ých technológií, tvorivej dramatiky a nových progresívnych foriem a metód vo výchovno-vzdelávacom procese,“ povedala pre MY-Trnavské noviny riaditeľka školy Mária Císarová.
Pozvanie prijalo 43 záujemcov z radov pedagógov, rodičov, zriaďovateľa a Štátna školská inšpekcia. Účastníkmi podujatia boli aj predstavitelia škótskej školy, ktorá je partnerskou školou, s ktorou škola spolupracuje v projekte Socrates – Comenius.
Socrates podporuje medzinárodnú spoluprácu a mobilitu, upevňuje európsku dimenziu v oblasti vzdelávania.
Podprogram Comenius sa zameriava na školské vzdelávanie a má štyri ciele: zvyšuje kvalitu školského vzdelávania, posilňuje európsku dimenziu, podporuje výučbu jazykov a zvyšuje interkultúrne povedomie.
V úvode stretnutia predstavila riaditeľka školy prítomným formou prezentácie školu, jej koncepciu a zameranie.
,,Našim cieľom je stať sa „Otvorenou školou“, školou zásadnej premeny a jej spoločenského postavenia. Budeme otvoreným spoločenstvom žiakov, učiteľov a rodičov. Chceme poskytovať komplexné služby v oblasti výchovy a vzdelávania,“ vysvetlila riaditeľka.
Klasické školy sú v súčasnosti chápané ako rovnaké, s identickou ponukou výchovy a vzdelávania, s identickou ponukou prístupov a metód, čo mnohokrát vedie k strate individuálnej tváre školy a k strate možnosti identifikovať svoju školu a ponúknuť alternatívne výchovno-vzdelávacie postupy. ,,Sme si vedomí, že nástrojom na zvýšenie kvality nemôže byť ani zákon, vyhláška, kontrola či inšpekcia. Jedným z nástrojov k dosiahnutiu tejto zmeny je kvalifikovaný a tvorivý pedagogický potenciál, ktorý dokáže zabezpečiť pre žiakov a rodičov okrem základných vzdelávacích aktivít aj doplnkové vzdelávacie, mimoškolské, športové, kultúrne aktivity a doplnkové služby,“ doplnila M. Císarová. Druhým nástrojom tejto zmeny je zavedenie normatívneho financovania na žiaka, ktoré prináša konkurenčné prostredie ako základný motor zvyšovania kvality.
Škola sa chce stať finančne nezávislá a z toho dôvodu pracuje na rôznych projektoch, ktoré sú zdrojom príjmov pre školu. Jedným z nich je aj projekt „Otvorená škola – Infovek“. ,,Úlohou tohto projektu je integrácia informačno-komunikačných technológií do každodennej práce učiteľov a žiakov,“ pripomenula riaditeľka.
Škola má záujem vytvoriť centrum vzdelávania pre širšiu lokálnu komunitu v oblasti budovania informačnej spoločnosti, rozšíriť spoluprácu medzi školou a zriaďovateľom, vedením školy, učiteľmi a rodičmi a takisto zviditeľniť školu v povedomí mesta a jeho obyvateľov.
,,Venujeme zvýšenú pozornosť ďalšiemu vzdelávaniu našich učiteľov v tejto oblasti. K dnešnému dňu sme preškolili 30 učiteľov z 37-členného pedagogického zboru a dvaja si rozširujú svoje aprobačné predmety o ďalší predmet – Informatiku,“ povedala.
Učitelia využívajú IKT techniku takmer vo všetkých predmetoch prvého i druhého stupňa. ,,Chceme sa podeliť s doterajšími skúsenosťami s učiteľmi z iných škôl už aj z toho dôvodu, že sa u nás vyučuje informatika ako povinný predmet ako v jedinej základnej škole medzi trnavskými školami,“ podotkla M. Císarová.
Otvorené hodiny
Anglický jazyk
Otvorenú hodinu anglického jazyka viedla Zuzana Hrdličková so žiakmi 4. ročníka používajúcich učebnicu Chatterbox 2. Témou vyučovania bol Koniec profesorovho plánu a cieľom hodiny nácvik počúvania s porozumením. Hodina Z. Hrdličková odučila v jazykovej učebni, kde žiaci pomocou slúchadiel majú možnosť lepšieho porozumenia textu.
,,Počúvanie je najdôležitejšou jazykovou zručnosťou. Niektorí učitelia nedávajú žiakom príležitosť počúvať autentické nahrávky veľmi často. Ak chceme rozvíjať komunikačnú účinnosť, plynulosť a presnosť, žiaci potrebujú pochopiť ako sa tvoria zvuky, ako sa používa prízvuk a taktiež potrebujú počuť reč rodených Angličanov, aby boli schopní imitovať výslovnosť a osvojovať si niektoré zvuky a vzory,“ povedala Z. Hrdličková. Podľa nej si týmto spôsobom žiaci osvojujú cudzí jazyk. Preto je hlavnou úlohou učiteľov poskytnúť im čo najviac autentického materiálu a počúvanie.
Náboženská výchova
Aj hodina náboženstva sa dá odučiť pútavo a zaujímavo. Témou hodiny boli Proroci v starom zákone. Žiaci 5. ročníka sa učili v počítačovej učebni, kde si na internete otvorili Detskú bibliu a počúvali z reproduktorov učivo týkajúce sa zvolenej témy.
,,Keď si dostatočne osvojili učivo o jednotlivých prorokoch, diagnostikovala som to, čo si žiaci mali zapamätať. Pomocou ikony Test sa test otvoril a žiaci individuálne odpovedali na kladené otázky,“ vysvetlila učiteľka náboženstva Jozefína Susedková. Test vyhodnotili, dosiahnutý výsledok výborný. Aj takýmto zaujímavým spôsobom môžu deti získať nové poznatky.
Hodina Informatiky - LogoMotion
Cieľom práce žiakov 6. ročníka bolo poznať prácu s textom, získať zručnosti pri práci a dialógovým oknom Vytvorenie animácie. I téma hodiny sa niesla v tomto duchu: Animácia textov rôznymi spôsobmi. ,,Žiaci si osvojili zručnosti pri kopírovaní jednotlivých fáz a objektov v obrázku, rozvíjali estetické cítenie a tvorivosť,“ informovala nás učiteľka informatiky Eva Vinterová.
Hodina Matematiky
Hodiny matematiky zameranej na opakovanie geometrie sa zúčastnili šiestaci. ,,CABRI geometria je moderný výukový program, ktorý umožňuje rozvíjať tvorivosť, predstavivosť a hľadať viaceré riešenia úloh. Hovorí sa jej živá geometria,“ vysvetlila Irena Belicová.
Na otvorenej hodine si žiaci opakovali poznatky o trojuholníku, rovnobežníku a lichobežníku. Ako overenie vedomostí vyplnili pracovný list.
Predmet: Fyzika
,,Výchovno-vyučovacím cieľom bolo popísať a poukázať na možnosti využitia netradičných, alternatívnych a obnoviteľných zdrojov energie. Ochrana životného prostredia pomocou prezentácií, ktoré si žiaci samostatne pripravili,“ povedal fyzikár Vojtech Bičan.
Žiaci 9. ročníka poukázali na netradičné zdroje energií, akými sú biomasa, veterná, vodná, slnečná, geotermálna energia, či energia morských vĺn. Rozprávali sa o prednostiach týchto energií oproti tradičným fosílnym zdrojom energií, ktoré spočívajú v ich dostatku, prístupnosti, v ochrane životného prostredia. ,,A predovšetkým v tom, že sú obnoviteľné a takmer nevyčerpateľné. Pochvalne sa vyjadrili o ich využívaní vo svete, kým u nás k väčšiemu využívaniu bránia predovšetkým investície do technológií,“ doplnil učiteľ. Práve tieto zdroje energií sú zárukou k vyriešeniu jedného z najväčších súčasných globálnych problémov sveta, ktorým je energetická kríza.
Predmet: Matematika
Vyučujúca: PaedDr. Mária Megová
Učivo: Sčitovanie a odčitovanie v obore do 20
Prváci mali matematiku. ,,Výchovno-vzdelávacím cieľom bolo upevňovanie učiva hravou formou. Zdokonaľovanie pamäťového počítania,“ povedala učiteľka Mária Megová. Na hodine využívala prvky tvorivej dramatiky vo vyučovacom procese, ale aj rozvíjanie aktivity, samostatnosti a tvorivosti žiakov, striedaním rôznych metód a foriem práce.
Predmet: Slovenský jazyk - Čítanie
,,Cieľom hodiny tretiakov bolo precvičenie čitateľských zručností žiakov, zopakovanie niektorých autorov detskej literatúry a ich tvorba, čítanie s porozumením, tvorba M. Ďuríčkovej,“ povedala Ivana Kubáňová, slovenčinárka.. Výchovným cieľom hodiny bolo zdôrazniť potrebu priateľstva.
Pri všetkých aktivitách na hodine učiteľka využívala informačno-komunikačné technológie.
Predmet: Prírodoveda
Cieľom hodiny s témou Vody v prírode bolo upevniť a utvrdiť učivo u tretiakov. Opakovali si to, čo sa naučili o vode a utvárali si kladný vzťah k darom prírody. ,,Na dosiahnutie spomenutého cieľa som použila motivujúce výchovno-vzdelávacie formy a metódy a informačno-komunikačné technológie,“ vysvetlila Jana Tajcnárová, učiteľka na 1. stupni. Tvorivý prístup učiteľa a aktivita žiakov zabezpečili, že žiaci učivo zvládli, čo dokázali aj v skupinovej práci. ,,Hodina bola živá, zaujímavá. Žiaci mali vysoké pracovné tempo, ktoré im vydržalo počas celej hodiny. Deti pri striedaní rôznych foriem a činností ani nezbadali, že hodina veľmi rýchlo ubehla,“ dodala J. Tajcnárová.
Nadšení boli všetci, deti i hostia, ktorí priebeh hodiny sledovali.
spracoval: Rasťo Piovarči