráča v neznámom. (Zdroj: JULO SELNEKOVIČ)

Pre experimentátora Jula Fujaka znamená hudba krok do oblastí s neznámym výsledkom.

HLOHOVEC. Experimentátor Julo Fujak hudbu nepovažuje len za dekoráciu či kulisu, ale za niečo, čo má účel v sebe samom, čiže v tom, že ju máme schopnosť a potrebu počúvať.

Na koncerte odohranom 26. februára 2008 v hypnotickej atmosfére Empírového divadla v Hlohovci sa napriek nízkej návštevnosti naplno podelil o nevšedné zážitky, aké môže priniesť len experimentovanie so zvukom a jeho tvarom.

Vstúpiť do experimentálnych zvukových plôch znamená prežiť dobrodružstvo. Pri stretnutí s niečím pre niekoho možno bizarným a podivným sa otvára cesta k obohateniu osobnosti človeka.

fujak1.jpg


Mnoho ľudí experimentálnu hudbu odsudzuje, pretože ju nechápu, považujú ju len za spleť bizarných tónov, hlukov a ruchov. V akej situácií sa nachádza v súčasnej dobe experimentovanie s hudbou a zvukom na Slovensku?
- Je známe, slovenská hudobná kultúra zaostáva za vývojom. Neznamená to, že u nás nevznikajú úžasné, autentické a zaujímavé diela. Ľudia si zväčša neuvedomujú, že experiment má jednu výhodu a zároveň aj nevýhodu. Je postavený na testovaní a bádaní. Ako vieme z prírodných vied, nie každý pokus sa vydarí... No nevydarené pokusy sa umeleckým experimentátorom neodpúšťajú. Inovatívna hudba však musí ísť aj do rizík.

Nízky záujem o inú - nepopulárnu hudbu na Slovensku je daný aj silnou konzervatívnosťou. Čo všetko je schopné hudobné publikum akceptovať?

- Naše publikum je síce vnímavé i zvedavé, ale i „podivne" svojské. V porovnaní s ostatnými európskymi štátmi má väčšie medzery v poznaní súčasnej hudby. Konzervativizmus a konformita tu totiž majú zapustené hlboké korene, ale je to rôznorodé od mesta k mestu... Často sa stretávam s tým, že postupy a metódy, ktoré používam v mojej hudbe, sa tu označujú za experiment, no v cudzine ide už o niečo ustálené.

Experimentálna hudba stála vždy na okraji, možno aj práve preto, že v nej prebiehali najväčšie a niekedy nepočuvateľné výboje, ktoré ale neskôr inšpirovali rôzne rockové skupiny.
- Doba nebola voči inováciám nikdy obzvlášť prajná, ale prioritou experimentálnej hudby nie je stať sa masovou záležitosťou. Ľudia sú však v súčasnosti navyknutí žiť čoraz pohodlnejšie, málokto sa oddáva riziku neznámeho, siahajú radšej po tom, čo im je známe.

Chodia poväčšinou na osvedčené mená a festivaly, chcú to, čo počujú v rádiách a vidia v televízii. Uprednostňujú, ako hovorieval Frank Zappa, stress fun čiže zábavu za každú cenu, od ktorej je len krok k mentálnej lenivosti a ignorancii. Ale to sa vlastne netýka len hudby...

fujak2.jpg


Vyžaduje experimentovanie hudobné nadanie a virtuózne zvládnutie nástroja? Musí hudobník nástroj dokonale poznať a ovládať, aby „pohol" hudbou a zaujal poslucháča? Alebo zohráva najdôležitejšiu úlohu improvizácia?
- Nemožno stotožniť experimentovanie s improvizáciou, napriek tomu, že tá sa k slovu dostáva čoraz viac. Ešte pred štvrťstoročím bolo nemysliteľné, aby na slovenskom pódiu vystúpili hudobníci, ktorí bez stanovenia témy začali bez prípravy úplne voľne improvizovať a hľadať zvukové plochy vznikajúce práve v tom momente. Dnes sa tento princíp využíva v rôznych súvislostiach a kontextoch, napríklad v rámci intermediálnych a konceptuálnych projektov, ale i pri dotváraní čiernobielych filmov nemej éry.


Samoúčelná virtuozita je príznakom vyprázdnenosti. Naučiť niekoho hrať technicky dokonale sa dá, naučiť ho vytvárať zaujímavú hudbu je však oveľa ťažšie, tu virtuozita veľmi nepomôže. Sú hudobníci, ktorí vôbec nemusia ovládať nástroj z hľadiska tradičných techník a dokážu z neho „vydolovať" hudobne také zaujímavé zvuky, ktoré konvenčne zdatný hráč, limitovaný svojimi návykmi a nebodaj i predpojatosťou, nikdy nedosiahne. Virtuozita ani improvizácia samé osebe nikdy nie sú zárukou kvality.

Svoje miesto majú v experimentoch aj drogy. Téma, o ktorej sa u nás ešte otvorene príliš nehovorí. Dá sa hovoriť o vplyve ich užívania na výsledný efekt alebo ide len o módu?
- Drogy sú témou starou ako umenie samo. Niekto ich môže užívať na zmenu stavu svojho vedomia, ale je otázne, do akej miery je to produktívne. Poznám ľudí, ktorí v triezvom stave tvoria oveľa kvalitnejšie veci, ako tí, čo sa spoliehajú na podporné látky.

Tie totiž nezaručujú, že človek automaticky dosiahne výborný výsledok. V istom zmysle však ide o neprebádanú a u nás dodnes tabuizovanú tému. Prečo niekto potrebuje množstvo cigariet, jointov, alebo ten a ten alkohol, iný zas zelený čaj, alebo len chvíľku meditácie... Ja patrím k tým „triezvejším" (smiech).

Prenáša sa experimentovanie so zvukmi aj do Vášho osobného života alebo ho oddeľujete od hudby?

- Všetci žijeme život, ktorý si vyžaduje každodenne istú mieru improvizácie. Človek si napríklad cez deň naplánuje veľa vecí, ale stačí niečo, čo do toho nepredvídateľne zasiahne, a všetko je inak. Derek Bailey to pomenoval presne: druhy, ktoré stratia schopnosť improvizovať, vyhynú.

Myslím, že nežijem experimentálne, ale môj život sa vyvíja iným smerom, ako som si kedysi želal. Niekedy si hovorím - bohužiaľ, inokedy - našťastie...

Prichádza inšpirácia pre tvorbu zvnútra alebo majú na ňu vplyv vonkajšie udalosti?
- Okolo človeka sa točí množstvo nápadov, nechávam sa inšpirovať rôznymi vecami - útržkami novinových článkov, náhodnými rozhovormi, reklamou. Obklopujú každého, záleží len na tom, ako ich človek vníma, samozrejme, že vo vzťahu ku konkrétnej téme toho ktorého projektu.

Pri tvorbe piesní je zas v hre interakcia rôznych vzťahov: napríklad intonácia a rytmus slova v básni a jeho vtiahnutie, resp. dotvorenie jeho významu v melódii a harmonickom podloží. V tomto sú pre mňa vzorom Vargove a Ursinyho piesne, mám rád Longital a, možno to niekoho prekvapí, i niektoré hity Katky Knechtovej a Pehy.



Viete načrtnúť, čo nové prinesie hudba v tomto storočí a kam sa asi budú uberať jej kroky?
- To netuším, ale je možné, že roztrieštenosť a nesmierna diverzita v hudbe bude pokračovať. Pestrosť je pozitívna, otázne je, čo všetko z nej vykvasí.

Ešte pred takými tridsiatimi rokmi sa dalo hovoriť o istých štýlových príbuznostiach, ale teraz má každý významný skladateľ svoj vlastný jazyk, iný artikulačný princíp, preto treba k nemu hľadať iný kľúč. Sú tu zároveň opodstatnené obavy, či Európa už nie je unavená a presýtená - poslucháčsky aj tvorivo. Keď sú ľudia sú zo všetkého otupení a apatickí, potom ak aj zaznie niečo zaujímavé, málokto zareaguje.

Hľadať spôsob, ako človeka prebrať z letargie k životu - aj to je dôvod, prečo sa vlastne niekto venuje tzv. experimentovaniu.

fujak3.jpg

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Škola môže vyzerať aj inak!
  2. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  3. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  4. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  5. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  9. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  10. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 212
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 236
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 761
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 040
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 630
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 385
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 747
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 523
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 508
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 423
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Komora vyzýva vládu, aby zvážila celoplošné testovanie

Za legitímne považuje rozhodnutie lekárov, ktorí sa rozhodnú nepridať sa k pomoci.

Divoká jazda, nehoda i výstrely. Muž už čelí obvineniam

Pri policajnej naháňačke sa nikto nezranil, vodič sa dal po nehode na útek.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Už ste čítali?