
Obyvatelia Košolnej sú nahnevaní. Denne cez ich obec prejde viac ako stovka nákladných áut plne naložených kameňom. „Dal som si tú prácu a počítal som viackrát koľko týchto nákladných áut prejde našou obcou. Napočítal som ich stoštyridsať až stopäťdesiat za deň,“ povedal nám jeden z obyvateľov Košolnej, ktorý si prišiel osobne posťažovať do našej redakcie a dodal, „nielenže to spôsobuje veľký hluk, ale všimol som si, že na ceste vznikajú po týchto autách koľaje, keď to takto pôjde ďalej, úplne nám zničia cestu. Určite sú preťažené, kontroluje to vôbec niekto?“
O probléme vedeli aj na Obecnom úrade v Košolnej, hoci podľa slov pracovníčky Hany Dedáčkovej, zatiaľ žiadnu písomnú sťažnosť od občanov neobdržali. „Situácia trvá už niekoľko mesiacov. Starosta obce Martin Halaksa sa ju snažil riešiť v súčinnosti so starostami ďalších dotknutých obcí, cez ktoré tiež tieto autá prechádzajú, zatiaľ však náprava nenastala,“ vysvetlila H. Dedáčková.
Problém sa dotýka aj obcí Lošonec, Horné Orešany, Dolné Orešany, Košolná, a Suchá. Starosta Horných Orešian Ján Kormúth nám povedal, že ide o autá, voziace kameň z kameňolomu v Lošonci. „Keďže cez naše obce je to najkratšia cesta v smere na Trnavu, nemáme príliš na výber. Pravdou však je, že aj cesta v našej obci je vďaka týmto plne naloženým nákladným autám poriadne zničená,“ posťažoval si.
K otázke, či sa vykonáva kontrola v súvislosti s možnou preťaženosťou vozidiel sa pre MY – Trnavské noviny vyjadril zástupca hovorkyne Krajského riaditeľstva policajného zboru v Trnave Viktor Plézel: „Dopravná polícia vykonáva v rámci svojej činnosti dohľad nad plynulosťou a bezpečnosťou cestnej premávky. Nedisponujeme technickými prostriedkami, ktorými by sa dali vážiť nápravové tlaky automobilov. Polícia však v rámci kontrol kontroluje u vodičov nákladných automobilov, ktoré prepravujú kameň vážny lístok, z ktorého je možné zistiť akú hmotnosť má prepravovaný – naložený materiál. Polícia si takto overí, či hmotnosť naloženého materiálu neprevyšuje dovolenú nosnosť nákladného motorového vozidla.“
V budúcnosti by podľa jeho vyjadrenie mala polícia disponovať aj technickými prostriedkami, ktorými by sa dali vážiť nápravové tlaky nákladných automobilov. „Nie všade je ale možné váženie nákladných automobilov zrealizovať. Miesto na ktorom sa automobily vážia, musí spĺňať určité technické kritéria, ale priamo v obciach a na cestách II. triedy to častokrát nie je možné,“ vysvetlil V. Plézel.
K preťaženiu cestnej komunikácie a vytváraniu koľají nemusí však podľa jeho slov dochádzať len z dôvodu preťažovania náprav automobilov, ale aj zvýšeným počtom áut, ktoré prejdú po komunikácii, teda vysokou frekventovanosťou.
Renáta Kopáčová