ci. Tu prítomným počas obeda doručili telegram, v ktorom im oznámili, že lietadlo, v ktorom sedel Štefánik sa zrútilo. Päť mužov tvoriacich posádku bola mŕtvych. Pri pitve zistili, že majú polámané lebečné kosti, rebrá, panvu i končatiny. Zranenia utrpeli po výskoku z lietadla z asi osemdesiat metrovej výšky. Na mieste havárie našli telo Štefánika a niekoľko metrov odtiaľ aj trosky lietadla Caproni.
Básnik Ivan Gall bol svedkom nehody. Vo svojej výpovedi uviedol: Lietadlo sa zjavilo nad Bratislavou o jedenástej hodine. Chvíľku nad ňou krúžilo akoby hľadalo pristávaciu plochu, potom odletelo smerom na vajnorské letisko. Pristávalo bez ťažkostí a už bolo od zeme len pár metrov. Potom sa začalo znovu dvíhať do povetria akoby chcelo letieť späť k hangárom. V tej chvíli sa z lietadla začalo dymiť, náhle sa vznietilo a rútilo k zemi. Podľa istých dohadov ho v tom čase riadil práve Štefánik, ktorý v poslednej chvíli vyskočil z lietadla.
Čo sa v tom čase dialo v útrobách lietadla ostáva dodnes záhadou. Jedna verzia hovorí o tom, že Štefánik chcel pristáť na určenom mieste, no na prvýkrát sa mu to nepodarilo. Potom sa pokúsil o to opäť, no dostal kŕče, ktorými občas trpel. Padol na riadiacu páku, lietadlo sa zapálilo a zrútilo.
Existujú dohady, že lietadlo so Štefánikom dali zostreliť Česi. V tom čase však mali vojaci zakázané strieľať z kasární na lietadlá. A Štefánikov príchod na Slovensko veľmi očakávali, pretože mal utíšiť napätie medzi československými vojakmi a talianskymi veliteľmi.
Skutočnú príčinu havárie lietadla sa pravdepodobne už nikdy nedozvieme.
Rasťo Piovarči