Vybudovanie juhozápadného obchvatu bolo podmienkou, ktorú si obec stanovila pri výstavbe závodu Samsung v katastri susednej obce Voderady.
„Už na prvých rokovaniach sme pripomienkovali, že pri výstavbe Samsungu bude Voderadská cesta hlavnou tepnou, hoci podľa rozhodnutia mali autá prechádzať po poľných cestách cez Zeleneč. Hrnčiarovce nemali byť dopravou vôbec dotknuté,“ hovorí starosta obce Rastislav Mrva.
Realizátor štátnej zákazky MH Invest zakomponoval obchvat do územného plánu obce, o ich výstavbe sa však mlčí. „Na rôznych sedeniach sa naše pripomienky pohadzovali, no všetko zostalo len pri sľuboch.“
Na vybudovanie obchvatu a kruhového objazdu je potrebných 170 miliónov korún. Spísanie petície za uvoľnenie finančných prostriedkov na jeho výstavbu vidí Mrva ako jedinú možnosť riešenia. Obyvatelia Hrnčiaroviec nad Parnou chcú petíciu zaslať v novembri ministerstvu hospodárstva.
Cesta nespĺňa parametre
Cesta tretej triedy, po ktorej prechádzali autá počas výstavby závodu Samsung, je široká 5,8 metrov. Základný parameter takéhoto typu cesty je však 7 metrov.
„Došlo k nadmernému zaťaženiu a devastácii, komunikácia sa stala nebezpečnou a neschodnou pre zimnú údržbu,“ uviedol Mrva. Ministerstvo hospodárstva napriek tomu neriešilo opravu cesty ako vyvolanú investíciu. Odporučilo starostovi obce obrátiť sa na Trnavský samosprávny kraj.
„Táto cesta bola zničená v súvislosti s výstavbou Samsungu, čiže realizáciou investície, ktorá nebola konzultovaná ani koordinovaná so samosprávnym krajom. Cítime však zodpovednosť za zdravie a životy občanov, preto dávame cestu na vlastné náklady opraviť. Budeme však pokračovať v aktivitách, ktoré smerujú k refundácii týchto nákladov,“ uviedol predseda TTSK Tibor Mikuš. Cesta by podľa neho mala byť opravená do novembra.
Starosta Hrnčiaroviec považuje toto riešenie za dvojsečnú zbraň. „Opravu cesty vidím len ako polovičné riešenie, pretože ako náhle sa stane cesta zjazdnou, frekvencia vozidiel sa zvýši, vodiči ju začnú využívať ako diaľničný privádzač,“ uviedol. Zhustenie dopravy cez obec môže podľa neho spôsobiť veľa problémov i tragédií, pretože popri ceste nie sú vybudované ani chodníky.
Mrva vidí problém aj v rozširovaní cesty, ktorá mala mať pôvodne podľa projektovej dokumentácie šírku minimálne 9,5 metra. „Som veľký pesimista, že by sa uskutočnil projekt rozšírenia a že cesta sa bude v nasledujúcom období rozširovať o 2,5 metra, “ dodal Mrva.
DARINA KVETANOVÁ