6. sep 2007 o 0:00
Predstavujeme Základnú školu na Vančurovej ulici v Trnave
Základná škola na Vančurovej ulici v tomto školskom roku oslavuje 40. výročie svojho založenia. Za tento čas sa z nej podarilo vytvoriť miesto, kde sa deti naučia nielen všetko potrebné, ale vďaka pedagogickému úsiliu úspešne rozvíjajú aj svoju tvorivosť.
Na prvé školské zvonenie si preto prídu 3. septembra zaspomínať aj bývalí učitelia, ktorí svoje vedomosti odovzdali už niekoľkým generáciám. ,,Deti vystúpia s krátkym programom, príhovorom sa všetkým poďakujeme a v takejto slávnostnej nálade odštartujeme ďalší školský rok,” uviedla učiteľka školy Emília Hlobenová.
Škola, ktorej to myslí
Od roku 1999 je riaditeľkou školy Anna Čapošová. Základná škola na Vančurovej ulici úspešne patrí vďaka kolektívu usilovných pedagógov medzi najobľúbenejšie školy v meste. Škola sa môže popýšiť viacerými projektmi, do ktorých sa za posledné roky zapojila. Vďaka svojej šikovnosti dosiahli mnohé úspechy aj žiaci. Škola sa tak zmenila na miesto, kde sa deti nielen učia, ale hravou formou rozvíjajú svoj talent a nadanie. V tomto školskom roku dochádza na škole dokonca k zmene systému vyučovania v rámci nového projektu Škola, ktorej to myslí. Združenie Orava pre demokraciu vo vzdelávaní do neho vybralo na Slovensku celkovo osem škôl, z Trnavského kraja len túto jednu. „Učitelia už deťom nebudú tlmočiť vedomosti z kníh, ako tomu bolo doteraz. Budú musieť predpokladať, že deti niečo o danej problematike vedia. Formou voľného písania alebo hry to učitelia od nich zistia. To, čo deti vedieť nebudú, si naštudujú z encyklopédií alebo z internetu,” predstavila nový projekt riaditeľka školy Anna Čapošová. ,,Učiteľ bude už len dozerať na prácu dieťaťa a stane sa jeho pomocníkom. Hravou formou napokon preverí jeho znalosti.“ Škola by mala byť po uplatnení nového spôsobu výučby v praxi príkladom aj pre iné základné školy v regióne a tomuto prevratnému spôsobu vyučovania by mala v rámci projektu učiť aj ostatných pedagógov.
Škola ako priestor na rozvoj talentu
Niekoľko rokov na škole prebieha aj projekt s názvom ERIN, v rámci ktorého tvorivými metódami pracujú s mimoriadne nadanými deťmi. ,,Na rozdiel od klasických tried nadané deti na konci školského roka obhajujú svoje ročníkové práce. Pracujú na nich počas celého roka. Pri prezentáciách sú prítomní nielen učitelia, ale aj vedenie školy a rodičia,” povedala Z. Šamajová. Okrem toho nadané deti nedostávajú do svojich žiackych knižiek a na vysvedčeniach známky, ale sú hodnotené slovne. Nadané deti však škola pred ostatnými žiakmi nijako neuprednostňuje. Aj žiaci z klasických tried majú možnosť dostatočne sa sebarealizovať. Projekty, do ktorých sa škola za posledné roky zapojila, im na to vytvárajú vhodný priestor. Napríklad v rokoch 2003 až 2006 bola táto škola spolu so šiestimi školami zo zahraničia zapojená aj do projektu Comenius. S Rumunmi, Angličanmi, Belgičanmi, Poliakmi, Maďarmi, Španielmi sa trnavské deti dvakrát do roka stretali vždy v inej krajine, aby spoločne rozvíjali nielen svoje znalosti z angličtiny, ale aby sa o iných krajinách dozvedeli zaujímavé informácie. ,,Každá krajina napríklad vytvorila jedálny lístok svojej krajiny a z toho vznikla Medzinárodná kuchárska kniha s tradičnými jedlami. Inokedy sme zase predstavovali naše mestá, krajinu, povesti či národných hrdinov. Deti si všetky materiály museli pripravovať v angličtine. Boli do toho zapojení všetci žiaci, menší pripravovali materiály, ktoré starší následne prekladali.” Maskotom tohto projektu bol medvedík, ktorý pol roka strávil vždy na inej škole. ,,Do ostatných krajín sme písali listy o tom, čo sa za ten čas, keď tu medvedík bol, udialo. Sedel na hodinách angličtiny, deti sa s ním hrali, ba dokonca si ho brávali domov. Nechýbal ani na školských výletoch,” informovala učiteľka anglického jazyka B. Chrvalová. Úlohou žiakov pritom bolo vyrobiť pre medvedíka ekovozidlo, ktorým by sa v budúcnosti mohol prepravovať. Prezentácia školy, rodiny, či mesta v angličtine je aj cieľom projektu e-Twinning, na ktorom Základná škola spolupracuje s družobnou školou vo Valticiach z Českej republiky.
Zdravé deti v zdravej škole
Do projektu Zdravá škola sa škola zapojila v roku 2002. Cieľom je deti naučiť zdravému životnému štýlu. ,,Počas Dňa otvorených dverí sme pripravili pre deti, ale aj ich rodičov ochutnávku nátierok či mliečnych výrobkov. Chceli sme rodičom ukázať, čo deti v škole počas prestávok jedia. Každý rodič má totiž možnosť prihlásiť svoje deti na desiatu.” Vďaka projektu na školu zakúpili aj fit lopty, na ktorých v rámci relaxácie deti cvičia, niekedy aj počas vyučovania. Na škole organizujú jesenný aj jarný zber papiera, deti sú za svoju snahu následne oceňované. Zdravá škola pre svojich žiakov organizuje aj školy v prírode, lyžovačky aj plavecký výcvik. Zaujímavosťou je, že škola deťom ponúka aj dopravnú výučbu, pravidelne navštevujú dopravné ihrisko v Galante.
Deti si na škole ,,brúsia” jazyky
Medzi aktivity, ktorými škola zapája deti do mimoškolskej činnosti, patrí karneval. Nechýbajú ani výlety za kultúrnymi, historickými či prírodnými pamiatkami alebo návšteva divadelných a filmových predstavení. Aby pedagógovia u detí vzbudili väčší záujem o slovenčinu a rozšírili ich slovnú zásobu, vymysleli pred dvomi rokmi na škole aj súťaž s netradičným názvom Brúsime si jazyk. Deti potrápia svoje hlavy nad rôznymi hlavolamami a poprekrúcajú jazyk nad rôznymi slovnými hračkami. Zo školských lavíc nevymizli ani rozprávky. Počas podujatia Noc s Andersenom si ich zopakujú hneď niekoľko. ,,Deťom sa číta, hrajú sa tu a súťažia. Okrem toho ich láka možnosť prespať v škole. Vnímajú ju potom úplne inak. Nielen ako miesto, ktoré musia povinne navštevovať.“ S knihami zoznamujú najmenších žiakov aj počas Týždňa hlasného čítania, kedy staršie deti čítajú knižky mladším.
K dispozícii sú pre deti aj knihy v školskej knižnici. „Hlavne nadané deti, ktoré pracujú s encyklopédiami, si ich tam chodievajú zapožičiavať,“ hovorí vedúca knižnice D. Vojvodová.
Na škole vyrastajú aj mladí novinári
Medzi zaujímavé aktivity spomedzi krúžkovej činnosti patrí príprava školského časopisu. Bleskáčik, ako si ho žiaci pomenovali, vydávajú na škole od roku 1996. „Úspešnými lastovičkami sú aj triedne časopisy. Tento rok boli prvýkrát v rámci okresnej súťaže žiackych novín a časopisov ocenené aj časopisy Tučniačik, Dinkáčik a Ufónik. Všetky tri miesta obsadili naše časopisy.” Na škole sa preto tešia, že poznatky z informatiky deti prenášajú aj do tvorby časopisu. S masmediálnou výchovou sa žiaci stretávajú aj v rámci prípravy rozhlasového vysielania Radarik, ktorý na škole funguje už od školského roku 1972/ 1973. Spolužiakom sa prihovárajú slovom a hudbou, hlavne pri slávnostných príležitostiach. Krúžky na základnej škole fungujú aj vďaka vzdelávacím poukazom, ktoré žiaci dostávajú na začiatku školského roku. Snažia sa tak zvýšiť záujem detí o mimoškolskú činnosť. Vybrať si môžu zo záujmových či vzdelávacích krúžkov. „Deviataci sa napríklad v rámci krúžku hravou formou pripravovali na monitor zo slovenského jazyka či matematiky, ktorý bol pre nich zaťažkávajúcou skúškou,“ vysvetľuje Hlobenová. Úspešne sa im tak cez testy podarilo prejsť, pretože žiaci obstáli v rebríčku trnavských škôl na druhom mieste. Popredné umiestnenia zase získali žiaci, ktorí navštevujú tanečný, spevácky, recitačný krúžok, sú literárne tvoriví a vydávajú školské a triedne časopisy. Tieto súťaže z kultúrnej oblasti sa bodovali. Vďaka víťazstvám získala škola už po tretí rok existencie súťaže znovu prvé miesto v Tirnavia Trophy. ,,Súťaž je aj finančne motivovaná, vďaka tomu sme získali prostriedky na nákup krojov či počítačov. Peniaze sa tak deťom vrátili. Úspechy škola seje však aj v olympiádach z anglického jazyka, z matematiky, geografie, fyziky, prírodopisu a v športe. V stolnom tenise nás naši žiaci reprezentovali aj na celoslovenských súťažiach,” pochválila žiakov na záver učiteľka Emília Hlobenová.
Deti sa potešia farebným šatniam
V minulom roku sa začalo aj s postupnou rekonštrukciou školy. Oprava strechy a výmena časti okien si vyžiadala takmer 8 miliónov korún. Kvôli nepriaznivému počasiu však museli rekonštruovať aj vnútorné zariadenie, ktoré sa poškodilo. Ešte aj počas leta panoval na škole čulý ruch, aby deti privítali v peknom prostredí. Veľkým prekvapením pre nich budú aj nové farebné šatne. S rekonštrukciou by sa malo podľa finančných možností pokračovať aj v blízkej budúcnosti. Po jej dokončení by Základná škola na Vančurovej ulici mohla pokojne súperiť so školami vo vyspelých štátoch. Takmer každá trieda na škole je totiž vybavená počítačom s prístupom na internet a s inou masmediálnou technikou, ktoré získali z projektov a z rodičovských sponzorských darov.
LENKA JURÍKOVÁ
FOTO: ARCHÍV ZŠ
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou