Slávnostným odovzdaním cien porotcom a vyhlásením výsledkov otvorili v stredu 13. septembra podvečer v Divadle Jána Palárika šiesty ročník medzinárodnej súťažnej prehliadky Trienále plagátu Trnava 2006.
Súťaž je zapísaná v kalendári UNESCO a zastrešovaná medzinárodnou organizáciou grafických dizajnérov Icograda so sídlom v Montreale. Patrí k vrcholným podujatiam svojho druhu v Európe a spolu so sprievodnými akciami v Trnave i Bratislave predstavuje najväčšiu prehliadku grafického dizajnu v histórii na Slovensku. Pri jej príprave s Galériou Jána Koniarka, zastrešovanou Trnavským samosprávnym krajom, spolupracovali Slovenské centrum dizajnu v Bratislave, Mesto Trnava, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, občianske združenie Poster a Západoslovenské múzeum.
V dvojhodinovom programovom maratóne si podľa scenára na pódiu najprv prevzali za organizátorskú aktivitu ceny Master´s Eye Award z rúk predsedu organizačného výboru Dušana Juneka a riaditeľa Galérie Jána Koniarka Vladimíra Beskida porotcovia domáci výtvarník a dizajnér Jozef Dóka ml., Alain le Quernec z Francúzska, Tadeusz Piechura z Poľska, Karel Míšek z Českej republiky a Gertrud Nolte z Nemecka. Osobitné ocenenie za organizátorskú prácu v trienále prevzal z Junekových rúk aj Jan Rajlich st. Cenu Icograda zdôvodnil a víťaza vyhlásil viceprezident medzinárodnej asociácie dizajnérov Veejay Archary. Potom predseda poroty Alain le Quernec a kurátorka Marta Sylverová vyhlásili a odovzdali hlavnú Cenu Andyho Warhola, ceny v A. a B. kategórii a osobitné ceny.
Súčasne sa otvorili výstavné priestory v Kopplovom kaštieli Galérie Jána Koniarka, Synagóge – centre súčasného umenia a v Západoslovenskom múzeu, aby si návštevníci až do 13. decembra mohli prezerať 740 plagátov od 397 autorov z 32 krajín celého sveta, v galérii a synagóge od profesionálnych dizajnérov, v múzeu práce študentov výtvarných škôl.
Podujatie pokračovalo vo štvrtok 14. septembra otvorením sprievodných výstav v Bratislave.
Od 13. septembra až do 13. decembra sa budú návštevníci prechádzať vo všetkých výstavných priestoroch v Trnave medzi plagátmi z celého sveta.
Do Trnavy sa vráti ako víťaz trienále!
Dizajnér Veejay Archary z Juhoafrickej republiky vytvoril niekoľko významných dizajnérskych diel a zastáva významné postavenie nielen v kultúrnom, ale aj politickom a spoločenskom dianí. Je napríklad autorom volebného systému pre novú vládu, hlasovacích lístkov pre prvé demokratické voľby a dizajnu kampane pre voličov. Je viceprezidentom celosvetovej asociácie pre profesionálny grafický dizajn Icograda a zastupuje africký kontinent. Bol hosťom Trienále plagátu 2006 a na vyhodnotení odovzdal Cenu Icograda. Požiadali sme ho o niekoľko odpovedí.
Vaše dojmy zo Slovenska?
Máte veľmi dobrú kačicu a víno!
Čím vás Trnava najviac upútala?
Predajňou Mc Donald´s...
Môžete porovnať špecifiká plagátovej tvorby v Afrike a na Slovensku či v Európe?
Plagátová tvorba v Južnej Afrike je doslovná, ale jej idea je už aj mŕtva. Slovensko má viac kultúry, divadiel a umenia. Plagát by mal zahŕňať tieto oblasti a na Slovensku ich aj zahŕňa. Pred dvanástimi rokmi boli plagáty v Južnej Afrike dôležité na to, aby prinútili vládu rozmýšľať a riešiť veci inak. Zdôrazňovali to, čo bolo zlé v krajine. Keď sme konečne dosiahli od novej vlády to, čo sme chceli, a plagáty nám v tom pomohli, premenili sme ich na čisto komerčnú záležitosť. A to je problém, na ktorý by som upozornil. Dávajte si pozor, aby sa vám to na Slovensku nestalo. Aby komercia nepohltila umenie.
V ktorej krajine je podľa vás najkultivovanejší plagát?
V Japonsku a Hongkongu. Je progresívny, so skvelou zobrazovacou technológiou. Grafickí dizajnéri sú v týchto krajinách viac rešpektovaní. Sú veľmi dôležití, spoločnosť si ich váži a sú tiež bohatí...
Stotožňujete sa s výsledkami Trienále plagátu 2006?
Áno. Demokracia je veľmi bolestivá, pretože každý si individuálne vyberá prácu, ktorá osloví jeho srdce. Ak hodnotí skupina, vždy ide o kompromisy. Výsledok je rozhodnutím kolektívu a jednotlivec musí ustupovať. Ale za mnohé práce, ktoré získali ocenenie, som hlasoval i ja.
Priblížite čitateľom cenu, ktorú udelila Icograda?
Je to špeciálna cena, lebo venuje pozornosť ľudským právam. Som rád, že som dokázal presadiť kandidáta, ktorého som navrhoval ja. Cena Icograda je dôležitá práve preto, že veľa ráz, keď pracujeme a tvoríme plagáty, sme tak pohltení komerčnou sférou, že prestávame vnímať ich ľudskú stránku. A tomu by sme sa mali vyhnúť.
Predpokladáte, že o tri roky sa do Trnavy vrátite?
Áno, ako víťaz súťaže!
2. rozhovor
Úroveň súťaže bola veľmi vysoká
Takéto je trienále očami predsedu jeho organizačného výboru Dušana Juneka.
Aké sú Vaše pocity a spokojnosť so šiestym ročníkom Trienále plagátu Trnava?
Momentálne už nemám pocity. Tie som mal, keď sa to všetko zo sveta schádzalo a zisťoval som, čo z toho bude. Z tohto pohľadu som dopredu vedel, že úroveň šiesteho ročníka bude príjemná a kvalitná. Samozrejme, inak vyzerajú plagáty nainštalované, pripravené, vtedy človek vníma výstavu komplexne. Myslím si, že úroveň šiesteho ročníka dosiahla minimálne úroveň súťaže spred troch rokov. A tá bola veľmi vysoká.
Bola práca poroty podľa vás objektívna?
V porotách je skutočne zvykom, niekedy zlým zvykom, že sú vyvíjané isté tlaky, ktoré presadzujú regionálnu tvorbu, alebo tvorbu z nejakých iných dôvodov. Ale táto porota bola tak vysoko profesionálna, že z pohľadu vlastnej autorskej kvality si jej členovia nedovolili robiť akékoľvek tlaky, pretože by takýmto spôsobom do istej miery znehodnocovali sami seba. A nebol ani dôvod, pretože si vzájomne profesionálne veľmi dobre rozumeli a ich názory na veci boli dosť zhodné.
Ťažko je udržať krok s konkurenciou
Svetoznámy grafický dizajnér a profesor výtvarného umenia Alain le Quernec sa na súťažiach celosvetovej plagátovej tvorby zúčastňuje od roku 1972. Je členom mnohých porôt. V roku 1994 mu bola na Trienále plagátu Trnava udelená cena Master´s Eye Award. V šiestom ročníku Trienále plagátu Trnava predsedal medzinárodnej porote.
Ako ste spokojný s priebehom a výsledkami súťaže?
Trienále Trnava je medzinárodné podujatie s veľmi vysokou úrovňou. Prihlásilo sa doň veľa krajín, čo svedčí o tom, že súťaž je už vo svete známa a má svoje dobré meno. Vo výstavných miestnostiach sú vystavené kvalitné práce a dúfam, že študenti z Bratislavy a zo Slovenska si ich prídu pozrieť, lebo je sa na čo pozerať.
Ste skúseným porotcom i predsedom poroty. Ako hodnotíte tendenciu trienále? Stúpa, alebo klesá?
Určite je to stále lepšie. Zo začiatku, keď súťaž nemá renomé, je podstatne ťažšie dosiahnuť, aby sa do nej niekto prihlásil. Dosť ťažko je aj udržať krok s konkurenciou, pretože v mnohých krajinách sa organizujú podobné podujatia, ba dokonca s dvojročnou periodicitou. Ja sám som poslal svoje práce do pätnástich súťaží. Organizátormi súťaží plagátov sú Poľsko, Francúzsko, Čína, Japonsko, Ukrajina, Rusko. Poznám minimálne dvanásť takýchto podujatí.
Ktorý plagát je najzaujímavejší? Európsky, ázijský, alebo zámorský?
V tomto momente európsky. Ale na každej súťaži získava ceny Irán. Dá sa to vysvetliť tým, že iránska tvorba bola objavená len asi pred asi troma rokmi a všetci hodnotiaci majú pocit, že grafickí dizajnéri z Iránu prinášajú niečo nové. Podľa môjho názoru, skvelé krajiny, ktoré vyrábajú hodnotné plagáty, sú Švajčiarsko, Holandsko, Francúzsko, Nemecko. A to nie iba pre dizajn, ale najmä preto, že plagát má v ich kultúre stále svoje miesto na ulici. Stále ho je vidieť.
Ako sa vám páčia slovenské plagáty?
V 60. – 70. rokoch bolo vedúcou krajinou v grafickom dizajne plagátov určite Poľsko. Bola to vtedy komunistická krajina. Všetky „bratské“ krajiny mali ten istý systém a konkurenční grafickí dizajnéri susedských krajín rozmýšľali, ako Poliakov tromfnúť. Teraz je po komunizme. Vlády sa zmenili. V Poľsku kvalitní grafickí dizajnéri fungujú ďalej, ale ich pôsobenie je rozbité v porovnaní s minulosťou, ich škola už nie je taká silná. Mám pocit, že vo všetkých postkomunistických krajinách je to rovnaké. Sú tam dobrí dizajnéri, ktorí si hľadajú svoje miesto, bojujú oň. Najmä mladí dizajnéri, ktorí nemajú šajnu o komunizme, sú ovplyvnení Západom. V Iráne je to teraz tak, ako to bolo na začiatku v spomínaných krajinách. Národ je potláčaný a naozaj, mnohé práce, ktoré povyhrávali, sú plagáty šíriace myšlienku slobody. Aj keď sú dizajnéri, čo sa tvorby týka, akoby obmedzovaní, práve politická situácia je motorom, ktorý ich núti, aby tvorili, aby niečo povedali a veria, že sa im podarí urobiť hodnotný dizajn, presadiť svoje myšlienky v krajine. Ale pritom je to utópia. Práve táto utópia spôsobila, že sa na trienále objavujú také skvelé plagáty z Iránu.
Zúčastňujete sa na Trienále Trnava aj ako autor?
Áno, naposledy pred tromi rokmi som práve v Trnave získal Cenu Andyho Warhola. Aj to ma podnecuje, aby som stále tvoril.
Janka Pekarovičová
Trienále plagátu Trnava 2006
Cena Andyho Warhola: Majid Abbasi, Irán
A. kategória
1. cena: Sébastien Courois, Francúzsko
2. cena: Erich Brechbühl, Švajčiarsko
3. cena: Bartosz Lukaszonek, Poľsko
B. kategória
1. cena: Kristin Metho, Nemecko
2. cena: Xenia Jöri, Švajčiarsko
3. cena: Tina Worbs, Nemecko
Cena Icograda: Shi Wei Eric Cai, Čína
Cena predsedu Trnavského samosprávneho kraja: Mehdi Saeedi, Irán
Cena primátora mesta Trnava: Radovan Jenko, Slovinsko
Cena Slovenského centra dizajnu: Jiří Světlík, Česká republika
Cena rektora VŠVU Bratislava: Joanna Skrzypiec, Poľsko
Čestné uznanie Medzinárodnej poroty TRT 2006: Ľubomír Longauer, Slovensko