Piešťanské nebo počas víkendu ožilo. Fingovaný prepad letiska, záchranné i bojové vrtuľníky alebo vystúpenie stíhačky Messerchmitt. To je len zlomok ukážok, ktoré prilákali vyše desať tisíc návštevníkov z celého Slovenska na Národné letecké dni. Na piešťanskom letisku sa uskutočnili prvýkrát.
Milovníci lietania mohli obdivovať ukážky pozemnej a vzdušnej techniky. Nechýbali ani známe lietadlá MIG-29 a L-39, ale ani akrobatická skupina na bezmotorových lietadlách známa ako Očovskí Bačovia. Prvý raz sa na Slovensku predstavila aj česká letecká akrobatistická skupina Flying Bulls. Svoje jedinečné umenie predvádza na rôznych veľkých podujatiach, dokonca aj v Japonsku a v Dubaji. Piešťanské nebo tiež patrilo odvážnym parašutistom z výsadkovej záchrannej služby. Spadá pod ozbrojené sily a slúži pre záchranu pilotov alebo lietadiel, ktoré sa buď katapultujú na území nepriateľa alebo v nedostupnom teréne. „Sme nasadzovaní tam, kde sa nemôžu dostať pozemné záchranné zložky, ako sú hasiči a rýchla zdravotná služba. Do neprístupných terénov sa dostávame pomocou vrtuľníka, zlaňovania alebo priamo zoskokom,“ povedal nám veliteľ skupiny výsadkovej záchrannej služby z leteckej základne Kuchyňa. Skupiny však pôsobia aj na letisku Sliač a Prešov. Sú nasadzované pri všetkých leteckých nešťastiach. „Či je to vojenské alebo civilné lietadlo, ide sa vždy do nedostupného terénu. Povodne a požiare nie sú výnimkou,“ dodal. Výsadková záchranná služba nechýbala ani pri leteckom nešťastí v maďarskej obci Hejce, kde pri páde lietadla vracajúceho sa z misie v Kosove zahynulo 42 vojakov. Záchranár si pred zoskokom môže k padáku pripnúť aj batoh s potrebným materiálom, pri tandemovom zoskoku si môže zobrať špecialistu alebo lekára. Ich práca nie je len o zachraňovaní. „Je to aj o príprave lietajúceho personálu, pilotov, letovodov a letušky, na záchranu a núdzové opustenie lietadla, či už po núdzovom pristátí na zemi alebo vo vzduchu.“
Slovenský vrtuľník bol aj v Bosne a Hercegovine
Medzi ukážkami vzdušnej a pozemnej techniky bol aj slovenský vruľník Mi-17, ktorý bol nasadený v rámci misie SFOR na základni v bosnianskom Bugojne.
Jeho prevádzku v Bosne a Hercegovine zastavili v októbri pred štyrmi rokmi po tom, ako sa na východe Slovenska pri obci Pušovce zrútila rovnaká helikoptéra. Vtedy v nej zahynuli 4 členovia posádky. Svoje lety opäť obnovil
koncom novembra, keď viac ako 50 dní strávil na pristávacej dráhe.
„Vrtuľník, má všestranné využitie. Väčšinou sa používa na prepravu osôb. Môže plniť aj záchranárske úlohy a používa sa aj na pozemnú pátraciu hliadku alebo plní bojové úlohy Jeho kapacita slúži pre 22 osôb,“ vysvetlil technik lietadla Daniel Halický z letiska v Prešove.
Lietadlo je vybavené kamerou na snímanie
Dopravné lietadlo L 410 FG slúži na fotogrametrické snímkovanie. „Ide o snímkovanie zemského povrchu napríklad kvôli výrobe máp,“ vysvetlil technik lietadla Norbert Čubák z letiska v Kuchyni. Posádku lietadla tvoria dvaja piloti a jeden palubný technik. Medzi nimi je aj navigátor a operátor, ktorý obsluhuje kameru. „Tá je umiestnená pod lietadlom a pri snímkovaní sa obsluhuje zvnútra.“
Petra Nagyová, foto: autorka, - sita -