Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Aj napriek petícii občanov už Tóth letáky s plagátmi na predvolebnú kampaň nedoručil

„Nádej skončila na šelpických koľajách,“ týmito slovami nás privítala minulý utorok poobede staršia žena pred železničným priecestím predeľujúcim obce Bohdan


„Nádej skončila na šelpických koľajách,“ týmito slovami nás privítala minulý utorok poobede staršia žena pred železničným priecestím predeľujúcim obce Bohdanovce a Šelpice, ktorej vlak pred niekoľkými rokmi vzal muža. Spolu s obyvateľmi sme sa ocitli neďaleko miesta, kde tragicky zahynul niekdajší štátny tajomník Ministerstva školstva a neskôr aj minister kultúry František Tóth. Ľudia hodiny postávali neďaleko smrteľného miesta, kde polícia dokumentovala dopravnú nehodu.
Osobný vlak idúci z Trnavy smerom na Kúty na nechránenom železničnom priecestí krátko pred treťou hodinou poobede narazil do jeho osobného auta Škoda Octavia. Rušeň ho pravdepodobne posúval ešte niekoľko metrov pred sebou, kým neskončilo obrátené na streche v oplotení záhrady jedného z rodinných domov. Iba štyridsaťtriročný exminister bol na mieste mŕtvy. Rušňovodiča v šoku odviezli do nemocnice. Obyvatelia boli v šoku.
„Pred chvíľou tu bola starostka a spomínala nám, že ho čakala. Mal priniesť volebné letáky a plagáty. Predtým bol v Bohdanovciach, potom mal prísť sem a to sa mu stalo osudným,“ povedala nám jedna z prístojacich žien.
Potvrdil nám to aj starosta z Bohdanoviec. „Zastavil sa u nás v kancelárii obecného úradu. Mal však naponáhlo. Zotrval asi tri minúty. Nechcel sa zdržiavať. Priniesol letáky a ponáhľal sa do Šelpíc,“ uviedol Miroslav Sučák.
„Čakala som ho, že príde. Už som aj vravela, že ide neskoro a zrazu som len počula sirény a vedela som, že sa niečo deje. Už sme sa nestretli,“ opísala nám situáciu šelpická starostka Božena Vadovičová. Telo bývalého ministra odviezlo pohrebné auto a na mieste ostali letáky s jeho fotografiami.
Nik ani len netušil, čo sa mohlo stať. Podľa niektorých Tóth nerešpektoval svetelnú signalizáciu na priecestí a nezastavil. Iní zasa tvrdia, že signalizáciu si všimnúť ani nemohol, keďže oproti práve svietilo slnko.
Obyvatelia Šelpíc nám spomenuli, že už pred rokom spisovali petíciu, no márne. „Na koľajniciach v júni zahynul malý deväťročný chlapec na bicykli z Bohdanoviec,“ povedali nám. Práve táto tragédia prinútila obyvateľov oboch obcí, aby spísali hromadnú petíciu, ktorú spolu so žiadosťou poslali na Generálne riaditeľstvo slovenskej Železničnej spoločnosti (ŽSR).
V nej žiadali, aby ŽSR zabezpečila nechránené železničné priecestie závorami. Potvrdili nám to aj obaja starostovia. „Kolízie sú tu neustále. V minulosti boli aj väčšie, kým sa tu zoraďovali vagóny pre trnavské Železničné opravovne a strojovne. Priechod bol stále obsadený a svetelná signalizácia blikala. Ľudia to potom často obchádzali a tak dochádzalo k tragédiám,“ vysvetlil nám Sučák. Vadovičová tiež hovorila o tomto deponovanom koľajisku, kde sú odstavené nákladné vagóny. „Keď je potrebné, zoraďujú ich a posúvajú. Keďže to dlho trvá, nikomu sa nechce čakať a vtedy sa môže stať čokoľvek. Aj z tohto dôvodu sme žiadali rampy, ktoré človeka nútia zastaviť,“ dodala.
Starostka nám z vlastnej skúsenosti opísala prípad, keď raz z koľají musela odviesť mladé dievčatko, ktoré uviazlo medzi dvoma idúcimi vlakmi.
Napriek tomuto všetkému, petícia občanov u ŽSR nepochodila.
„Prišla nám odpoveď, že na zabezpečenie priechodu rampami nemajú finančné prostriedky. Ak chceme, máme si ho zabezpečiť z vlastných zdrojov,“ potvrdili nám to obaja starostovia.
Opýtali sme sa teda aj ŽSR, koľko približne stojí takáto investícia. Jej hovorkyňa Nela Blašková nám odpovedala, že cena jedného zabezpečeného svetelného priecestia so závorami sa pohybuje od 3 do 10 miliónov korún. „Takéto priecestie musí spĺňať mnohé bezpečnostné kritériá. Nejde len o kus dreva, ale je to zložitá technika s množstvom parametrov a podmienok. Zvýšenie stupňa zo svetelného na svetelné zo závorami stojí asi milión až dva milióny korún,“ dodala. Obec však na to financie nemá. Napriek tomu Blašková argumentovala tým, že viac ako 40 percent nehôd na železničných priecestiach sa deje tam, kde závory sú. „Ak chce obec Šelpice zabezpečiť priecestie rampou, ŽSR k tomu nemajú pripomienky. Musí to byť zo zdrojov obce a v technickej súčinnosti so ŽSR.“ Podľa Sučáka je to smiešne. „Len ročný rozpočet obce Šelpice je dva a pol milióna korún. Na koľko miliónov sa dá vyčísliť život človeka?“ opýtala sa Vajdovičová.
Problémom sú tak opäť financie. Obec ich nemá a ŽSR sa odvoláva na to isté. Podľa Blaškovej v spoločnosti už tri roky platí prísna finančná disciplína a kontrola toku financií, investícií. „Prioritné investície a zdroje idú do obnovy, údržby a starostlivosti o železničnú sieť,“ uviedla, pričom prioritným projektom je modernizácia infraštruktúry, na ktorú čerpajú prostriedky z eurofondov. Vyzdvihla pritom železničnú stanicu v Trnave a okolí, ktorá v súčasnosti prechádza rozsiahlou modernizáciou. „Jej súčasťou je aj rušenie križovania cesty a železnice,“ povedala Blašková. To znamená, že priecestia by mali nahradiť nadjazdy alebo podjazdy.
Šelpickému priecestiu, ako aj ostatným nechráneným to však asi nepomôže. Ľuďom tak neostáva nič iné, ako pri železnici dávať pozor a spoliehať sa jedine na anjelov strážnych.

SkryťVypnúť reklamu

Petra Nagyová, foto: autorka

V Trnavskom regióne je asi 23 priecestí so svetelnými zabezpečovacími zariadeniami bez závor.

Úsek Leopoldov – Galanta: 7
Úsek Sereď – Trnava: 0
Úsek Trnava – Kúty: 14
Úsek Brezová pod Bradlom – Jablonica: 2

Podľa hovorkyne ŽSR Nely Blaškovej sú všetky priecestia na Slovensku chránené bez ohľadu na to, či má alebo nemá závory. Každý človek je však povinný pri prechode priecestím alebo vôbec, keď sa priblíži k trati, presvedčiť sa, či je prechod železnicou bezpečný.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 185
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 367
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 8 412
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 580
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 7 521
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 933
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 499
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 175

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Stratili sme rozum už "na totálku"?!?
  2. Štefan Vidlár: Kutya Lajos
  3. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  4. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  7. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  8. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 485
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 083
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 069
  4. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 611
  5. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 9 036
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 786
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 587
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 360
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Obvinené osoby sú stíhané väzobne.


SITA 3 h
Ilustračné foto.

Výmena zvodidiel na mostoch D1 je dôvodom čiastočnej uzávery v úseku Trnava - Horná Streda.


TASR 4 h
Obec Ružindol.

Obec Ružindol v okrese Trnava vyhlásila nové verejné obstarávanie na prístavbu materskej školy.


SITA 5 h
Zuzana Almáši Koreňová, umelkyňa, psychologička, pedagogička a mediátorka.

Od drevárstva, psychológie a pedagogiky prešla cez mediátorstvo až k umeniu.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


11. aug

Väčšina hľadaných sa skrýva, pretože na nich bol vydaný príkaz na zatknutie.


11. aug

Na Horehroní ožívajú švajčiarske električky.


10. aug

Vodič Hyundaia prešiel do protismeru, čelne sa zrazil s kamiónom. Nafúkal takmer dva promile.


11. aug

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Stratili sme rozum už "na totálku"?!?
  2. Štefan Vidlár: Kutya Lajos
  3. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  4. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  7. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  8. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 485
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 083
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 069
  4. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 611
  5. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 9 036
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 786
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 587
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 360
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu