22. sep 2008 o 0:00
Kolonádový most bude opäť aj s termálnou vodou
Dva podomleté piliere objavili statici na Kolonádovom moste v Piešťanoch. Narušená statika poškodila aj strechu. Most si vyžaduje rýchlu rekonštrukciu. Mesto vypísalo výzvu na vypracovanie projektu, peniaze na opravy chce získať zo štrukturálnych fondov.
Problémy so statikou má Kolonádový most pre dva podomleté piliere. Následkom toho sa poškodila aj strecha a celá stavba si vyžaduje izoláciu a statické zabezpečenie. Mesto sa už niekoľko rokov snaží o rekonštrukciu celého objektu.
„V minulosti boli projekty na obnovu mosta, ale vždy to skrachovalo na peniazoch, pretože rekonštrukcia je finančne veľmi náročná,“ povedala vedúca referátu územnej správy Piešťan Jana Vítková. Nedávno urobili obhliadku mosta a jeho súčasný stav si podľa odborníkov vyžaduje rekonštrukciu.
Mesto preto vypísalo výzvu na vypracovanie projektu. Ten by chceli mať pripravený do konca tohto roku. Peniaze sa pokúsia získať zo štrukturálnych fondov.
Obnovenou atrakciou mosta sa stane miestnosť na podávanie termálnej vody. Čiastočne sa zmení farba zábradlia.
Most mal pôvodne inú farbu
„Zistili sme, že súčasná farba nie je pôvodná, pretože pôvodná vrstva bola zelená,“ uviedla riaditeľka Krajského pamiatkového úradu v Trnave Gabriela Kvetanová.
Most však výrazne vzhľad zmeniť nemôže. Takisto k nemu nebudú pristavovať žiadne nové objekty, pretože je zapísaný v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok.
Preto mesto musí zachovať pôvodnú podobu mosta. „Chceme urobiť úpravy fasády, zrekonštruovať strechu, ktorú poškodila narušená statika mosta. Meniť budeme aj elektrické rozvody,“ dodala Vítková.
Návrh na miestnosť pre podávanie termálnej vody vypracoval architekt Emil Belluša. Ten je aj autorom projektu mosta. Postavili ho začiatkom tridsiatych rokov minulého storočia.
Z Bellušových návrhov bude vychádzať pri rekonštrukcii aj mesto. Miestnosť umiestnia v pôvodných priestoroch za sochou barlolamača, ktorý stojí pred vstupom na most z centra mesta.
Most doteraz rekonštruovali iba raz. Nemeckí vojaci ho pri ústupe v roku 1945 poškodili. Opravy trvali takmer jedenásť rokov.
(RAS)
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou