Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica

Julo Fujak: Je to len experiment s hudbou

Pre experimentátora Jula Fujaka znamená hudba krok do oblastí s neznámym výsledkom. Nepovažuje ju len za dekoráciu či kulisu, ale za niečo, čo má účel v sebe samom, čiže v tom, že ju máme schopnosť a potrebu počúvať.

Julo Fujak, experimentom kráča v neznámom.Julo Fujak, experimentom kráča v neznámom.(Zdroj: JULO SELNEKOVIČ)

Pre experimentátora Jula Fujaka znamená hudba krok do oblastí s neznámym výsledkom.

HLOHOVEC. Experimentátor Julo Fujak hudbu nepovažuje len za dekoráciu či kulisu, ale za niečo, čo má účel v sebe samom, čiže v tom, že ju máme schopnosť a potrebu počúvať.

Na koncerte odohranom 26. februára 2008 v hypnotickej atmosfére Empírového divadla v Hlohovci sa napriek nízkej návštevnosti naplno podelil o nevšedné zážitky, aké môže priniesť len experimentovanie so zvukom a jeho tvarom.

Vstúpiť do experimentálnych zvukových plôch znamená prežiť dobrodružstvo. Pri stretnutí s niečím pre niekoho možno bizarným a podivným sa otvára cesta k obohateniu osobnosti človeka.

fujak1.jpg


Mnoho ľudí experimentálnu hudbu odsudzuje, pretože ju nechápu, považujú ju len za spleť bizarných tónov, hlukov a ruchov. V akej situácií sa nachádza v súčasnej dobe experimentovanie s hudbou a zvukom na Slovensku?
- Je známe, slovenská hudobná kultúra zaostáva za vývojom. Neznamená to, že u nás nevznikajú úžasné, autentické a zaujímavé diela. Ľudia si zväčša neuvedomujú, že experiment má jednu výhodu a zároveň aj nevýhodu. Je postavený na testovaní a bádaní. Ako vieme z prírodných vied, nie každý pokus sa vydarí... No nevydarené pokusy sa umeleckým experimentátorom neodpúšťajú. Inovatívna hudba však musí ísť aj do rizík.

Nízky záujem o inú - nepopulárnu hudbu na Slovensku je daný aj silnou konzervatívnosťou. Čo všetko je schopné hudobné publikum akceptovať?

- Naše publikum je síce vnímavé i zvedavé, ale i „podivne" svojské. V porovnaní s ostatnými európskymi štátmi má väčšie medzery v poznaní súčasnej hudby. Konzervativizmus a konformita tu totiž majú zapustené hlboké korene, ale je to rôznorodé od mesta k mestu... Často sa stretávam s tým, že postupy a metódy, ktoré používam v mojej hudbe, sa tu označujú za experiment, no v cudzine ide už o niečo ustálené.

Experimentálna hudba stála vždy na okraji, možno aj práve preto, že v nej prebiehali najväčšie a niekedy nepočuvateľné výboje, ktoré ale neskôr inšpirovali rôzne rockové skupiny.
- Doba nebola voči inováciám nikdy obzvlášť prajná, ale prioritou experimentálnej hudby nie je stať sa masovou záležitosťou. Ľudia sú však v súčasnosti navyknutí žiť čoraz pohodlnejšie, málokto sa oddáva riziku neznámeho, siahajú radšej po tom, čo im je známe.

Chodia poväčšinou na osvedčené mená a festivaly, chcú to, čo počujú v rádiách a vidia v televízii. Uprednostňujú, ako hovorieval Frank Zappa, stress fun čiže zábavu za každú cenu, od ktorej je len krok k mentálnej lenivosti a ignorancii. Ale to sa vlastne netýka len hudby...

fujak2.jpg


Vyžaduje experimentovanie hudobné nadanie a virtuózne zvládnutie nástroja? Musí hudobník nástroj dokonale poznať a ovládať, aby „pohol" hudbou a zaujal poslucháča? Alebo zohráva najdôležitejšiu úlohu improvizácia?
- Nemožno stotožniť experimentovanie s improvizáciou, napriek tomu, že tá sa k slovu dostáva čoraz viac. Ešte pred štvrťstoročím bolo nemysliteľné, aby na slovenskom pódiu vystúpili hudobníci, ktorí bez stanovenia témy začali bez prípravy úplne voľne improvizovať a hľadať zvukové plochy vznikajúce práve v tom momente. Dnes sa tento princíp využíva v rôznych súvislostiach a kontextoch, napríklad v rámci intermediálnych a konceptuálnych projektov, ale i pri dotváraní čiernobielych filmov nemej éry.


Samoúčelná virtuozita je príznakom vyprázdnenosti. Naučiť niekoho hrať technicky dokonale sa dá, naučiť ho vytvárať zaujímavú hudbu je však oveľa ťažšie, tu virtuozita veľmi nepomôže. Sú hudobníci, ktorí vôbec nemusia ovládať nástroj z hľadiska tradičných techník a dokážu z neho „vydolovať" hudobne také zaujímavé zvuky, ktoré konvenčne zdatný hráč, limitovaný svojimi návykmi a nebodaj i predpojatosťou, nikdy nedosiahne. Virtuozita ani improvizácia samé osebe nikdy nie sú zárukou kvality.

Svoje miesto majú v experimentoch aj drogy. Téma, o ktorej sa u nás ešte otvorene príliš nehovorí. Dá sa hovoriť o vplyve ich užívania na výsledný efekt alebo ide len o módu?
- Drogy sú témou starou ako umenie samo. Niekto ich môže užívať na zmenu stavu svojho vedomia, ale je otázne, do akej miery je to produktívne. Poznám ľudí, ktorí v triezvom stave tvoria oveľa kvalitnejšie veci, ako tí, čo sa spoliehajú na podporné látky.

Tie totiž nezaručujú, že človek automaticky dosiahne výborný výsledok. V istom zmysle však ide o neprebádanú a u nás dodnes tabuizovanú tému. Prečo niekto potrebuje množstvo cigariet, jointov, alebo ten a ten alkohol, iný zas zelený čaj, alebo len chvíľku meditácie... Ja patrím k tým „triezvejším" (smiech).

Prenáša sa experimentovanie so zvukmi aj do Vášho osobného života alebo ho oddeľujete od hudby?

- Všetci žijeme život, ktorý si vyžaduje každodenne istú mieru improvizácie. Človek si napríklad cez deň naplánuje veľa vecí, ale stačí niečo, čo do toho nepredvídateľne zasiahne, a všetko je inak. Derek Bailey to pomenoval presne: druhy, ktoré stratia schopnosť improvizovať, vyhynú.

Myslím, že nežijem experimentálne, ale môj život sa vyvíja iným smerom, ako som si kedysi želal. Niekedy si hovorím - bohužiaľ, inokedy - našťastie...

Prichádza inšpirácia pre tvorbu zvnútra alebo majú na ňu vplyv vonkajšie udalosti?
- Okolo človeka sa točí množstvo nápadov, nechávam sa inšpirovať rôznymi vecami - útržkami novinových článkov, náhodnými rozhovormi, reklamou. Obklopujú každého, záleží len na tom, ako ich človek vníma, samozrejme, že vo vzťahu ku konkrétnej téme toho ktorého projektu.

Pri tvorbe piesní je zas v hre interakcia rôznych vzťahov: napríklad intonácia a rytmus slova v básni a jeho vtiahnutie, resp. dotvorenie jeho významu v melódii a harmonickom podloží. V tomto sú pre mňa vzorom Vargove a Ursinyho piesne, mám rád Longital a, možno to niekoho prekvapí, i niektoré hity Katky Knechtovej a Pehy.



Viete načrtnúť, čo nové prinesie hudba v tomto storočí a kam sa asi budú uberať jej kroky?
- To netuším, ale je možné, že roztrieštenosť a nesmierna diverzita v hudbe bude pokračovať. Pestrosť je pozitívna, otázne je, čo všetko z nej vykvasí.

Ešte pred takými tridsiatimi rokmi sa dalo hovoriť o istých štýlových príbuznostiach, ale teraz má každý významný skladateľ svoj vlastný jazyk, iný artikulačný princíp, preto treba k nemu hľadať iný kľúč. Sú tu zároveň opodstatnené obavy, či Európa už nie je unavená a presýtená - poslucháčsky aj tvorivo. Keď sú ľudia sú zo všetkého otupení a apatickí, potom ak aj zaznie niečo zaujímavé, málokto zareaguje.

Hľadať spôsob, ako človeka prebrať z letargie k životu - aj to je dôvod, prečo sa vlastne niekto venuje tzv. experimentovaniu.

fujak3.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  9. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  10. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 35 128
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 32 256
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 25 727
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 868
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 12 768
  6. Kam na výlet so svojimi známymi 11 310
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 11 189
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 503
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 389
  10. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 316

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

NOVOZÉLANDSKÝ DENNÍK

Časť prvá: Šťastie vyzerá všelijako, len ho treba nasledovať

Odcestovala za prácou na Nový Zéland. V prvej časti sa dočítate, čo všetko zažila, aby sa tam vôbec dostala.

Poslanci schválili rozpočet aj finančnú pomoc pre Prešov

Mesto bude v budúcom roku hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom.

Trnavský kraj hľadá nového hlavného kontrolóra

V úvode budúceho roka sa končí funkčné obdobie súčasnej hlavnej kontrolórky Kvetoslavy Tibenskej.

Výsledky žiakov ovplyvňuje prostredie, tvrdí analytička

Z testovania PISA 2018 vyplynulo, že Slovensko patrí medzi krajiny, kde prostredie, v ktorom žiak vyrastá, predurčuje jeho úspešnosť.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Nízkych Tatrách strhla lavína dvoch lyžiarov, jeden zomrel

23- ročného lyžiara sa už nepodarilo zachrániť, jeho priateľ skončil s vážnymi zraneniami.

Pri Kraľovanoch sa stala tragická dopravná nehoda

Tento týždeň zahynuli na oravských cestách už dvaja ľudia.

Mladá mamina porodila dvojičky doma na chodbe, kým čakala na záchranku

Rodičia z Prievidze zažili šok dvakrát. Najskôr keď zistili, že čakajú dvojičky a potom, keď sa Natália a Charlotte vypýtali na svet tak rýchlo, že nestihli prísť do nemocnice.

Vybrali SME

Už ste čítali?