„V rámci 6-7 rokov je v územnom pláne mesta zahrnutá možnosť rozširovania cintorína na Kamennej ceste. V súčasnosti sa však touto problematikou príliš nezaoberáme. Nemáme v úmysle zakladať nové cintoríny, ale skôr rozširovať tie existujúce,“ prezradil Pavol Tomašovič, hovorca mesta.
Rozširovať cintorín chcú aj v Modranke
Cintoríny na Kamennej ceste, na ulici Terézie Vansovej, na Nitrianskej ceste a v Modranke. Mesto má v správe štyri cintoríny, o ktoré sa stará približne pätnásť pracovníkov.
„Mesto sleduje situáciu a do budúcna včas zabezpečí rozšírenie cintorínov na Kamennej ceste a v Modranka. Na ostatných cintorínoch t.j. na ul.T.Vansovej a na Nitrianskej ceste sa rozširovať už nedá. V budúcnosti sa bude pochovávať už iba do existujúcich hrobov. Na Kamennej ceste je ešte voľných miest tak na jeden a pol roka. V Modranke približne na tri roky. Nad rozšírením sa uvažuje už v najbližších rokoch,“ tvrdí Bohuš Srdoš z mestského úradu.
S novým správcom prišiel aj nový poriadok
Minulý rok prebehlo výberové konanie na správcu cintorínov. Za necelý rok sa novému správcovi podarilo uskutočniť viaceré zmeny, ktoré napomohli odľahčiť a spríjemniť pohrebný obrad. „V prvom rade sme sa snažili zmeniť vystupovanie našich zamestnancov pri poslednej rozlúčke.
V súčasnosti sú slušne oblečení v oblekoch, vystupujú s úctou k zomrelému a jeho pozostalým pri poslednej rozlúčke,“ prezradil Vladimír Rigo, správca trnavských cintorínov. V minulosti to totiž nebývalo zvykom. „Pracujem tu už šesť rokov a môžem prehlásiť, že kvalita cintorínskych služieb rastie. V minulosti nám ľudia najviac vytýkali to, že hrobári bývali často pod vplyvom alkoholu. Dnes už opitého hrobára u nás nenájdete,“ povedala Anna Čambálová, administratívna pracovníčka Správy cintorínov v Trnave.
Zmeny k lepšiemu vnímajú viacerí
„Ročne absolvujem približne štyridsať pohrebných obradov nielen v Trnave, ale i v okolitých dedinách. Donedávna bola situácia v Trnave dosť kritická, najmä čo sa týka oblečenia a správania sa hrobárov, respektíve zamestnancov cintorína. Za posledný rok však došlo k podstatným zmenám.Pohreby už majú svoju dôstojnosť, zlepšil sa najmä ľudský prístup zamestnancov k pozostalým,“ uviedol Rastislav Hargaš, evanjelický farár z Trnavy.
„Asi pred týždňom som riešila pohreb svojho brata. V ťažkej životnej situácii, ktorú som prežívala, ma najviac potešili práve zamestnanci cintorína. Berú ohľad na pozostalého, promptne reagujú na jeho požiadavky, zjednodušia celý proces vybavovania potrebných náležitostí so zomrelým. Nerobia to mechanicky, ale so súcitom pristupujú k celému procesu. Vysoká profesionalita a najmä ľudskosť sú v podobných situáciách na mieste a smútiacim pozostalým veľmi pomôžu,“ prezradila Silvia Jurovčíková z Trnavy.
O krematóriu mesto zatiaľ neuvažuje
Výstavba krematória sa odložila na neurčito. „Mali sme istú ponuku ohľadom výstavby krematória, ale zatiaľ nejde o akútnu vec, tak s tým ešte počkáme. Projekt narazil aj na negatívne ohlasy občanov zo sídliska Prednádražie. Ide o zápach a vôbec celý proces kremácie, ktorý by videli z okien svojich bytov,“ tvrdí Tomašovič.
Ako ďalej dodal, s novým správcom sú zatiaľ spokojní a najbližšie chcú zlepšiť existujúce podmienky na jednotlivých cintorínoch. Ide najmä o nutnú rekonštrukciu domu smútku na Kamennej ceste, kde treba zrealizovať viaceré nevyhnutné zmeny.
Vznikne aj nové informačné centrum
Posledná rozlúčka so zosnulým býva väčšinou psychicky náročná. Okrem samotného obradu je však potrebné množstvo formalít, ktoré treba zabezpečiť. Nový správca však uvažuje o tom, ako to všetko zjednodušiť.
„Chystáme vytvorenie nového informačného centra na Kamennej ceste, kde budú sústredené takmer všetky služby spojené s pochovávaním. Na jednom mieste dokážu pozostalí vybaviť viaceré potrebné náležitosti. Sídlo tam bude mať napríklad správa cintorínov, pohrebníctvo, kvetinárstvo, či kamenárske služby. V budúcnosti, po dohode s mestom, chceme docieliť aj to, aby v tejto zrekonštruovanej budove sedela aj pracovníčka matriky a ľudia by tak nemuseli chodiť na tento úrad do mesta. Odľahčí to prácu nielen úradníkom, ale zjednoduší sa aj celý proces vybavovania posledných náležitostí pre zomrelého. Všetko na jednom mieste,“ uzavrel Rigo.
PETER BRIŠKA