28. apr 2008 o 0:00
Na vyšetrenie zraku čakali aj s časenkami
Zväčša seniori a ľudia v produktívnom veku sa zhromažďovali na Trojičnom námestí v Trnave., aby sa dozvedeli viac o jednom z veľmi závažných ochorení zraku, a to vekom podmienenej degenerácii Makuly.
Kampaň sa začala minulý rok v Španielsku a v dnešných dňoch prebieha v ďalších krajinách Európskej únie. Špeciálny autobus s modernou oftalmologickou ambulanciou zavítal aj na Slovensko. Jeho zástavkami boli Bratislava, Trnava a Banská Bystrica a tento týždeň zavíta do Žiliny.
Záujem bol veľký
V Trnave si prišli dať vyšetriť zrak najmä starší občania. Na časenky čakali už pred prvým otvorením dverí autobusu. „Nedávno som bol na operácii očí a preto sa chcem presvedčiť, či je môj zrak v poriadku,“ hovorí Jozef z Trnavy.
O kampani sa dozvedel z novín a z rádia a vzhľadom na vysoký počet ľudí ju považuje za dobre propagovanú. Pozitívne hodnotí aj prínos kampane. „Do ambulancie sa starší človek dostane v dnešnej dobe ťažšie, preto som rád, že sa môžem dať vyšetriť v meste.“
Vyšetrenia prevádzali oftalmológovia Vladimír Siska Zuzana Jamrichová. „Vekom podmienená degenerácia makuly je najčastejšia príčina ochorenia zraku s konečným dôsledkom do praktickej slepoty. Odhaduje sa, že v západných krajinách trpí ochorením viac ako 150 miliónov ľudí,“ informoval Siska. Svetová zdravotnícka organizácia predpokladá, že ochorenie sa v najbližšom desaťročí strojnásobí. Vo veku nad 70 rokov je postihnutých až 50 percent vyšetrených pacientov.
Hovorili aj o rizikách
„Fajčenie zvyšuje riziko ochorenia až trojnásobne a príčinami často býva nadváha, vysoký krvný tlak a genetická dispozícia,“ skonštatoval doktor. Za veľmi dôležitú považuje hlavne prevenciu. Každý človek nad 50 rokov by mal podľa neho pravidelne navštevovať očného lekára, zdravo sa stravovať a vyvarovať sa nadváhy. Dôležité sú aj špeciálne okuliare, ktoré chránia veci pred slnečným žiarením.
Nedostatok informácií o ochorení má za následok, že pacienti nepoznajú jeho hlavné príznaky a k svojim očným lekárom prídu až v pokročilom štádiu ochorenia. Kampaň, ktorú podporuje výrobca očných prípravkov Bausch&Lomb, samosprávy navštívených miest a Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska, má za cieľ zvýšiť povedomie o ochorení, vyzvať pacientov k prevencii.
V Bratislave doktori vyšetrili približne dvestopäťdesiat ľudí, pričom ochorenie diagnostikovali až u sedemdesiatich piatich.
DARINA KVETANOVÁ
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou