„Či už je to práca na zmeny alebo nie, na tom ľuďom veľmi nezáleží. Avšak je pre nich dôležité finančné zabezpečenie, aby zo svojho platu mohli vyžiť,“ vysvetlila riaditeľka ÚPSVaR Eva Zatková. „Záujem je naopak o administratívne práce. Muži vyhľadávajú aj prácu skladníka. Pritom treba brať do úvahy, že najväčšiu skupinu uchádzačov tvoria ľudia len s učňovským vzdelaním,“ dodala. Podľa nej zamestnávatelia v trnavskom regióne najčastejšie ponúkajú pozície ako výrobný pracovník, frézar, sústružník, zvárač, predavač, kuchár alebo krajčírka.
Zastaralé metódy a nemoderné laboratóriá
Trnavská spoločnosť Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) zamestnáva 1 190 ľudí. Aj tu majú problém obsadiť pozície ako zvárač, kovoobrábač, elektromechanik, technológ a majster výroby. V automobilke PSA Pegueot Citroën, ktorý začal s výrobou v minulom roku, dnes zamestnávajú viac ako 3 300 ľudí. Podľa manažérky náboru Daniely Záhorskej medzi najťažšie obsadzované pracovné pozície patria miesta kvalifikovaných odborníkov a špecialistov v elektrotechnike, v oblasti 3D merania, metrológie, kvality a údržby. Vysvetlila nám, že „kým pred niekoľkými rokmi nemali záujemcovia dostatočné jazykové a počítačové zručnosti, dnes im chýbajú skúseností v oblasti nových moderných technológií, robotov a automatov. Zamestnávateľ potom musí investovať nemalé čiastky do odborných školení.“ Na väčšine stredných a učňovských školách sa ešte aj dnes používajú zastarané metódy vyučovania. V laboratóriách sa zasa žiaci stretávajú so zariadeniami, ktoré sa dnes už bežne nepoužívajú. Preto pre študentov usporadúvajú rôzne exkurzie, aby im ukázali, čo obnáša práca v automobilovom priemysle v praxi. „Nie je to fyzicky náročná práca, keďže už aj tú najťažšiu nahrádzajú stroje a zariadenia, ktoré zamestnanci obsluhujú.“ Napriek tomu podľa Záhorskej v automobilke zaznamenali väčší záujem o prácu v administratíve. „Počet pozícií je tu však limitovaný a podmienený znalosťou cudzieho jazyka,“ dodala. Z pozícií vo výrobe pociťujú väčší záujem o prácu na oddelení výstupnej kontroly kvality a logistiky.
Lenka Juríková