obe autorky sa zhodli na tom, že sa chcú na životné situácie ženy pozrieť z rôznych uhlov pohľadu. „Chceli by, aby ich tak vnímal aj divák výstavy,“ vysvetlila kurátorka výstavy, pričom autorky sa rozhodli prostredníctvom vlastnej inštalácie a maľby reagovať na svoje vlastné osobné situácie a zažité životné obdobia.
„Mária Čorejová ponúka vo svojej inštalácii uhol pohľadu na rodinu, na ženu v nej a na spolužitie žien. Historickú maľbu od Leonarda da Vinciho s ikonografickým námetom Anny Samotretej rozložila na vyše 500 pixelov digitálnej reprodukcie tohto obrazu, pričom každý pixel predstavuje samotný obraz,“ vysvetlila Moncoľová. Ich vzájomným skladaním na niekoľkých rovinách a zavesením v priestore vzniká niekoľko rámov zložených z týchto obrazov. K zloženiu celého obrazu v oku diváka sa dá dosiahnuť iba z jedného bodu v priestore synagógy. Uhol pohľadu Michaely Rázusovej Nociarovej pracuje s maľbou, ktorá je umiestnená v synagóge v štvorcovom priestore na poschodí. Celá maľba, pravdepodobne v kombinácii s kresbou, sa nachádza na podlahe miestnosti a divák po nej má možnosť chodiť. „Maľba predstavuje autorkinu izbu a jej pohľad na ňu v určitú presnú hodinu. Jej pohľad je situovaný z miesta, z ktorého počas trinástich mesiacov kojila svoje prvé dieťa,“ dodala Moncoľová. Michaela Rázusová Nociarová si vybrala priestor hornej ženskej galérie ako miesto, ktoré bolo v synagógach alebo v niektorých kresťanských kostoloch určené pre ženy s deťmi. Podľa kurátorky je priestor v tomto prípade určený pre manifestáciu intimity, materstva, partnerstva, ženstva i mužstva a priateľstva, ktoré obe autorky už dávno vo svojej spolupráci manifestujú. Zároveň je prvkom hodným výtvarnej tvorby. Ich vytrvalá spolupráca preto naznačuje možnosť rozvoja výtvarného vzťahu a zároveň možného obohatenia diváka. Výstava potrvá do 20. augusta.
Petra Nagyová, foto: autorka