Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Aj napriek petícii občanov už Tóth letáky s plagátmi na predvolebnú kampaň nedoručil

„Nádej skončila na šelpických koľajách,“ týmito slovami nás privítala minulý utorok poobede staršia žena pred železničným priecestím predeľujúcim obce Bohdan


„Nádej skončila na šelpických koľajách,“ týmito slovami nás privítala minulý utorok poobede staršia žena pred železničným priecestím predeľujúcim obce Bohdanovce a Šelpice, ktorej vlak pred niekoľkými rokmi vzal muža. Spolu s obyvateľmi sme sa ocitli neďaleko miesta, kde tragicky zahynul niekdajší štátny tajomník Ministerstva školstva a neskôr aj minister kultúry František Tóth. Ľudia hodiny postávali neďaleko smrteľného miesta, kde polícia dokumentovala dopravnú nehodu.
Osobný vlak idúci z Trnavy smerom na Kúty na nechránenom železničnom priecestí krátko pred treťou hodinou poobede narazil do jeho osobného auta Škoda Octavia. Rušeň ho pravdepodobne posúval ešte niekoľko metrov pred sebou, kým neskončilo obrátené na streche v oplotení záhrady jedného z rodinných domov. Iba štyridsaťtriročný exminister bol na mieste mŕtvy. Rušňovodiča v šoku odviezli do nemocnice. Obyvatelia boli v šoku.
„Pred chvíľou tu bola starostka a spomínala nám, že ho čakala. Mal priniesť volebné letáky a plagáty. Predtým bol v Bohdanovciach, potom mal prísť sem a to sa mu stalo osudným,“ povedala nám jedna z prístojacich žien.
Potvrdil nám to aj starosta z Bohdanoviec. „Zastavil sa u nás v kancelárii obecného úradu. Mal však naponáhlo. Zotrval asi tri minúty. Nechcel sa zdržiavať. Priniesol letáky a ponáhľal sa do Šelpíc,“ uviedol Miroslav Sučák.
„Čakala som ho, že príde. Už som aj vravela, že ide neskoro a zrazu som len počula sirény a vedela som, že sa niečo deje. Už sme sa nestretli,“ opísala nám situáciu šelpická starostka Božena Vadovičová. Telo bývalého ministra odviezlo pohrebné auto a na mieste ostali letáky s jeho fotografiami.
Nik ani len netušil, čo sa mohlo stať. Podľa niektorých Tóth nerešpektoval svetelnú signalizáciu na priecestí a nezastavil. Iní zasa tvrdia, že signalizáciu si všimnúť ani nemohol, keďže oproti práve svietilo slnko.
Obyvatelia Šelpíc nám spomenuli, že už pred rokom spisovali petíciu, no márne. „Na koľajniciach v júni zahynul malý deväťročný chlapec na bicykli z Bohdanoviec,“ povedali nám. Práve táto tragédia prinútila obyvateľov oboch obcí, aby spísali hromadnú petíciu, ktorú spolu so žiadosťou poslali na Generálne riaditeľstvo slovenskej Železničnej spoločnosti (ŽSR).
V nej žiadali, aby ŽSR zabezpečila nechránené železničné priecestie závorami. Potvrdili nám to aj obaja starostovia. „Kolízie sú tu neustále. V minulosti boli aj väčšie, kým sa tu zoraďovali vagóny pre trnavské Železničné opravovne a strojovne. Priechod bol stále obsadený a svetelná signalizácia blikala. Ľudia to potom často obchádzali a tak dochádzalo k tragédiám,“ vysvetlil nám Sučák. Vadovičová tiež hovorila o tomto deponovanom koľajisku, kde sú odstavené nákladné vagóny. „Keď je potrebné, zoraďujú ich a posúvajú. Keďže to dlho trvá, nikomu sa nechce čakať a vtedy sa môže stať čokoľvek. Aj z tohto dôvodu sme žiadali rampy, ktoré človeka nútia zastaviť,“ dodala.
Starostka nám z vlastnej skúsenosti opísala prípad, keď raz z koľají musela odviesť mladé dievčatko, ktoré uviazlo medzi dvoma idúcimi vlakmi.
Napriek tomuto všetkému, petícia občanov u ŽSR nepochodila.
„Prišla nám odpoveď, že na zabezpečenie priechodu rampami nemajú finančné prostriedky. Ak chceme, máme si ho zabezpečiť z vlastných zdrojov,“ potvrdili nám to obaja starostovia.
Opýtali sme sa teda aj ŽSR, koľko približne stojí takáto investícia. Jej hovorkyňa Nela Blašková nám odpovedala, že cena jedného zabezpečeného svetelného priecestia so závorami sa pohybuje od 3 do 10 miliónov korún. „Takéto priecestie musí spĺňať mnohé bezpečnostné kritériá. Nejde len o kus dreva, ale je to zložitá technika s množstvom parametrov a podmienok. Zvýšenie stupňa zo svetelného na svetelné zo závorami stojí asi milión až dva milióny korún,“ dodala. Obec však na to financie nemá. Napriek tomu Blašková argumentovala tým, že viac ako 40 percent nehôd na železničných priecestiach sa deje tam, kde závory sú. „Ak chce obec Šelpice zabezpečiť priecestie rampou, ŽSR k tomu nemajú pripomienky. Musí to byť zo zdrojov obce a v technickej súčinnosti so ŽSR.“ Podľa Sučáka je to smiešne. „Len ročný rozpočet obce Šelpice je dva a pol milióna korún. Na koľko miliónov sa dá vyčísliť život človeka?“ opýtala sa Vajdovičová.
Problémom sú tak opäť financie. Obec ich nemá a ŽSR sa odvoláva na to isté. Podľa Blaškovej v spoločnosti už tri roky platí prísna finančná disciplína a kontrola toku financií, investícií. „Prioritné investície a zdroje idú do obnovy, údržby a starostlivosti o železničnú sieť,“ uviedla, pričom prioritným projektom je modernizácia infraštruktúry, na ktorú čerpajú prostriedky z eurofondov. Vyzdvihla pritom železničnú stanicu v Trnave a okolí, ktorá v súčasnosti prechádza rozsiahlou modernizáciou. „Jej súčasťou je aj rušenie križovania cesty a železnice,“ povedala Blašková. To znamená, že priecestia by mali nahradiť nadjazdy alebo podjazdy.
Šelpickému priecestiu, ako aj ostatným nechráneným to však asi nepomôže. Ľuďom tak neostáva nič iné, ako pri železnici dávať pozor a spoliehať sa jedine na anjelov strážnych.

Skryť Vypnúť reklamu

Petra Nagyová, foto: autorka

V Trnavskom regióne je asi 23 priecestí so svetelnými zabezpečovacími zariadeniami bez závor.

Úsek Leopoldov – Galanta: 7
Úsek Sereď – Trnava: 0
Úsek Trnava – Kúty: 14
Úsek Brezová pod Bradlom – Jablonica: 2

Podľa hovorkyne ŽSR Nely Blaškovej sú všetky priecestia na Slovensku chránené bez ohľadu na to, či má alebo nemá závory. Každý človek je však povinný pri prechode priecestím alebo vôbec, keď sa priblíži k trati, presvedčiť sa, či je prechod železnicou bezpečný.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 25 233
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 480
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 980
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 180
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 034
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 732
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 886
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 665
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Vzniklo nové Konzorcium slovenských univerzít U10+

Rektori desiatich slovenských univerzít sa dohodli na vzniku Konzorcia slovenských univerzít U10+, s potenciálom rozšírenia o ďalších členov.

Trnava hľadá dobrovoľníkov

Pre administratívnych pracovníkov je odmena 70 eur na deň.

V Osádke už vykonali viac odberov ako má dedina obyvateľov.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?