Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Memoriál Ivana Hudeca – vetrone v povetrí

Súťaž v lietaní vetroňov sa uskutočnila minulý týždeň na letisku v Bolerázi. Išlo v poradí už o 14. ročník Memoriálu Ivana Hudeca. Celkovo sa akcie zúčastnil


 






Súťaž v lietaní vetroňov sa uskutočnila minulý týždeň na letisku v Bolerázi. Išlo v poradí už o 14. ročník Memoriálu Ivana Hudeca. Celkovo sa akcie zúčastnilo osem pretekárov, ktorí súťažili na šiestich vetroňoch na trati medzi Trnavou a zvoleným bodom. Ten sa odhaduje vzhľadom na kvalitu pretekára a meteorologické podmienky. ,,Ivan Hudec bol náš priateľ a na jeho počesť každoročne usporadúvame túto súťaž,“ povedal pre MY-Trnavské noviny Marián Kumorovitz z Aeroklubu Trnava.
Najprv pre petekárov vyhlásia letovú úlohu, lietadlá sa pripravia na štart. Predtým však musia zhodnotiť počasie – poveternostné podmienky na základe dostupných informácií z meteorologických staníc. ,,Vojaci nám povolia vstup do vzdušného priestoru a práve pre tento priestor pripravíme letovú úlohu,“ vysvetlil M. Kumorovitz. V tretí súťažný deň – minulú stredu bola letová úloha preletieť trasu z Bolerázu do Horného Sŕnia a späť.
Motorové lietadlo vytiahlo vetroň do výšky približne sedemsto metrov, kde sa klzák odpojil. Pokračoval v stúpaní a v lete už len využitím meteorologických podmienok. Potom ľahučko pristál na pristávacej dráhe. ,,Kto túto trať uletí najrýchlejšie, ten sa stáva víťazom. Pokiaľ nedoletí, tak hodnotíme to, kto uletel najviac kilometrov,“ skonštatoval. K výsledkom však prispieva aj stav vetroňa a denný faktor, ktoré majú vplyv na bodovanie pretekárov. Vetrone pri dobrých poveternostných podmienkach a šikovných pilotoch dosahujú priemernú rýchlosť na uletenej trati okolo 80 až 100 kilometrov za hodinu. ,,Najlepším pretekárom je pravdepodobne pilot Liška z Aeroklubu Trnava, ktorý už bol na niekoľkých pretekoch v regiónoch a v súčasnosti je najrozlietanejší,“ doplnil M. Kumorovitz.
Každý súťažiaci musí byť držiteľom pilotnej licencie, ktorú vydáva a potvrdzuje štát, kde je vetroň registrovaný. Nalietaných musí mať minimálne 80 hodín. Takisto musí poznať, rozumieť a dodržiavať Športový poriadok FAI a pravidlá. Aeroklub Trnava každoročne organizuje nábor nových adeptov bezmotorového lietania.

Skryť Vypnúť reklamu





Zdravý rešpekt k pohybu vo vzduchu
Začínal v Ružomberku na letisku v Lieskovej v roku 1970. Rok na to úspešne absolvoval pilotný výcvik a prešiel do Bratislavy. No v tom istom roku sa jeho materským klubom stal Aeroklub Trnava, kde je až dodnes. ,,Teda k dnešku už 34 rokov,“ hovorí pilot - inšpektor Marián Kumorovitz. Od malička túžil po lietaní, chcel byť vojenským pilotom, no minulý režim mu to neumožnil. ,,Tak som sa dal, i keď s veľkými obtiažami v rámci kádrových previerok, na vetrone,“ spomína. Na nich lietal štrnásť rokov, neskôr, po revolúcii pilotoval aj motorové liedadlá. ,,Z výšok strach nemám. Ale kto tvrdí, že sa nebojí, klame. Strach však zväzuje myseľ, ruky a nohy.“ Preto podľa neho treba mať zdravý rešpekt k pohybu vo vzduchu a technike. ,,Nič netreba zanedbať. Auto sa na zemi pokazí a zastaví. Lietadlo zrýchli pohyb k zemi,“ pripomenie. Raz mu počas jedného letu v zložitejšom teréne vysadili motory a pohonné jednotky. Nespanikáril. ,,Bolo to nepríjemné, ale človek musí mať trošku šťastia a nájsť pod sebou roľu alebo voľné priestranstvo, kde by bezpečne pristál. Zatiaľ sa mi to vždy podarilo, ale už som pochoval veľa kolegov, priateľov, známych...“
Záujem o lietanie vetroňmi podľa neho v súčasnosti narastá. Stagnuje však výcvik mladých, najmä pre nedostaok financií. Lietava sa najmä na výcvikových hlinníkových Blaníkoch. ,,Tým končí pomaly životnosť a nové cvičné dvojmiestne lietadlá sú v nedohľadne.“ Na Slovensku sa nevyrábajú a keby ich priviezli z cudziny, stálo by takýto nový betroň okolo štyri milióny korún. ,,Ptreto cvičiť mladých v takom rozsahu, na aký sme boli zvyknutí, ostáva len utópiou.“ Životnosť Blaníkov je 5000 hodín, pričom každých tisíc hodín sas musí urobiť generálka lietadla. Tie na bolerázskom letisku už majú nalietaných 4500 hodín.
V najbižšej dobe pripravuje Aeroklub Trnava podporu pre mladých modelárov, ktorí budú súťažiť 17. – 19. augusta v Trnave s modelmi vetroňov a klzákov. Takisto na trnavskom jarmoku budú letecké exihibície v rámci leteckého dňa, ktorých sa zúčastnia piloti zo Slovenska i zahraničia.

Skryť Vypnúť reklamu





Rasťo Piovarči
foto: Dušan Suchán



Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 209
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 668
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 741
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 142
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 926
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 881
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 251
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 878
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 670
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 568
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Zdravotník odoberá vzorku počas testovania na koronavírus.

Záujemcovia o testovanie sa mohli objednať na presný čas.

25m
Minister školstva Branislav Gröhling (SaS).

Pedagogickým zamestnancom sa od januára platy celoplošne nezvýšili.

1 h

Trnavská automobilka začala s testovaním už vo štvrtok, v prípade potreby to predĺžia až do utorka.

2 h

Testovania sa zúčastnilo v sobotu do 12.00 h celkovo 3229 ľudí.

3 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

22 h

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

20 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?