koviča z Ligy aktivistov pre ľudské práva, ktorý je hlavným koordinátorom projektu, im mesto nové priestory v Kalokagatii ako aj pavilón s troma triedami v škole dalo do prenájmu zadarmo ako výpožičku.
Projekt je financovaný z Európskeho sociálneho fondu a budapeštianskeho Projektu na vzdelávanie rómskych menšín. Osem zakúpených počítačov by mali priviezť z Bratislavy v priebehu októbra. Počítačová miestnosť má deťom pomôcť zdokonaliť svoje zručnosti a po dohode s riaditeľkou školy ju bude využívať aj celá škola na účely počítačového krúžku. „Bez počítačov sa dnes moderný človek nepohne. Deti, ktoré majú počítače, sa na nich väčšinou iba hrajú hry, preto ich chceme naučiť využívať aj na písanie a podobne,“ hovorí hlavný koordinátor projektu. Uvažujú tiež nad myšlienkou, že v budúcnosti by túto miestnosť poskytovali aj rodičom rómskych detí. „Väčšina z nich je nezamestnaná, preto ich chceme tiež naučiť základy práce na počítači. Mohlo by im to pomôcť pri hľadaní práce.“
Liga aktivistov pre ľudské práva spustila Projekt integrácie rómskych detí zo špeciálnych škôl a tried do bežných tried na základných školách na Gorkého a Limbovej ulici (od 1. januára 2006 sa zlúčili - pozn. red.) v minulom školskom roku. Podobné projekty sa organizujú v Maďarsku, Poľsku a iných európskych krajinách, v rámci Slovenska bola jedinou zapojenou školou práve trnavská škola na Gorkého ulici. „Keďže sme dosiahli dobré výsledky, v projekte nám umožnili pokračovať i naďalej,“ teší sa úspechu Miroslav Polakovič. „Pedagógovia našu pomoc prijali, lebo zistili, že sme im prišli pomôcť. Chvályhodné je, že našu snahu pochopili aj samotní rodičia detí.“
Menšie deti z prvého stupňa sa s asistentkami Ligy aktivistov pre ľudské práva po škole nielen hrajú, ale im aj vysvetľujú etické prvky slušného správania. „Chceme ich napríklad naučiť, ako majú pozdraviť učiteľa, ako si ho treba vážiť, ako pekne poďakovať,“ hovorí. So staršími deťmi sa v rámci voľno časových aktivít zameriavajú na zdokonaľovanie ich študijných výsledkov. „Rozprávame sa s nimi o tom, ako sa majú začleniť do spoločnosti napríklad výberom správnej strednej školy, aby pochopili, že jedine vzdelanie im umožní ďalší rozvoj.“ S dievčatami asistentky rozoberajú otázky materstva a podobne. „Na týchto voľnočasových aktivitách robíme všetko preto, aby sa deti necítili ako v škole. Chceme, aby z nich vyrástli dospelí ľudia, ktorí budú slušnými občanmi.“
Ľuboslava Štofková