šie. Mnohé deti ešte pred príchodom do školy totiž už poznali písmenká a vedeli písať či počítať.
Na Základnej škole na Vančurovej beží už piaty rok projekt doktorky Jolany Lazmibátovej pre nadané deti. Cieľom výchovy a vzdelávania v špeciálnej triede je rozvíjať popri intelektovom potenciáli u detí aj osobnostné, emocionálne a sociálne zložky. Trnavská základná škola je jediná svojho druhu v okrese, najbližšie školy s triedami pre mimoriadne nadané deti sú v Nitre či Bratislave. Do prvej triedy sa v Trnave pôvodne hlásilo 60 záujemcov. Po doporučení lekárov a rodičov absolvovali náročné psychologické a inteligenčné testy. Viaceré z nich však ešte pred nástupom do školy prvácke učivo už viac-
-menej ovládali. Sedemročný Erik vedel napríklad čítať, Dominik zase poznal hodinové ručičky. Prváčku Katku bavilo hlavne maľovať.
Klasických učebných osnov sa musia však pridržiavať aj v špeciálnej triede, podľa triednej učiteľky Anny Kovérovej idú deti však rýchlejším tempom, podľa individuálnych daností konkrétneho dieťaťa. „Deti riešia aj nadštandardné úlohy z pracovných zošitov, ktoré im pripravujú vyučujúci a preverujú ich logické myslenie a tvorivosť. Od prvej triedy majú nadaní žiaci v rozvrhu tiež povinnú angličtinu a informatiku.“ Talentované deti sa na prvom stupni hodnotia slovne. „Dieťa je tak motivované túžbou po poznaní, prejaví sa tak viacej jeho záujem učiť sa, dominantná nemá byť známka.“ Známkovať sa začína až na druhom stupni, piatačka Adelka si však nemyslí, že by deti kvôli známkam medzi sebou viac súperili.Na vyučovaní sa jej páčilo, že v rámci rozvrhu mali obohacujúce predmety, kde sa učili napríklad o zvieratkách, vynálezcoch a vesmíre. Triedna učiteľka Anna Kovárová si nemyslí, že by nadané deti mali po doštudovaní v špeciálnych triedach problém adaptovať sa s deťmi, ktoré tieto triedy nenavštevovali. Podľa nej vyrastajú predsa len v prostredí bežnej školy, navštevujú aj kluby či záujmové krúžky, kde sú s ostatnými deťmi neustále v kontakte. „Človek môže mať bohaté vedomosti, pokiaľ sa však nevie osobnostne presadiť, má smolu,“ dodáva Kovárová. Aj preto na konci roka budú talentovaní prváci pred učiteľmi a rodičmi obhajovať ročníkovú prácu na tému, ktorú si zvolia sami.
Lenka Juríková