Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Memoriál Ivana Hudeca – vetrone v povetrí

Súťaž v lietaní vetroňov sa uskutočnila minulý týždeň na letisku v Bolerázi. Išlo v poradí už o 14. ročník Memoriálu Ivana Hudeca. Celkovo sa akcie zúčastnil


 






Súťaž v lietaní vetroňov sa uskutočnila minulý týždeň na letisku v Bolerázi. Išlo v poradí už o 14. ročník Memoriálu Ivana Hudeca. Celkovo sa akcie zúčastnilo osem pretekárov, ktorí súťažili na šiestich vetroňoch na trati medzi Trnavou a zvoleným bodom. Ten sa odhaduje vzhľadom na kvalitu pretekára a meteorologické podmienky. ,,Ivan Hudec bol náš priateľ a na jeho počesť každoročne usporadúvame túto súťaž,“ povedal pre MY-Trnavské noviny Marián Kumorovitz z Aeroklubu Trnava.
Najprv pre petekárov vyhlásia letovú úlohu, lietadlá sa pripravia na štart. Predtým však musia zhodnotiť počasie – poveternostné podmienky na základe dostupných informácií z meteorologických staníc. ,,Vojaci nám povolia vstup do vzdušného priestoru a práve pre tento priestor pripravíme letovú úlohu,“ vysvetlil M. Kumorovitz. V tretí súťažný deň – minulú stredu bola letová úloha preletieť trasu z Bolerázu do Horného Sŕnia a späť.
Motorové lietadlo vytiahlo vetroň do výšky približne sedemsto metrov, kde sa klzák odpojil. Pokračoval v stúpaní a v lete už len využitím meteorologických podmienok. Potom ľahučko pristál na pristávacej dráhe. ,,Kto túto trať uletí najrýchlejšie, ten sa stáva víťazom. Pokiaľ nedoletí, tak hodnotíme to, kto uletel najviac kilometrov,“ skonštatoval. K výsledkom však prispieva aj stav vetroňa a denný faktor, ktoré majú vplyv na bodovanie pretekárov. Vetrone pri dobrých poveternostných podmienkach a šikovných pilotoch dosahujú priemernú rýchlosť na uletenej trati okolo 80 až 100 kilometrov za hodinu. ,,Najlepším pretekárom je pravdepodobne pilot Liška z Aeroklubu Trnava, ktorý už bol na niekoľkých pretekoch v regiónoch a v súčasnosti je najrozlietanejší,“ doplnil M. Kumorovitz.
Každý súťažiaci musí byť držiteľom pilotnej licencie, ktorú vydáva a potvrdzuje štát, kde je vetroň registrovaný. Nalietaných musí mať minimálne 80 hodín. Takisto musí poznať, rozumieť a dodržiavať Športový poriadok FAI a pravidlá. Aeroklub Trnava každoročne organizuje nábor nových adeptov bezmotorového lietania.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu





Zdravý rešpekt k pohybu vo vzduchu
Začínal v Ružomberku na letisku v Lieskovej v roku 1970. Rok na to úspešne absolvoval pilotný výcvik a prešiel do Bratislavy. No v tom istom roku sa jeho materským klubom stal Aeroklub Trnava, kde je až dodnes. ,,Teda k dnešku už 34 rokov,“ hovorí pilot - inšpektor Marián Kumorovitz. Od malička túžil po lietaní, chcel byť vojenským pilotom, no minulý režim mu to neumožnil. ,,Tak som sa dal, i keď s veľkými obtiažami v rámci kádrových previerok, na vetrone,“ spomína. Na nich lietal štrnásť rokov, neskôr, po revolúcii pilotoval aj motorové liedadlá. ,,Z výšok strach nemám. Ale kto tvrdí, že sa nebojí, klame. Strach však zväzuje myseľ, ruky a nohy.“ Preto podľa neho treba mať zdravý rešpekt k pohybu vo vzduchu a technike. ,,Nič netreba zanedbať. Auto sa na zemi pokazí a zastaví. Lietadlo zrýchli pohyb k zemi,“ pripomenie. Raz mu počas jedného letu v zložitejšom teréne vysadili motory a pohonné jednotky. Nespanikáril. ,,Bolo to nepríjemné, ale človek musí mať trošku šťastia a nájsť pod sebou roľu alebo voľné priestranstvo, kde by bezpečne pristál. Zatiaľ sa mi to vždy podarilo, ale už som pochoval veľa kolegov, priateľov, známych...“
Záujem o lietanie vetroňmi podľa neho v súčasnosti narastá. Stagnuje však výcvik mladých, najmä pre nedostaok financií. Lietava sa najmä na výcvikových hlinníkových Blaníkoch. ,,Tým končí pomaly životnosť a nové cvičné dvojmiestne lietadlá sú v nedohľadne.“ Na Slovensku sa nevyrábajú a keby ich priviezli z cudziny, stálo by takýto nový betroň okolo štyri milióny korún. ,,Ptreto cvičiť mladých v takom rozsahu, na aký sme boli zvyknutí, ostáva len utópiou.“ Životnosť Blaníkov je 5000 hodín, pričom každých tisíc hodín sas musí urobiť generálka lietadla. Tie na bolerázskom letisku už majú nalietaných 4500 hodín.
V najbižšej dobe pripravuje Aeroklub Trnava podporu pre mladých modelárov, ktorí budú súťažiť 17. – 19. augusta v Trnave s modelmi vetroňov a klzákov. Takisto na trnavskom jarmoku budú letecké exihibície v rámci leteckého dňa, ktorých sa zúčastnia piloti zo Slovenska i zahraničia.

SkryťVypnúť reklamu





Rasťo Piovarči
foto: Dušan Suchán



Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  2. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  3. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  5. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  6. Pulirio.sk - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  7. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 434
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 494
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 824
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 789
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 699
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 517
  7. Získajte peniaze pre zelený projekt. K dispozícii je 250-tisíc 2 847
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 251

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  2. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  3. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  4. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  5. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  6. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVI - Revište hrad
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 664
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 321
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 299
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 340
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 287
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 696
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 447
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 307
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Dom Jána Kuciaka už zajtra zbúrajú.

Na mieste vyrastie pamätník.


23m
Zvyšky múrov, ktoré boli až do 19. storočia súčasťou obranného systému.

Archeológovia chcú preskúmať maximum.


1 h

Fotoseriál 30. rokov na Slovensku mapuje tie nadôležitejšie míľniky miest a obcí od vzniku Slovenskej republiky v roku 1993.


4 h
Aktuálne vydanie.

Aktuálne vydanie je už v predaji.


6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri obnove historického mesta by mohla pomôcť aj Európska únia.


23 h

Tréner Nitry v piatok hráčov sfúkol, v sobotu im poďakoval.


18 h

Zamestnanci Arrivy zachraňovali vozový park.


3 h

Cineama v Nižnej má za sebou výnimočný ročník.


a 2 ďalší 16. mar

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  2. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  3. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  4. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  5. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  6. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVI - Revište hrad
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 664
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 321
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 299
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 340
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 287
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 696
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 447
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 307
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu