Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Trnavský automodelár: Ide o šport, záľubu, ale je v tom aj umenie

Modelovaniu automobilov sa venuje od detstva. Profesionálne šesť rokov. „Je to vlastne adrenalínový šport ako Formula 1. Akurát že nesedím v modeli, ale stojím na tribúne s vysielačkou,“ hovorí Oskar Malatinský (30) z Trnavy.

„Zároveň je to aj umenie, pretože každý si dotvára karosérie podľa svojho cítenia,“ dodáva čerstvý majster Slovenska v kategórii 1:10 diaľkovo ovládaných automobilových modelov s elektropohonom. Automodelárstvo je podľa Oskara zároveň aj zábava, ktorá môže zaujať päťročné dieťa aj dôchodcu.

Naviedol ho kamarát
„Na tie správne cestičky ma naviedol kamarát a kolega v jednom, Tono Sloboda,“ smeje sa Oskar. Automodelárstvo je kvalifikované ako šport. Pre neho je to však aj zábava a oddych. „Človek si popritom rozvíja myslenie a motoriku. Spoločensky žije a vidí kus sveta,“ hovorí. Automodelári sa stretávajú na závodoch, ktoré sú väčšinou troj až päťdňové. Na banketoch, kde je potrebné komunikovať po anglicky alebo po nemecky, sa títo ľudia majú možnosť bližšie spoznať. Oskar Malatinský sa automodelovaniu venuje doma alebo v práci a strávi pri ňom asi sedemdesiat percent času. Keby sa mu ale mal venovať skutočne profesionálne, rodinný život by neexistoval.
„Manželka je z toho úplne šťastná,“ smeje sa Trnavčan. „Občas so mnou chodieva aj na závody do zahraničia, aspoň si urobí výlet.“ Prezradil nám tiež, že má tri a pol ročnú dcéru, ktorá sa s modelmi áut rada hrá, ale to je z jej strany všetko.

SkryťVypnúť reklamu

Mustru človeka prenesú na model auta
Jednotlivé komponenty modelov automobilov sa vyrábajú vo fabrikách a automodelári dotvárajú montáž áut sami. Oskarovi to niekedy trvalo dva či tri dni. Dnes zloží celý model za osem hodín, ktorý je schopný prevádzky a závodenia. „Závodné špeciály sú na takej istej úrovni ako je Formula 1. Využívajú sa všetky komponenty, napríklad titany, plasty s prísadou grafitu, duraly, uhlíkové vlákna a podobne,“ vysvetľuje. „Sú ľudia, ktorí vedia vašu mustru preniesť na model a nastriekajú ho podľa vašich predstáv,“ pokračuje vášnivý automodelár. Na Slovensku je veľa výrobcov karosérií. On má na to Ľuboša Dudáka z Bratislavy. Model Oskara Malatinského má modrú karosériu s označením OM, podľa ktorej ho rozoznajú na celom svete. Je to jeho model, ktorý si neustále zdokonaľuje, opravuje a udržuje.

SkryťVypnúť reklamu

Finančne náročnejšia záľuba
Oskar sa už zúčastnil súťaží v rámci celej Európy. So svojím modelom jazdil na Majstrovstvách Českej republiky, Rakúska, na WARMUP-e Majstrovstvách sveta, súťažil vo Švajčiarsku, v Nemecku, či v Taliansku. Tento rok skončil na Majstrovstvách Slovenska automodelárov v kategórii 1:10 automobilov s elektropohonom na prvom mieste. „Bol to zatiaľ môj najväčší úspech,“ teší sa Trnavčan. „Na budúci rok som nominovaný na Majstrovstvá Európy do Francúzska ako reprezentant Slovenska,“ hovorí. „Budú aj Majstrovstvá sveta v bugynách v Japonsku, no keďže je to finančne dosť náročné, neviem, či tam pôjdem,“ pokračuje. Pre priblíženie, na Slovensku funguje Klub automodelárov Slovenska (KAMS), ktorý je organizačne pod záštitou Združenia modelárov Slovenska (ZMOS). Nadradená je európska federácia EFRA – European Federation of Radio Operated Model Automobiles a svetová federácia IFMAR – International Federation of Model Auto Racing. Každoročne sa poriadajú Majstrovstvá Európy a raz za dva roky Majstrovstvá sveta.

SkryťVypnúť reklamu


Vo svete ide o obrovský kolotoč peňazí
V Trnave od roku 1995 funguje Klub automodelárov AutoRC Trnava, ktorý v súčasnosti navšetvuje okolo desať aktívnych členov. „Odkedy je Trnave otvorený obchod pre automodelárov, počet členov a jazdcov klubu sa pomaly rozširuje,“ teší sa. Spolupracujú pritom aj s inými slovenskými a zahraničnými klubmi. Hoci nejde o taký atraktívny šport, akým je napríklad futbal alebo hokej, aj na Slovensku sa organizujú šampionáty. „Tento šport a záľubu v jednom sa snažíme spropagovať, preto chceme vybudovať ďalšie dráhy na závodenie aj u nás. Zatiaľ je jedna v Trnave a v Modranke.“
Pre svetových automodelárov je súťaženie tvrdá práca, pretože sú platení firmami. „Keď prídem na závod, beriem to relatívne ako relax. Pre profesionálnych jazdcov je to však práca, lebo ide o obrovský kolotoč peňazí,“ popisuje situáciu vo svete. „Keď napríklad niekto vyhrá majstrovstvá sveta, podvozok modelu jeho auta sa potom dobre predáva.“ Na Slovensku sa podľa slov Oskara Malatinského profesionálne tomuto športu venuje iba otec a syn, Juraj a Martin Hudy z Trnečína, pre ktorých je automodelárstvo živobytím. Majú založenú fabriku, v ktorej vyrábajú zmenšené modely automobilov a náradie na ich skladanie.
Ľuboslava Štofková

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 356
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 930
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 125
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 745
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 500
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 626
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 491

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.8.1922)
  2. Štefan Vidlár: Zasek zle
  3. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  5. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  6. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  7. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  8. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 686
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 634
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 543
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 961
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 878
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 436
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Spoločná cestička pre peších a cyklistov povedie aj okrajom súčasného parkoviska.


SITA 10 h

Hasiči likvidovali požiar lesného porastu pri obci Dvorníky.


14 h
Ilustračné foto.

V Trnave si chodia po jódové tablety najmä seniori.


18 h

Ak nemáte doma dostatok jódových tabliet pre všetkých, v prípade úniku by mali uprednostniť deti a mladých.


16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


17. aug

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.8.1922)
  2. Štefan Vidlár: Zasek zle
  3. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  5. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  6. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  7. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  8. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 686
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 634
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 543
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 961
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 878
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 436
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu