a Iveta Šefarová tvrdí, že deti používajú mobily aj na riešenie problémov v škole a nemusia sa tak obávať toho, čo ich čaká doma.
„Všetky veci môžu byť pozitívne, ako aj negatívne,“ hovorí o používaní mobilov u detí klinická psychologička Iveta Šefarová. „Za pozitívum vnímam to, že mobil môže byť užitočným pomocníkom, keď rodičia potrebujú svoje dieťa skontrolovať. A naopak, ak dieťa niečo potrebuje, môže sa na rodičov ihneď obrátiť. Vďaka tomu majú deti väčší pocit istoty a bezpečia.“
Používanie mobilu však podľa nej nie je vždy vhodné, ako napríklad počas vyučovania: „Treba deti naučiť, že mobily je možné aj vypnúť.“ Ako nám prezradila zástupkyňa riaditeľa Jaroslava Stachová zo Základnej školy na Ulici Jána Bottu, žiak musí mať podľa nového školského poriadku mobil počas vyučovania vypnutý a v taške. „Niektorí žiaci si ale predsa len nepozorovane občas sms-ky vymieňajú.“
Šefarová zároveň priznala, že mobily v škole môžu spôsobiť rivalitu, aký mobil si ktoré dieťa môže dovoliť. „Vyvoláva to závisť, ale tak je to vo všetkom. Budeme si musieť na to zvyknúť.“ Podľa psychologičky však mobil zohráva u detí dôležitú úlohu hlavne pri zvládaní stresu. „Pri poznámkach, ktorými učiteľ informuje rodičov o priestupku žiaka, čas čakania na reakciu rodičov zvyšuje stres u dieťaťa. Ak má byť totiž dieťa potrestané, trest má nasledovať hneď. Keď dostane poznámku, doma ho možno neskôr čaká ďalší trest od rodičov. U dieťaťa sa tak natiahne prežívanie strachu. Je stresované čakaním, ktoré môže trvať celé hodiny. Množstvo negatívnych myšlienok počas čakania môže byť stresujúcejším faktorom ako rodičovská reakcia. Mobil však môže byť prostredníkom, ktorý toto napätie skráti.“
Šefarová však dodáva, že mobil môže vyvolať aj určitý druh nesamostatnosti: „Pre drobnosti, ktoré sme si kedysi vybavovali sami, volajú teraz deti svojim rodičom. Treba si uvedomiť, že mobilné telefóny treba používať s mierou.“
Lenka Juríková