i mladík. Osobné autá to ešte ako tak obchádzajú, ale čo nákladné? Opýtal sa. „Komu vlastne patrí a kto je zodpovedný za to koľajisko na výpadovke,“ reagovala s otázkou aj ďalšia nespokojná vodička. „Už dlhšiu dobu je rozbité a podľa všetkého ho nemá kto opraviť,“ povedala nahnevane.
Avšak dopátrať sa zodpovedných je niekedy viac než zložité. Kto vlastne za situáciu na danom železničnom priecestí zodpovedá? Mnohí by sa nazdávali, že sú to práve ŽSR. Realita je však iná „Železničné priecestie patrí Považským mlynom a cestovinárňam, ktoré sú tohto času v konkurze, a nie Železniciam Slovenskej republiky,“ informovala nás vedúca oddelenia komunikácie ŽSR Dana Filová. „Starostlivosť o technický stav vyplýva vlastníkovi vlečkovej koľaje ako povinnosť zo zákona. V tomto prípade Považským mlynom a cestovinárňam,“ uviedla. Ako sme sa dozvedeli, zodpovední pracovníci ŽSR z Atrakčného obvodu v Trnave na základe predchádzajúcich sťažností občanov už kontrolovali zlý technický stav priecestnej konštrukcie. Atrakčný obvod zvolal dokonca ešte 10.augusta miestne šetrenie, na ktorom sa zúčastnil aj pracovník Úradu pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) za účelom dosiahnutia vyhovujúceho technického stavu uvedeného priecestia.
Zástupca vlastníka, a teda správca konkurznej podstaty sa však miestneho šetrenia nezúčastnil. Podľa Filovej zlý technický stav vplýva i na priecestie v správe ŽSR –Atrakčného obvodu v Trnave. Ako? „Tým, že nákladné vozidlá, ktoré prechádzajú cez toto priecestie, sú rozkmitávané na jeho nerovnostiach a tým prenášajú zvýšené dynamické účinky i na našu konštrukciu, čím sa znižuje jej životnosť,“ reagovala. Pracovník ÚRŽD zahájil v uvedenej veci šetrenie. Vlastník vlečky má podľa neho za povinnosť odstrániť nedostatok, a to uvedením priecestnej konštrukcie do vyhovujúceho technického stavu, alebo jeho odstránením a následnou opravou vozovky v mieste priecestia.
Na problém sme sa pýtali aj priamo na Úrade pre reguláciu železničnej dopravy. Zistili sme, že aj tam už o ňom vedia. „24. novembra sme vydali rozhodnutie, ktorým sme nariadili vlastníkovi priecestia vykonať nevyhnutné úpravy a zároveň sme vylúčili jeho odkladný účinok,“ informoval nás Ivan Popovič z ÚRŽD. „Vlastník má právo sa odvolať, ale to ho nezbavuje povinnosti zabezpečiť splnenie uloženej povinnosti,“ dodal. Podľa Popoviča sú však vlastnícke vzťahy k priecestiu neprehľadné. Dokonca priznal, že na úrad sa ešte nevrátili žiadne návratky ohľadne doručenia rozhodnutia. „Pre ďalší postup úradu v tejto veci bude rozhodujúci stav, keď bude rozhodnutie vlastníkovi stavby doručené,“ reagoval Popovič. V prípade nesplnenia uložených povinností je dokonca úrad oprávnený vymáhať výkon rozhodnutia aj ukladaním peňažných pokút. A prvá môže byť až do sumy 400-tisíc korún.
Touto cestou sme sa snažili nakontaktovať aj na Považské mlynárne a cestovinárne. „Sme v konkurze. Obráťte sa na zástupcu konkurznej podstaty,“ povedala nám pracovníčka spoločnosti. Žiaľ, nepochodili sme. Ozval sa nám iba záznamník. Vyzerá to teda tak, že nespokojnosť vodičov bude iba zo dňa na deň rásť, kým si na tomto priecestí nezničí auto niekto z kompetentných...
Petra Nagyová, foto: -chán-