Linka tiesňového volania 112 slúži na pomoc ľuďom, ktorí sú v bezprostrednom ohrození života. Počas minulého roka na ňu prišlo za deň približne 1 644 hovorov. Operátori z nich riešili asi 20 opodstatnených žiadostí o pomoc v núdzi.
Ako nás informoval vedúci odboru krízového riadenia na trnavskom krajskom úrade Jozef Kluka, operátorom sa tiež stáva, že ich volajúci nepustia k slovu. „Majú volať v bezprostrednom ohrození života a im pritom nič nehrozí,“ povedal. Jeden muž sa raz strachoval o svoju nezvestnú manželku. Volal na 112 niekoľkokrát, no ani raz nechcel, aby ho prepojili na políciu. Slúchadlo telefónu položil. Inokedy volajú ľudia, ktorí sa za každých okolností chcú rozprávať. Operátorom vulgárne nadávajú a zdržujú linku. „Ľudia robia stále to zlo, čo robili. Falošných volaní dokonca pribúda,“ skonštatoval. „Zvykli si na číslo 112, tak volajú. Za minulý rok sme mali cez 601 tisíc volaní, z ktorých bolo vyše 586 neopodstatnených,“ dodal. Situácia na koordinačnom stredisku bola minulú stredu predpoludním pokojná. „Prepojili sme niekoľko hovorov na záchrannú zdravotnú službu, no častejšie nám volajú deti. Vyvolávajú nám najmä cez prestávky, hrajú sa s telefónmi a potom obsadzujú a zneužívajú linku. Je to veľmi nepríjemné, najmä keď si vymýšľajú, že je niekde požiar alebo odpadnutá osoba. Ak to nevieme overiť, stane sa, že nastanú zbytočné výjazdy,“ povedal nám operačný dôstojník hasičského a záchranného zboru Martin Krajčovič. Krušné chvíle podľa neho nastávajú najmä poobede po pracovnej dobe. „Tiež, keď začína vykurovacie obdobie, v prípade lesných požiarov a dopravných nehôd,“ vymenoval. „Dnes je volaní zatiaľ pomenej. Nie je tak veľa chrípok, ako inokedy. V nočných hodinách však býva telefonátov oveľa viac,“ vyjadrila sa operátorka záchrannej zdravotnej služby. „Žiaľ, stáva sa, že dostávame aj falošné oznamy. Vymýšľajú si najmä deti, že niekto skočil z okna. Podobný prípad sme mali minulý týždeň, kedy sme vyslali posádku. Zdravotníci obišli celé okolie a nikoho tam nenašli. Je to veľká škoda, pretože posádka je potom zbytočne obsadená,“ uviedla. Vysvetlila nám, že ak je niekto v bezprostrednom ohrození života, človeku sa snažia vždy pomôcť. „Či už resuscitáciou po telefóne alebo okamžitým vyslaním posádky. Niekedy volaného držíme na linke bez toho, aby sme položili telefón. Súbežne podávame prvú pomoc a kolegyňa vzápätí vysiela záchranku,“ dodala. Hoci sa operátorom zobrazujú čísla volajúcich, horšie je to s identifikáciou hovorov z mobilných telefónov bez SIM karty. „O probléme neoprávneného volania tiesňovej linky sme však už upozornili ministerstvo vnútra, ktoré by malo túto situáciu riešiť v spolupráci s Telekomunikačným úradom a mobilnými operátormi,“ informoval Kluka. Ostáva tak veriť, že problémy s falošnými volaniami sa čoskoro vyriešia a vinníci ostanú patrične potrestaní.
Petra Nagyová