6. sep 2007 o 0:00
Problém s čítaním možno riešiť
Príchod školského roka často znamená veľkým nápor. Nielen pre deti, ale aj pre rodičov. Po návrate z práce domov začína „druhá šichta“, keď sa s deťmi niektorí rodičia učia aj tri-štyri hodiny.
Rodič je bezradný a dieťa tiež už nevládze. Niekedy sa stane, že aj napriek veľkému úsiliu doma, výsledky dieťaťa v škole nezodpovedajú. „Maťko mal veľký problém prečítať slovo. Dnes si už prečíta článok aj sám. Netreba ho do čítania vôbec nútiť,“ spomína otec 7-ročného syna. Vedeli ste, že samotný problém s učením môže úzko súvisieť aj s problémami s čítaním? Čo vlastne čítanie znamená?
Čítanie je to, keď človek dokáže nahlas prečítať to, čo je napísané a zároveň rozumie tomu, čo číta. Problém s čítaním sa označuje aj ako dyslexia (z gréc. slova dys - nesprávny, porušený, chybný, zlý). Dieťa, ktoré má tieto problémy, zle číta. Často si mýli písmenká, ktoré sú si graficky podobné, nedokáže ich spojiť do slabiky a slabiky do slov. Odhaduje koncovky a niekedy zamieňa aj celé slová. Prečítať text je pre neho utrpením. Potom, čo ho s vynaložením všetkých síl prečíta, nie je schopné povedať, o čom bol. Často je to spojené s ťažkosťami pri písaní, čo sa samostatne označuje ako dysgrafia. Dieťa píše väčšinou nečitateľne, zle odhaduje tvary niektorých písmen, zamieňa ich, vynecháva alebo dokonca celé slabiky. Zväčša ide o deti, ktoré sú veľmi inteligentné, šikovné v iných oblastiach a napriek tomu majú zlé známky. U chlapcov sa s týmito ťažkosťami stretávame častejšie, než u dievčat. V súčasnosti naše školy uvádzajú výskyt detí s označením dyslektik nad 10 percent, niekde aj viac.
MONIKA ZÁVODNÁ
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou