Expozíciu zatraktívnili pre návštevníkov
Expozície takéhoto zamerania vytvoria novú muzeálnu platformu a prirodzenú protiváhu galerijnej výstavnej stratégii, ktorá sa programovo sústreďuje na prezentáciu súčasnej vizuálnej kultúry.
Týmto galéria sleduje posilnenie svojho imidžu zbierkotvornej a pamäťovej inštitúcie a približuje sa čo najširšiemu spektru návštevníkov.
Na prízemí sa nachádza obnovená expozícia pod názvom Ján Koniarek – zakladateľ moderného slovenského sochárstva. Vystavené exponáty predstavujú kľúčové momenty komornej a monumentálnej tvorby Koniarka (1878 Voderady - 1952 Trnava), celú vývojovú líniu od post-rodinovskej modelácie ku klasickej figurácii a národne orientovanej tvorbe.
Ukážky z každého obdobia
Ide o chronologický prierez autorovou tvorbou v rokoch 1905 až 1949, teda od srbského obdobia (Portrét umelcovho otca, 1905) až po posledne datované dielo Sediaci L. N. Tolstoj (1949).
V tejto expozícii nájdeme aj vrcholné práce komorného charakteru (Hlava Jána Krstiteľa, 1906-12; Pijúci muž, 1930-1935), sochárske diela, venované vojnovej tematike (Pro patria, 1914-1918; Hlas povstania, 1944-1945), portréty osobností (Hlava Karola Kuzmányho, 1931; Andrej Hlinka, 1939-1940) a návrhy na monumentálne realizácie (Návrh na Pomník padlým v 1. svetovej vojne, 1927-1929, Model pomníka Antona Bernoláka, 1936-1937; štúdie pre železničnú stanicu v Bratislave, 1939-1941).
Prierez Koniarkovou tvorbou dopĺňajú dva citáty patriace samotnému Koniarkovi a Karolovi Vaculíkovi, pričom nechýbajú ani biografické údaje autora. Celkovú atmosféru expozície dotvára niekoľko závesných obrazov s motívmi starej Trnavy, ktoré poskytnú lepšiu predstavu o prostredí, v ktorom autor žil a tvoril.
Návštevníci sa budú
môcť sôch aj dotknúť
Zámerom galérie je v krátkom čase realizovať plne hmatovú expozíciu s brailovým písmom, aby dotyky a ohmatávanie sôch umožnili intenzívnejší zážitok nielen detskému či nevidiacemu návštevníkovi, ale aj odbornej verejnosti či študentom umenia. „Klenoty domova“ umožňujú spoznávať klasikov slovenského výtvarného umenia.
V galérii sprístupnili aj Klenoty domova
Prvé poschodie nového krídla Kopplovho kaštieľa tvorí prvá stála expozícia slovenského klasického umenia 20. storočia pod názvom Klenoty domova. Ide o predstavenie „zlatého“ fondu galérie predovšetkým z rokov 1900-1960 v médiu maľby a sochárstva. Výstava predstavuje v jednotlivých blokoch jednak klasické motívy a žánre tohto obdobia (krajinomaľba, zátišie, portrét, etnografické figurálne kompozície) a jednak prezentuje nosné mená slovenského tradičného umenia od klasikov medzivojnového umenia (Miloš Alexander Bazovský, Martin Benka, Janko Alexy, Vincent Hložník) až po povojnovú generáciu skupiny galandovcov (Milan Paštéka, Vladimír Kompánek, Milan Laluha). Osobitnú pozornosť venuje významným regionálnym umelcom ako Cypriánovi Majerníkovi, Ernestovi Špitzovi a Teodorovi Tekelovi). Sochársku tvorbu z týchto čias zastupujú aj Fraňo Štefunko, Jozef Kostka, Rudolf Uher, Ľudovít Pollák a ďalší.
Môžu sa vzdelávať
Galéria Jána Koniarka v Trnave chce takto sprístupniť overené hodnoty a klasické podoby slovenského umenia minulého storočia širokej verejnosti a umožniť jej lepšiu orientáciu vo vývoji jednotlivých štýlov, žánrov a autorských programov. Obe stále expozície zároveň poskytujú väčší priestor pre viaceré podoby edukačných aktivít.
⋌VLADIMÍR BESKID,
⋌MICHAL MIRONOV