Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
ĽUDSTVO PODĽA MLADÉHO ASTRONÓMA NA INEJ PLANÉTE ŽIŤ NIKDY NEBUDE.

Skutoční vedci v mimozemšťanov a UFO neveria

Astronómia začala Matúša fascinovať už na základnej škole. Jeho sen sa postupne napĺňal a dnes pracuje pre Astronomický ústav Českej akadémie v Ondřejove. Na vysokej škole v Brne študuje hneď dva odbory, astrofyziku a informatiku. Mladým ľuďom by raz chce

l ukázať, že veda je krásna a záhadná. Astronóm Matúš Kocka.

O prírodné vedy sa Matúš začal zaujímať už na základnej škole. Jeho najobľúbenejšími predmetmi bola biológia, matematika a fyzika. Neskôr sa pridal k amatérskym astronómom a spolu zbierali prvé skúsenosti. „Mojim prvým dotykom s astronómiou bolo pozorovanie meteorov na oblohe, ľudovo povedané padajúce hviezdy. Tento jav je úžasní pre ľudí, ktorí vedia čo pozorujú," hovorí.

Pozorujú vzdialený vesmír

Na prvé zážitky s astronómiou spomína mladý vedec veľmi rád. Jeho sen sa začal realizovať s príchodom na vysokú školu v Brne, kde študuje astrofyziku a aplikovanú informatiku. Popri dvoch školách stíha aj prácu v Astronomickom ústave Českej akadémie vied, kde so svojimi kolegami skúmajú za pomoci robotických ďalekohľadov Fenomén nazvaný Gama záblesky. „Tento fenomén objavili americké družice VELA, určené na detekciu testov jadrových zbraní. Družice hľadali záblesky na zemi a objavili niečo podobné z vesmíru."

Matúš vysvetľuje, že Gama záblesky sú spôsobené kolapsom hviezdy, ktorej jadro sa zrúti na čiernu dieru, hviezda zasvieti a prerazí do celého vesmíru. „Záblesk zachytí družica, určí jeho polohu a na Zem zašle správu. Ďalekohľady začnú miesto na oblohe v tom momente snímať. Vďaka takému pozorovaniu dokážeme získať informácie aj o iných galaxiách. O galaxii sa tak dozvieme, aká je stará, ako ďaleko je vzdialená od Zeme a rozoznáme aj jej zloženie," hovorí. Samozrejme získame informácie aj o fenoméne samotnom.

matus4.jpg

V roku 2029 preletí planétka Aphopis popri Zemi

Na motíve zrážky Zeme s inými medziplanetárnymi telesami vznikol už nejeden americký film. To, že k zrážke skutočne môže dôjsť potvrdzujú aj mnohé vedecké kruhy. Matúš považuje tento jav za celkom prirodzený. „Náraz telesa do Zeme vôbec nie je ojedinelý. Teleso o rozmeroch desiatok až stovák metrov narazí do Zeme štatisticky raz za približne šesťdesiat milionov rokov. Náraz spôsobí silnú tlakovú vlnu a zemetrasenie, cunami a následne atómovú zimu. Takto pravdepodobne vyhynuli dinosaury."

Podľa Matúša Kocku dokážu ľudia tieto planétky pozorovať, no nevedia ich ovplyvniť. „Telies, ktoré na svojej dráhe okolo Slnka krížia dráhu Zeme je mnoho. Vieme celkom presne určiť, o koľko rokov sa s nami zrazia. Napriek tomu pre nás nemusia byť nebezpečné. Obežná dráha je však veľmi veľká a šanca, že sa skutočne trafia je malá. Môže sa stať, že teleso preletí popri Zemi veľmi blízko. Práve k tomu dôjde 13. apríla 2029. Planétku Aphopis budeme môcť vtedy pozorovať dokonca voľným okom ako hviezdu pohybujúcu sa po oblohe.

Skutoční vedci v mimozemšťanov neveria

To, že by raz ľudstvo mohlo žiť na inej planéte Matúš Kocka nepripúšťa. Z vedeckého hľadiska je to podľa neho nereálne. „Najväčším problémom pri všetkých kozmických letoch je energia. Čím väčší náklad vesmírna loď nesie, tým viac paliva potrebuje. No aj palivo má svoju hmotnosť a náklad je opäť väčší. Naša technológia má len určitú účinnosť, preto do vesmíru nemôžeme vyniesť veľký náklad," argumentuje.

Tento zanietený astronóm bol vždy veľkým priaznivcom sci-fi. Páčili sa mu seriály o vesmírnych lodiach, ktoré putovali vesmírom a poznávali mimozemské civilizácie. I keď pripúšťa, že vo vesmíre život existuje, neverí, že mimozemšťania niekedy navštívili našu planétu.

„Niekde v galaxii môže byť život. No ak sa aj vo vesmíre nachádzajú iné inteligentné civilizácie, nedokážu s nami komunikovať a už vôbec nie sem priletieť. Museli by mať oveľa dokonalejšiu technológiu."

Podľa jeho názoru, ak by mimozemšťania existovali, robili by pravdepodobne to isté, čo my. Počúvali by rádio, pozerali televízor a telefonovali by. Vznikali by tak elektromagnetické vlny, tak, ako na Zemi. „Tým, že okolo seba vysielame signáli našimi anténami, „svietime" nimi aj do vesmíru. Od zaznenia prvého rádia uplynulo takmer sto rokov. Odvtedy vysielame do vesmíru signál, ktorý je samozrejme rozdielny od prirodzeného pozadia. Ak vo vesmíre bola okrem nás inteligentná civilizácia, tiež by musela vysielať rádiové vlny a my by sme ich dokázali zachytiť," hovorí Matúš.

matus2.jpg

Chce spopularizovať astrofyziku

Vášnivého astronóma fascinuje na jeho práci najviac poznanie. Myslí si, že astrofyzika je najzaujímavejšou vedou spomedzi všetkých. „Ľudia milujú záhady a vesmír je plný záhad. Väčšina mladých ľudí sa však bojí poznania. Myslia si, že za matematikou sú len vzorce. Pravdou je, že za touto vedou sa skrýva veľmi elegantný popis sveta a pochopenie vecí, ktoré sa inou cestou pochopiť nedajú."

Aj práve preto by chcel Matúš astrofyziku v budúcnosti oveľa viac spopularizovať. „Astrofyzika je najlepšou metódou ako spoznávať svet. To, čo bolo kedysi pre nás sci-fi sa zrazu mení na skutočnosť. Mnoho ľudí ani netuší, čo všetko dnes poznáme a dokážeme urobiť," dodáva Matúš.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 798
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 517
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

FOTO: Jesenná atmosféra v Dolnej Krupej

Pozrite si pekné fotografie z prostredia parku pri miestnom kaštieli.

V Trnave bude pre testovanie na COVID-19 pripravených 55 odberových miest

Mestský úrad v Trnave zverejnil okrem zoznamu odberových miest aj zoznam ulíc, ktoré k týmto miestam pričlenil. Primátor Peter Bročka ľudí prosí, aby prišli na pričlenené odberové miesto.

V Trnave sa za administrátorov a dobrovoľníkov prihlásilo 763 ľudí

Za dobrovoľníkov a administratívnych pracovníkov pri celoplošnom testovaní na COVID-19 sa formou online dotazníka v Trnave za menej než jeden a pol dňa prihlásilo 763 ľudí.

Trnava

Primátor Bročka vyzval zdravotníkov, aby pomohli s testovaním v Trnave

Primátor Trnavy Peter Bročka vyzval lekárov, zdravotné sestry a ďalších zdravotníkov alebo študentov zdravotníckych odborov, aby sa prihlásili na víkendové testovanie v Trnave.

Primátor Trnavy Peter Bročka

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

Už ste čítali?