busy,“ uvádza vo svojom liste nespokojný muž, ktorý je rozčarovaný z toho, že ľudia z ulice „dostali do daru takéto nádherné riešenie v podobe parkovania autobusov priamo pred nosom.“
„Ráno o 4:30 sa s rachotom dohrnú prvé autobusy a posúvajú sa k nástupnej zastávke za sústavného štartovania a vypínania motorov, ktorých dym sa dostáva do našich bytov a núti nás zatvárať okná a vetračky, aby sme nenasávali túto arómu „z moderných nových autobusov“,“ dodáva Igor R. s ironickým podtónom. Znepokojuje ho pravidelný ranný budíček v horeuvedenom čase a pravidelné oznamovanie večierky poslednými autobusmi. Ako nám píše: „Nič moc.“ „Autobusy stoja, kde chcú a bránia nám vo výjazde z parkoviska. Majú označené miesto na parkovanie, avšak vodiči sa neunúvajú parkovať tam, ale tam, kde im to vyhovuje a blokujú osobné autá.“
Podľa neho situovanie zastávky do takejto blízkosti obytných domov z hľadiska vytvárania škodlivín a nadmerného hluku, iste nespĺňa príslušné normy.
O reakciu sme požiadali zástupcu primátora Eduarda Čechoviča, ktorý nás však odporučil na hovorcu. Kým sme čakali na odpoveď, vedúci Úseku dopravy a cestného hospodárstva z mestského úradu Milan Hába nás pri spoločnom stretnutí ubezpečil, že otoč tam ostane. „Musí tam ostať, pretože autobus nemôže nikde zostať stáť. Teraz chceme pomôcť ľuďom, ktorí majú ďaleko na zastávku, aby sa jednoducho našlo také riešenie a taký spôsob trasovania, aby mal cestujúci možnosť nastúpiť na autobus predtým, než odíde zo sídliska,“ povedal. Na otázku, kedy by to riešenie mohlo byť známe, nám však neodpovedal. „Nebudem vám o tom teraz hovoriť, keď neviem, či to prejde alebo nie.“ Podľa neho je problém v tom, aby autobus zbytočne nevozil cestujúcich len tak po sídlisku. „Navyše, nechceme zmeniť grafikon tak, aby zásadne zmenil celý cestovný poriadok a je tam mnoho ďalších vecí. Autobus sa nemôže hocikde točiť, hocikde cúvať.“
Spomenuli sme mu tiež, že ľudia sa sťažujú na hlučnosť autobusov, na čo Hába povedal: „Môže byť.“ Na podnet nespokojného obyvateľa sme sa opýtali, či o tom vôbec niekto vie a či túto hlučnosť niekto meral. Na to vedúci odpovedal protiotázkou: „Kto by to meral? Aj keby sa to meralo, nezistilo by sa tam nič, pretože ten rozptyl je tak veľký, že by sa tam nezistilo nejaké enormné zvýšenie hlučnosti.“ Otoč tam na základe jeho slov nebude celý život. „Máme predstavu, kam by sa to mohlo presunúť, ale uvidíme, či sa nám to podarí alebo nie. Takže toto je len dočasné riešenie, pokiaľ nájdeme to trvalé,“ dodal Hába.
Rozprávali sme sa aj s hovorcom mesta Pavlom Tomašovičom, ktorý nám povedal, že minulý štvrtok sa na mieste bol pozrieť primátor spolu s predstaviteľmi SAD a mestského úradu. „Dohodli sa a mali by pripraviť harmonogram, aby ním mohli oboznámiť aj ľudí,“ informoval nás Tomašovič. SAD podľa jeho slov prisľúbila, že spoje budú pokračovať až na Botanickú ulicu, pričom mesto to bude stáť nejaké finančné prostriedky. Podľa neho sa štyri mesiace pred zrušením konečnej zastávky na Mozartovej ulici, kde sa má stavať nový bytový dom, hľadal možný otoč, ktorý by bol majetkovo-právne vysporiadaný. Podľa našich informácií ľudia asi pred rokom a pol proti výstavbe domu spisovali aj petíciu, ale v tom čase našli predstavitelia mesta s obyvateľmi sídliska spoločné riešenie. „Môže sa však stať, že v prípade, ak mesto nedostane finančné prostriedky zo Štátneho fondu rozvoja a bývania, sa termín výstavby nájomného domu posunie a otoč sa vráti na pôvodné miesto,“ povedal. Náš dojem z absurdného rozhodnutia, ktorý spočíva v zrušení zastávky bez toho, aby mesto vôbec získalo finančné prostriedky na stavbu zo štátneho fondu, Tomašovič vylúčil slovami: „Je to štandardný postup. Máme to prisľúbené na papieri, ale keď nám finančné prostriedky nenabehnú na účet, otoč sa vráti na pôvodné miesto. Celá situácia sa vyjasní do dvoch týždňov,“ dodal. Obyvateľom teda neostáva asi nič iné, ako sa vyzbrojiť patričnou dávkou trpezlivosti a dúfať v nájdení rozumného riešenia zo strany kompetentných.
A možno si napokon zastávka nájde riešenie sama…
Petra Nagyová