Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Čarovný svet ukrytý za veľkou bránou

Kedysi deti s mentálnym postihnutím v Domove sociálnych služieb pre deti a dospelých v Pastuchove iba strážili. Postupne však pribudli vychovávateľky. Začali dbať o to, aby ich zapájali do života, pretože deti upadali. ,,Hľadáme to, čo v nich je. Dostala

som ponaučenie. Už sa nepozerám na deti tým, čo nedokážu, ale snažím sa využiť to čo vedia a motivovať ich ďalej. Mnohé poznám už roky a vždy ma niečím prekvapia,“ hovorí riaditeľka Mária Grznárová.

Po vstupe do spoločenskej miestnosti prišiel za mnou Robko. Hneď sa predstavil a pýtal sa, ako sa volám. ,,Keď som im povedala, že príde návšteva, veľmi sa tešili. Hneď sa aj pýtali. No nechala som ich, nech majú prekvapenie. S človekom vždy nadväzujú priateľský vzťah a rozhovor. sa netočí o ich bolestiach, ale pýtajú sa na meno. Ak sa ukážete v dobrom svetle, rozhovor pokračuje.“ Domov pre deti s mentálnym postihnutím funguje v Pastuchove od roku 1983. Spočiatku začínali v provizórnych podmienkach. Deti spávali v jednej izbe, v ktorej bolo 13 postelí vedľa seba a 13 skriniek na šaty. ,,Bolo to ako na vojne. Časom sme začali rekonštruovať budovy a dnes majú klienti s ľahším mentálnym postihnutím možnosť bývať vo vlastných izbičkách,“ vysvetľuje riaditeľka. Bývajú v dvoch dvojposteľových a dvoch trojposteľových izbách, kde majú ukryté svoje poklady. Zmenili sa aj metódy práce. V začiatkoch sa deti počas celého dňa len hrali. Dnes absolvujú výchovný proces. ,,Naučili sme ich bicyklovať. Najstarší obyvateľ Robko sa najprv pozeral a potom nasadol a jazdil sám! Stále skúšame hľadať, čo je v nich ukryté.“ V tomto roku zakúpili aj korčule, no keďže zima sa nevydarila, odskúšajú ich až budúci rok. Jeden z chlapcov sa naučil háčkovať a dokáže aj prišiť gombík. Ďalší sa začal venovať tancu. Deti majú veľmi dobrú pamäť. Pred ôsmimi rokmi im na vianočnom večierku hral gitarista. A odvtedy sa dožadujú jeho príchodu. Potešiť ich prichádza aj harmonikár. Toho prekvapili a príjemne šokovali. Z kazety sa totiž naučili jeho piesne. ,,A keď začal hrať, spievali s ním.“ Majú veľmi veľa zážitkov, na ktoré nezabúdajú a radi sa k nim vracajú. ,,Občas nás prekvapia otázkami, ktoré by sme od nich nečakali. Alebo vyjadreniami, ktoré sú príliš filozofické k ich veku. Niečo majú odpočuté z televízie. No tieto situácie sú krásne a naša práca je vtedy veľmi odhľahčená.“

Skryť Vypnúť reklamu

Slniečka na lôžkach
Domov funguje 24 hodín počas celého roka. Sú tu deti a klienti vo veku od 11 do 32 rokov. Z toho sedem dievčat a mladých žien, pretože niektoré už dovŕšili osemnásty rok. Z tridsiatich detí je osem pripútaných na lôžko a dvadsaťdva sa môže pohybovať. Všetci majú diagnózu. Tá znie mentálna retardácia. K nej sa im však pridružuje aj ďalší postih – telesný, sluchový, zrakový. Deti sú rozdelené do troch skupín, ktoré majú aj svoje názvy. Medzi nimí sú Maxíci, Tučniaci, Gumkáči i Slniečka – pripútané na lôžko. Cieľom pracovníkov domova je naučiť deti základné hygienické, pracovné a spoločenské návyky. „Chceme dosiahnuť najvyšší možný stupeň socializácie a integrácie.“ Situácia je však niekedy taká, že v domove nie je dostatok personálu a jednotlivé skupiny sa musia pospájať. „Lenže keď sú deti neustále pohromade, jeden druhého vyrušujú a vyvolávajú v sebe nepríjemné pocity. Potom sú agresívni a vznikajú konflikty,“ hovorí riaditeľka. Vtedy sa ich snaží vychovávateľka i sestry zaujať nejakou činnosťou. Zvyčajne sa to podarí. Deň potom prebieha v pokojnejšej atmosfére a deti myšlienkovo napredujú. „Vzhľadom na postihnutie a diagnózu je to však individuálne.“ Tí, ktorí sa nedokážu zapojiť do výchovnej činnosti, majú svoju obľúbenú činnosť. Listujú v časopisoch. Potom z nich trhajú strany, robia papierové gule a hádžu ich. Majú radi aj veľké skladačky a loptové hry. „Snažíme sa ich vodiť na prechádzky, či už po obci alebo aj na rôzne výlety.“ Čo ich však najviac motivuje je hudba. Povzbudzuje ich a dodáva im silu. Stávajú sa aktívnejšími. „Počúvanie hudby u ležiacich detí je veľmi dôležité. Dokážu reagovať na nové nahrávky, ktorých sa potom dožadujú.“ S týmito deťmi sa na rozdiel od pohyblivých lepšie komunikuje. Zdatnejšie veľmi radi tancujú na rytmické piesne alebo sa len tak pohybujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Zbierky, ktoré sa postrácali
V poslednom období sa začali pracovníci domova sociálnych služieb pre deti a dospelých zúčastňovať rozličných akcií. „Pracujem s deťmi už 16 rokov a odvtedy sa postoj spoločnosti zmenil k lepšiemu. Viacej sa začalo hovoriť o nich na verejnosti. Dnes chodíme do zahraničia, nadväzujeme kontakty.“ Domov spolupracuje s hlohoveckými dôchodcami i s centrom voľného času. Komunikujú aj so strednými školami, ktoré pre nich robia finančné zbierky. „Robievajú sa i zbierky, o ktorých nevieme. Už som sa stretla aj stým, že niekto prišiel do obchodu a tvrdil, že organizuje zbierku pre náš domov. Toho človeka sme nepoznali a zbierku nevideli.“ Preto riaditeľka dáva pozor na to, aby nikto nezneužíval deti pre vlastné obohatenie. Každá zbierka ide oficiálnou cestu a musí byť dokladovaná a evidovaná. ,,Nikto nemôže robiť len tak zbierku bez toho, aby sme o tom nevedeli.“ Dobré skúsenosti nemajú v domove s veľkými zbierkami šatstva. ,,Ľudia nám nosili veci, ktorých sa potrebovali zbaviť a nám vznikal problém, čo s nimi.“ Preto je podľa nej lepšie, keď sa ozvú jednotlivci a ponúknu, čo majú. Dnes sú už niektoré deti dospelé a začali poberať invalidný dôchodok, čo uľahčuje domovu nákup šatstva. Ostatným deťom nakupujú veci z rozpočtu. „Ten sme dostali na základe našich požiadaviek. Finančne na tom nie sme až tak zle. Sídlime v starších budovách, ktorá neustále rekonštruujeme, preto financií nie je nikdy dosť.“ Základné potreby detí sú však zabezpečené. V roku 2005 zrekonštruovali podkrovie a vybudovali nové izby. Na prízemí vznikli spálne pre ďalšie deti, ktoré nedokážu byť samostatné. Za deťmi chodia na návštevy pravidelne aj rodičia. Zaujímajú sa o nich a niekedy si ich vezmú aj domov. Sú však aj prípady, kedy musíme od rodičov súdne vymáhať platby.

Skryť Vypnúť reklamu

Byť v správnej chvíli na správnom mieste
Do domova chodia aj študenti z rôznych škôl. ,,Vždy sa nájde zopár žiakov, ktorí odmietnu ísť dnu. Najmä k ležiacim deťom. Ako argument uvádzajú ľútosť.“ Podľa riaditeľky však nie je dobré, keď im je ich ľúto. ,,To im nepomôže. Práve naopak. Človek sa musí postaviť k ich postieľke, tak im svojou návštevou viacej pomôže.“ Takisto pomôže aj sám sebe. Začne mať iný pohľad na svet a viac si bude vážiť život a svoje zdravie. „Musíme vidieť aj inú tvár sveta. Všetko, čo život prináša. Nielen jeho svetlé a radostné stránky.“ Ako vraví, práca vychovávateľky a riaditeľky v domove je veľmi náročná. ,,Život s postihnutými deťmi zmenil môj pohľad na ľudí. Vnímam inak svoje okolie a viac obhajujem zdravotne postihnutých. Vyzdvihujem ich a rozprávam o nich otvorene. Týmto ľuďom treba venovať pozornosť. Akákoľvek forma pomoci je prínosom pre ich život. Stačí, že ich vnímame takých, akí sú a rešpektujeme ich,“ dodáva.
Tiež majú svoje práva, dôstojnosť a takisto ako bežní ľudia aj slobodu prejavu a pohybu. ,,Boli chvíle, keď som chcela s touto prácou skončiť a odísť preč. Ale vždy som našla niečo, čo ma tu zastavilo a opäť vzpružilo. V človeku niečo zarezonuje a dokáže pokračovať. Neviem si predstaviť, že by som robila inú prácu. Pochopila som, že som na správnom mieste.“
Rasťo Piovarči

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 928
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 223
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 960
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 450
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 002
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 948
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 384
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 264
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 121
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 000
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Zdravotníčka v ochrannom odeve odoberá vzorku počas testovania na COVID-19 v telocvični na Základnej škole s materskou školu na Námestí učeného tovarišstva v Trnave

V sobotu bolo otvorených 3791 odberných miest.

11 h
Testovanie v Hlohovci

Záujem ľudí oproti sobote klesol približne o tretinu.

12 h
V Trnave prebieha druhý deň plošného testovania.

Na niektorých odberových miestach sa čaká aj okolo hodiny.

13 h

Od štvrtka do soboty absolvovalo antigénový test 2 604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem.

14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

8 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

23. jan

Už ste čítali?