Nemôžu to kompetentní vyriešiť napríklad pomocou nejakých plošín a umožniť tak matkám s kočíkmi i vozíčkarom jednoduchší nástup do autobusov?“ spýtala sa nás jedna z mamičiek, ktorá nás tiež na celú situáciu upozornila. Ďalší problém, ktorý mamičky trápi je spôsob, ako si majú zakúpiť cestovné lístky. „Najskôr musím naložiť kočík, nechať ho bez dozoru aj s dieťaťom vzadu v autobuse a ísť cez celý autobus dopredu zakúpiť si k vodičovi cestovný lístok. Vodič sa už medzitým s autobusom pohne, takže jednak mi často hrozí, že spadnem a tiež mám obavy o kočík, aby sa neodistil a moje dieťa neutrpelo úraz,“ posťažovala sa nám ďalšia mamička.
Zásadným technickým opatrením, ktoré by zlepšilo cestovanie matiek s kočíkom prípadne vozíčkárov by mohlo byť podľa riaditeľa divízie dopravy Slovenskej autobusovej dopravy a.s. (SAD) v Trnave Juraja Kuzmu používanie nízkopodlažných autobusov s nástupnou plošinou v stredných dverách, mechanicky alebo hydraulicky ovládanou. Takéto autobusy umožňujú vyšší komfort pri nástupe a výstupe z autobusu hlavne pre invalidov, starších a chorých občanov , matky s deťmi ale i pre ostatných cestujúcich. „Zároveň však treba poznamenať, že nízkopodlažný autobus je drahší ako bežný autobus, rádovo asi o milión korún, nakoľko má iné usporiadanie agregátov a ich rozmiestnenie je podriadené základnej požiadavke nízkej podlahy pokiaľ možno v celej dĺžke autobusu,“ vysvetlil riaditeľ.
Podľa jeho informácií dala SAD Trnava v mesiaci jún a júl 2006 do prevádzky dva takéto nízkopodlažné autobusy typu SOR BN 12, jeden v mestskej hromadnej doprave (MHD) Piešťany a jeden v MHD Trnava. „V tomto trende chce SAD Trnava pokračovať i naďalej, všetko však závisí od finančných možností spoločnosti a spôsobu financovania MHD zo strany mesta,“ povedal J. Kuzma.
Problematiku súvisiacu s platbou za cestovný lístok v prípade mamičiek s kočíkmi u vodiča autobusu zatiaľ nie je podľa Kuzmu možné riešiť inak, nakoľko nástup cestujúcich je v zásade len cez predné dvere, teda okrem kočíka a invalidného vozíka. „Technicky by bolo možné túto vec riešiť automatickým výdajom lístka pri stredných dverách platbou cez dopravnú kartu, znamenalo by to však ďalšie finančné náklady na inštaláciu výdajných strojkov pri stredných dverách na všetkých autobusoch MHD,“ uzatvoril J. Kuzma.
Všetko sa teda zatiaľ točí viac menej okolo peňazí a kedy sa podarí situáciu uspokojivo vyriešiť je nateraz veľmi otázne.
Renáta Kopáčová