Veríte? Neveríte? Pravdou je, že zmrzlinári musia dokupovať enormné množstvo riadu
Ako reakciu na článok Prosím si dve porcie polevy a aktuálnu situáciu, dostali sme nasledujúci mail:
ovedala, že do pohára dávajú iba tri kopčeky a viac, trošku ma to zarazilo. Myslela som, že je to iba prechodný jav. Keď som si to však včera prečítala na zdrape papiera nalepenom na zmrzlinovom boxe, povedala som si, že do takej predajne, kde diskriminujú zákazníkov, už viac nevkročím. Neviem, či si takto chcú zvýšiť obrat, alebo sa im iba nechce umývať poháre. Alebo sa im zdá slovenský národ málo obézny?! Rada by som si prečítala názor kompetentných.
Petronela Mikuščáková“
* * *
Predpokladáme, že s názorom pisateľky sa stotožňuje viacero čitateľov. V prvom rade sme išli situáciu overiť na Krajský inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie v Trnave.
„Zákon prikazuje podnikateľovi tovar predávať v správnej hmotnosti, v správnej miere, cene, správne zabalený a podobne. Pritom záleží od neho, ako ponuku formuluje a je vecou zákazníka, či na obchodníkove podmienky pristúpi. Zákon však súčasne hovorí, že sa nemá viazať tovar alebo jeho množstvo, ak to nie je v bežnom obchodnom styku obvyklé. Kúpiť si jeden kopček zmrzliny do pohára možno v podstate v každej cukrárni,“ povedala nám Jaroslava Repová, pracovníčka SOI.
* * *
Vybrali sme sa preto do cukrárne, aby sme sa na dôvody kritizovaného rozhodnutia spýtali toho, kto takto rozhodol.
„Jediný dôvod, prečo to robíme, je, že ak tridsiatim zákazníkom dáme do pohára po jednej porcii zmrzliny, ďalších tridsať, ktorí by chceli trebárs štyri kopčeky, musí čakať, lebo už nie sú poháre. Vždy na začiatku sezóny dáme to obehu sto zmrzlinových pohárov. Po mesiaci máme iba štyridsať. Časť sa rozbije a časť zmizne. Cez deň aj desať pohárov, a to nehovorím iba o zmrzlinových, ale aj o nápojových pohároch. Medzi zákazníkmi sa nájdu aj takí, ktorí spôsobia, že každý mesiac musíme dokupovať i sto nových lyžičiek a vidličiek. Teda dôvod nie je ten, že chceme na zákazníkoch bohatnúť, ale naozaj v sezóne nestačíme riad umývať a dokupovať,“ zaujal stanovisko k listu čitateľky Košičan Richard Vadász, prevádzkar Radničnej cukrárne.
„Neverili by ste, akí ľudia si ten pohár do tašky dajú. Dokonca vezmú aj popolníky! Berú všetko, čo nie je prišraubované k zemi. Ako to máme riešiť?“ spýtal sa a dodal: „Nikto nespokojnosťou nedosiahne, aby sme toto rozhodnutie zmenili. Čistej zmrzliny do pohára budeme dávať najmenej tri porcie. Menej jedine, a to uznávam, v prípade malých detí, ktoré by sa inak zababrali, a ak si zákazník pýta na zmrzlinu polevu. Tá sa naliať do kornútka naozaj nedá, lebo tečie,“ povedal a všetky iné dôvody rozhodnutia poprel.
* * *
A je to! Nič sa nedá robiť. Vážení maškrtníci, ktorí nemôžete na posedenie prejesť 21 korún alebo máte cukru v krvi toľko, že „prisládzať“ môžete iba opatrne, či ručička vašej osobnej váhy stúpa vyššie, než je žiaduce alebo s vaším hrdlom treba zaobchádzať opatrne, a predsa si chcete posedieť pri skromnejšom pohári zmrzliny, asi si budete musieť vybrať inú cukráreň. Alebo, s výnimkou sociálne slabších, polovicu zmrzliny nechať jednoducho nedojedenú v pohári.
Janka Pekarovičová
Foto: autorka