Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Aj napriek petícii občanov už Tóth letáky s plagátmi na predvolebnú kampaň nedoručil

„Nádej skončila na šelpických koľajách,“ týmito slovami nás privítala minulý utorok poobede staršia žena pred železničným priecestím predeľujúcim obce Bohdan


„Nádej skončila na šelpických koľajách,“ týmito slovami nás privítala minulý utorok poobede staršia žena pred železničným priecestím predeľujúcim obce Bohdanovce a Šelpice, ktorej vlak pred niekoľkými rokmi vzal muža. Spolu s obyvateľmi sme sa ocitli neďaleko miesta, kde tragicky zahynul niekdajší štátny tajomník Ministerstva školstva a neskôr aj minister kultúry František Tóth. Ľudia hodiny postávali neďaleko smrteľného miesta, kde polícia dokumentovala dopravnú nehodu.
Osobný vlak idúci z Trnavy smerom na Kúty na nechránenom železničnom priecestí krátko pred treťou hodinou poobede narazil do jeho osobného auta Škoda Octavia. Rušeň ho pravdepodobne posúval ešte niekoľko metrov pred sebou, kým neskončilo obrátené na streche v oplotení záhrady jedného z rodinných domov. Iba štyridsaťtriročný exminister bol na mieste mŕtvy. Rušňovodiča v šoku odviezli do nemocnice. Obyvatelia boli v šoku.
„Pred chvíľou tu bola starostka a spomínala nám, že ho čakala. Mal priniesť volebné letáky a plagáty. Predtým bol v Bohdanovciach, potom mal prísť sem a to sa mu stalo osudným,“ povedala nám jedna z prístojacich žien.
Potvrdil nám to aj starosta z Bohdanoviec. „Zastavil sa u nás v kancelárii obecného úradu. Mal však naponáhlo. Zotrval asi tri minúty. Nechcel sa zdržiavať. Priniesol letáky a ponáhľal sa do Šelpíc,“ uviedol Miroslav Sučák.
„Čakala som ho, že príde. Už som aj vravela, že ide neskoro a zrazu som len počula sirény a vedela som, že sa niečo deje. Už sme sa nestretli,“ opísala nám situáciu šelpická starostka Božena Vadovičová. Telo bývalého ministra odviezlo pohrebné auto a na mieste ostali letáky s jeho fotografiami.
Nik ani len netušil, čo sa mohlo stať. Podľa niektorých Tóth nerešpektoval svetelnú signalizáciu na priecestí a nezastavil. Iní zasa tvrdia, že signalizáciu si všimnúť ani nemohol, keďže oproti práve svietilo slnko.
Obyvatelia Šelpíc nám spomenuli, že už pred rokom spisovali petíciu, no márne. „Na koľajniciach v júni zahynul malý deväťročný chlapec na bicykli z Bohdanoviec,“ povedali nám. Práve táto tragédia prinútila obyvateľov oboch obcí, aby spísali hromadnú petíciu, ktorú spolu so žiadosťou poslali na Generálne riaditeľstvo slovenskej Železničnej spoločnosti (ŽSR).
V nej žiadali, aby ŽSR zabezpečila nechránené železničné priecestie závorami. Potvrdili nám to aj obaja starostovia. „Kolízie sú tu neustále. V minulosti boli aj väčšie, kým sa tu zoraďovali vagóny pre trnavské Železničné opravovne a strojovne. Priechod bol stále obsadený a svetelná signalizácia blikala. Ľudia to potom často obchádzali a tak dochádzalo k tragédiám,“ vysvetlil nám Sučák. Vadovičová tiež hovorila o tomto deponovanom koľajisku, kde sú odstavené nákladné vagóny. „Keď je potrebné, zoraďujú ich a posúvajú. Keďže to dlho trvá, nikomu sa nechce čakať a vtedy sa môže stať čokoľvek. Aj z tohto dôvodu sme žiadali rampy, ktoré človeka nútia zastaviť,“ dodala.
Starostka nám z vlastnej skúsenosti opísala prípad, keď raz z koľají musela odviesť mladé dievčatko, ktoré uviazlo medzi dvoma idúcimi vlakmi.
Napriek tomuto všetkému, petícia občanov u ŽSR nepochodila.
„Prišla nám odpoveď, že na zabezpečenie priechodu rampami nemajú finančné prostriedky. Ak chceme, máme si ho zabezpečiť z vlastných zdrojov,“ potvrdili nám to obaja starostovia.
Opýtali sme sa teda aj ŽSR, koľko približne stojí takáto investícia. Jej hovorkyňa Nela Blašková nám odpovedala, že cena jedného zabezpečeného svetelného priecestia so závorami sa pohybuje od 3 do 10 miliónov korún. „Takéto priecestie musí spĺňať mnohé bezpečnostné kritériá. Nejde len o kus dreva, ale je to zložitá technika s množstvom parametrov a podmienok. Zvýšenie stupňa zo svetelného na svetelné zo závorami stojí asi milión až dva milióny korún,“ dodala. Obec však na to financie nemá. Napriek tomu Blašková argumentovala tým, že viac ako 40 percent nehôd na železničných priecestiach sa deje tam, kde závory sú. „Ak chce obec Šelpice zabezpečiť priecestie rampou, ŽSR k tomu nemajú pripomienky. Musí to byť zo zdrojov obce a v technickej súčinnosti so ŽSR.“ Podľa Sučáka je to smiešne. „Len ročný rozpočet obce Šelpice je dva a pol milióna korún. Na koľko miliónov sa dá vyčísliť život človeka?“ opýtala sa Vajdovičová.
Problémom sú tak opäť financie. Obec ich nemá a ŽSR sa odvoláva na to isté. Podľa Blaškovej v spoločnosti už tri roky platí prísna finančná disciplína a kontrola toku financií, investícií. „Prioritné investície a zdroje idú do obnovy, údržby a starostlivosti o železničnú sieť,“ uviedla, pričom prioritným projektom je modernizácia infraštruktúry, na ktorú čerpajú prostriedky z eurofondov. Vyzdvihla pritom železničnú stanicu v Trnave a okolí, ktorá v súčasnosti prechádza rozsiahlou modernizáciou. „Jej súčasťou je aj rušenie križovania cesty a železnice,“ povedala Blašková. To znamená, že priecestia by mali nahradiť nadjazdy alebo podjazdy.
Šelpickému priecestiu, ako aj ostatným nechráneným to však asi nepomôže. Ľuďom tak neostáva nič iné, ako pri železnici dávať pozor a spoliehať sa jedine na anjelov strážnych.

Skryť Vypnúť reklamu

Petra Nagyová, foto: autorka

V Trnavskom regióne je asi 23 priecestí so svetelnými zabezpečovacími zariadeniami bez závor.

Úsek Leopoldov – Galanta: 7
Úsek Sereď – Trnava: 0
Úsek Trnava – Kúty: 14
Úsek Brezová pod Bradlom – Jablonica: 2

Podľa hovorkyne ŽSR Nely Blaškovej sú všetky priecestia na Slovensku chránené bez ohľadu na to, či má alebo nemá závory. Každý človek je však povinný pri prechode priecestím alebo vôbec, keď sa priblíži k trati, presvedčiť sa, či je prechod železnicou bezpečný.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  5. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Desať najkrajších pláží na Korfu
  2. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  3. Vážení poslanci, to naozaj?
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  7. Vážení poslanci, to naozaj?
  8. Koniec čakania na kuriéra
  9. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  10. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 579
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 031
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 896
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 588
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 421
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 644
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 445
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 435
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 070
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 2 945
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Obyvateľka, ktorá mala dostať nájomný byt, prenechala svoje poradie rodine, ktorá prišla v priebehu niekoľkých hodín o strechu nad hlavou.


SITA 11 h

V priebehu júna ide už o štvrtú nehodu s účasťou kolobežkára.


SITA 12 h
Zámocký park v Hlohovci.

Ide o tri zámocké a kaštieľske záhrady a parky, dve mestské záhrady, no aj tri záhrady v súkromnom vlastníctve.


TASR 12 h
Cesta cez Bielu horu je neprejazdná.

Na ceste I. triedy medzi Trnavou a Senicou treba rátať s obmedzeniami.


TASR/SITA 16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


23. jún

Vodič pravdepodobne nedal prednosť autu, ktoré išlo po hlavnej ceste.


15 h

Chata Ostré roky chátrala. Dostala však novú nádej.


23. jún

Už ste čítali?