Dokonca o takejto možnosti ani s nikým nekomunikovala. Aby toho nebolo málo, neskôr jej ešte zaslali aj kartičku poistenca a zoznam povinností, ktoré si má splniť v súvislosti s registráciou.
„Napísala som do poisťovne. Na celý problém som ich upozornila a žiadala som vysvetlenie i nápravu. Po tom, čo nereagovali, som im zatelefonovala. Pracovníčka mi povedala, že sa mám do poisťovne dostaviť osobne a prihlášku zrušiť. Ale akú, veď som si žiadnu nepodala?“ informovala nás rozhorčená žena. Poisťovňu teda navštívila. Chcela vidieť prihlášku, ktorá údajne existuje a, ktorú si mala zrušiť. „Nechceli mi ju ukázať. Vôbec tomu nerozumiem, prečo,“ reagovala. Namiesto vysvetlenia, ktoré od pracovníkov očakávala, jej predminulý týždeň zaslali z poisťovne kartičku poistenca. V priloženom liste napísali, že jej rozhodnutie podať prihlášku do Union ZP platí aj napriek tomu, že neskôr požiadala o jej zrušenie. Zároveň jej oznámili, že od prvého januára sa stáva ich poistencom. „Nikdy som sa tam neprihlásila. Chcem zostať vo svojej zdravotnej poisťovni,“ vysvetlila nám zúfalá Trnavčanka.
Ako nás informovala hovorkyňa poisťovne Drahomíra Juríková, v súvislosti s rozosielaním preukazov poistenca už evidovali viacero sťažností zo strany občanov. „Časť z nich sa ukazuje ako opodstatnená. Ku dnešnému dňu naša poisťovňa podala trestné oznámenia, ktoré sa týkali viac ako sto poistencov, a ktoré smerujú voči externým sprostredkovateľom. Ak šetrením zistíme, že prihláška je neplatná, tak ju samozrejme zrušíme. Zabezpečíme tiež, aby občania ostali poistencami pôvodnej zdravotnej poisťovne,“ dodala.
Občania, ktorí dostali oznámenie o prepoistení sa, prípadne im zaslali preukaz poistenca zdravotnej poisťovne, ktorú si nevybrali a ani do nej nepodali prihlášku, majú možnosť sa brániť. Podľa hovorkyne Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Radoslavy Miklášovej by sa mal poistenec obrátiť na zdravotnú poisťovňu, ktorá mu takýto preukaz zaslala. Nemal by pritom zabudnúť ani na žiadosťou o vysvetlenie a zrušenie prihlášky. Svoj podnet by mal doložiť čestným vyhlásením, že žiadnu prihlášku nepodal. „Ak zdravotná poisťovňa tejto žiadosti nevyhovie, občan môže podať podnet k nám. Naši pracovníci preskúmajú, či prihláška fyzicky existuje a či spĺňa formálne náležitosti. Súčasne zistíme, ako zdravotná poisťovňa podnet občana šetrila.
Ak občan prehlási, že prihlášku nepodal, oznámime podnet Úradu na ochranu osobných údajov a podáme návrh na zahájenie trestného stíhania,“ vysvetlila Miklášová.
Renáta Kopáčová