Ústili do nej zadné humná rodinných a bytových domov z Jeruzalemskej, známe aj sociálnou klientelou. Územný plán mesta s ňou však uvažoval a na jeseň roku 2003 sa pristúpilo aj k jej rekonštrukcii. Pretože okrem vzdušného elektrického vedenia postrádala akúkoľvek infraštruktúru, v prvej etape mesto vybudovalo inžinierske siete, plyn, vodovod a kanalizáciu a spojárske káble.
„Uvedomovali sme si, že stav nehnuteľnosti v uličke je katastrofálny, že príde trend ich modernizácie, asanácie alebo výstavby nových domčekov, pretože územný plán to povoľuje. Nemal byť mať masívny charakter obslužných prevádzok, ale mali by to byť objekty na drobné služby, kaviarničky, komornejšie prostredie, ktoré prihradobný priestor evokuje. Prehodnotili sme situáciu a rozhodli sme, že urobíme časovú pauzu, a tým dáme šancu individuálnym vlastníkom, aby svoje nehnuteľnosti revitalizovali,“ povedal minulý štvrtok pre MY-Trnavské noviny Dušan Béreš, vedúci odboru investičnej výstavby mestského úradu. Snaha mesta však nenašla masovú odozvu. Až v súčasnosti sa zmobilizovali štyria stavebníci.
Nedávno mesto aktivizovalo dodatkom prerušenú zmluvu s dodávateľom a pristúpilo k dokončeniu Michalskej ulice poslednými úpravami. Urobiť treba povrch komunikácie, mobiliár, sadové úpravy a verejné osvetlenie, vrátane iluminácie hradobného systému.
„Po súhlase pamiatkárov sme vytvorili asi 100 metrov dlhý hradobný novotvar, ktorý má odlišnú hrúbku a výšku, ako celý ostatný hradobný systém, ktorý pripomína, ale svojím charakterom je to vlastne novostavba. Momentálne robíme poslednú betónovú čiapočku na odtok dažďovej vody, aby nebol hradobný múr narušovaný a od pondelka začneme s dláždením komunikácie. Hotová by mala byť do 10. septembra, čiže do Trnavského jarmoku,“ doplnil D. Béreš.
Pôvodný projektový návrh uvažoval, že komunikácia aj chodník pre peších budú zo štiepaného kameňa ako na Horných baštách. Vzhľadom na negatívne skúsenosti z tejto komunikácie mesto úmysel prehodnotilo a povrch vybuduje z betónovej dlažby rustikálneho typu v hrúbke 8 centimetrov, ktorá má otlčené hrany, takže vzhľadom bude navodzovať historický ráz komunikácie. Minoritné pešie ťahy s premenlivou šírkou budú zo štiepaného čadičového kameňa.
Na ulici sa počíta s nízkou frekvencia automobilov. Nebude prejazdná a kvôli statike krypty v kostole sv. Mikuláša, vybudujú na konci pri kostole dopravný otoč a autá sa budú vracať tou istou trasou späť.
„Áno, obávame sa rozbitia komunikácie. Museli sme však vyhovieť tlaku tých, ktorí rekonštrukcie objektov neplánujú. Majú problém kvôli výškovým parametrom cesty dostať sa do svojho pozemku. Stavebníci by s konečnými úpravami radšej počkali, nejde však vyhovieť obom. Aby sa nová cesta nezničila, to už bude vecou kontroly a represie. Polícia bude musieť vykonávať dohľad a každého previnilca tvrdo sankcionovať,“ potvrdil naše obavy vedúci Béreš.
Infraštruktúra na Michalskej ulici vyšla na 4 milióny korún. Dokončovanie povrchu a ostatné úpravy si vyžiadajú tento rok z rozpočtových zdrojov mesta ešte zhruba 15 miliónov korún. Koľko z nich vyjde nazmar pod ťažkými mechanizmami?
Janka Pekarovičová