obidva osobné výťahy. Premáva iba nákladný, ale vedia o ňom zvyčajne iba vozíčkari a zamestnanci polikliniky. Akékoľvek upozornenie na to chýba. Pritom by stačilo od suterénu po tretie poschodie vyvesiť na ochranné debnenie alebo samotné dvere odstavených výťahov cedule s nápisom: Výťahy v rekonštrukcii, použite nákladný výťah na druhej strane od schodišťa (resp. jednoducho vpravo)...
„Ako ste sa dostali hore?“ spýtali sme sa minulý štvrtok „treťou nohou“ vyzbrojených pacientov na prvom, druhom a treťom poschodí. „Výťahom. Tým veľkým. Usmernil ma sanitkár, ktorý nás doviezol,“ povedal nám pán Ján Malovec. „Ani nehovorte! Ledva som sa vyštverala! To je strašné, keď nefungujú výťahy. Až tu mi ktosi povedal, že chodí aj nákladný. Ale ako som to mala vedieť?“ vyčítavo na nás pozrela pani Margita Krajčovičová. „Vyšli sme po schodoch. Zatiaľ mu to ešte ide. Výťahy chýbajú, niekedy sú naozaj také chvíle, že človek sa inak do ambulancie nedostane,“ tlmočila odpoveď za pána, ktorého sprevádzala, Katarína Ondrejkovičová. „Výťahom. Išli iní, išiel som aj ja. Čakali sme však dosť dlho, lebo nakladali zdravotnícky materiál, potom išla jedna pani na sanitku s vozíkom. Myslím, že pacienti sa musia obrniť trpezlivosťou. Nemá význam sa rozčuľovať,“ vecne poznamenal pán Štefan Puškár. „Pešo! Ani nehovorte, ešte fučím! Výťahy sú odstavené. Vliezla som v suteréne do takej búdy pred výťahmi, a tam nič, iba diery...“ povedala nám pani Edita Klimentová. Stačí?
„Kto má pusu, opýta sa, na prízemí sú predsa informátori! Pacientov usmerní aj každý zdravotnícky pracovník,“ zareagoval na našu otázku, prečo nie je na odstavených výťahoch oznam upozorňujúci na premávajúci nákladný výťah, predseda združenia neštátnych lekárov Aeskulap Gabriel Pavelek. Vzápätí pripomenul, že povinnosť rozmiestniť v budove prípadné oznamy má jej správca, teda Stredisko sociálnej starostlivosti v Trnave.
Budova polikliniky je v prevádzke od roku 1988. Pokiaľ ju vlastnil štát, spravovala ju nemocnica, do údržby prostriedky nešli. „Okrem toho, čo sme urobili každý vo svojej ambulancii, a my sme investovali predovšetkým do prístrojového vybavenia, sa neurobilo nič. Rekonštrukcia výťahov bola absolútne nevyhnutná, viac nešli, ako išli,“ konštatoval Pavelek. Rekonštrukcia výťahov, ktorá si vyžiada 2 milióny korún, je investíciou z rozpočtu mesta Trnava, ktoré je vlastníkom budovy.
„Skôr by som upozornil na to, že v poliklinike je absolútne nevyhovujúci orientačný systém. Inak bolo naprojektované, mnohé sa pomenilo, pribudli lekári zo starej polikliniky, takže ambulancie sú aj tam, kde nikdy neboli. Veľmi vhodné by bolo, aby budúca investícia smerovala do tohto orientačného systému. Je malý predpoklad, že sa vnútorné rozmiestnenie bude ešte podstatne meniť,“ navrhol G. Pavelek. Poukázal tiež na to, že súkromným lekárom by vyhovovalo, aby mohli služby vo svojich ambulanciách poskytovať v ktorejkoľvek dennej a nočnej hodine, čo je v súčasnosti nereálne.
Ako k tejto veci poznamenal hovorca kancelárie primátora Pavol Tomašovič, moderných informačných metód je veľa. Otázne je, ktorá bude vyhovujúca pre pacienta i lekára. Mesto uvažuje o systéme, ktorý by nielen pomáhal v orientácii, ale aj pacienta zaevidoval, určil jeho poradie u lekára, umožnil objednávanie a odstránil nedôstojné vystávanie pri dverách polikliniky ráno pred jej otvorením. S jeho vytvorením však musia najprv súhlasiť všetci lekári v prenajatých ambulanciách.
„Do konca mesiaca by mala dodávateľská firma zrekonštruované výťahy odovzdať. Vyzerá to tak, že termín dodrží. Na každých dverách oznam bol, osobne som dal montérom celú kopu vytlačených cedúľ. Lenže v poliklinike nič dlho visieť nevydrží,“ obhajoval splnenie správcovských povinností Kamil Sýkora, vedúci správy nebytových a zdravotníckych priestorov. Telefonáty neinformovaných pacientov a fotografie však toto tvrdenie vyvracajú. „Nám sem nikto netelefonoval,“ bránil sa. „Keď človek vidí, že je tam obloženie, nebude sa predsa trepať do kasne!“ namietol na našu ďalšiu pripomienku, že ak do nezabezpečeného otvoreného priestoru vojde nestrážené dieťa, môže sa stať nešťastie. Sľúbil však upozorniť firmu výťahárov na obozretnejšie správanie.
Podľa názoru oslovených, s výnimkou pacientov, je teda všetko v súvislosti s rekonštruovanými výťahmi v najlepšom poriadku. O týždeň budú vynovené a pôjdu. Koľko utrpenia však museli prežiť počas ich odstávky pacienti, ktorí sa museli s palicami, barlami a ťažkými diagnózami štverať hore po schodoch len preto, že niekto predpokladal, že informačné cedule visia a ak nie, každý návštevník polikliniky si domyslí, že môže použiť výťah nákladný - to vedia najlepšie oni sami. V praxi sa zasa ukázalo, že spravovanie „od stola“ v „dobrej viere“, že je všetko, ako má byť, má svoje vážne nedostatky. A opäť doplatil pacient.
Janka Pekarovičová