Trnava - Celá výroba je však určená zatiaľ len na testovanie vozidiel. Tie vyrábajú preto, aby zvýšili úroveň ich kvality.
,,Najväčším dodávateľom budeme až v roku 2008, dovtedy rozbehneme naplno celú výrobu,“ povedal na tlačovej besede s novinármi generálny riaditeľ PSA-Peugeot Citroen Trnava Alain Baldeyrou.
V súčasnosti sa výroba nachádza vo fáze predsérie. ,,Teda vyrábame vozidlá na to, aby sme otestovali výrobné zariadenia a neustále zvyšovali ich kvalitu,“ vysvetlil generálny riaditeľ. Ide o prípravnú fázu pred spustením celej výroby. Začiatkom júna plánujú zvýšiť jej tempo, pretože plán sa nezmenil.
Od polovice minulého roka sa začali preberacie konania jednotlivých prevádzok. Celý proces sa skončí prevzatím lakovne. Do septembra tohto roka chcú zvládnuť celé preberacie konanie vo všetkých prevádzkach.
,,Veľmi náročné je nastavovanie zariadení, musíme vykonať až 4 tisíc skúšok. Pokračujeme v realizácii testov a meraní,“ doplnil riaditeľ.
Prvá karoséria vyšla z lakovne koncom novembra minulého roku.
,,Takisto musíme získať rôzne povolenia,“ doplnil.
PSA-Peugeuot Citroen má k 1. februáru 1674 zamestnancov. Z toho je 128 inžinierov a riadiacich pracovníkov, 533 stredných kádrov a technikov a 1013 robotníkov. Naďalej pokračujú v náboroch.
Model Peugeot 207 budú vyrábať tri závody v Európe: Poissy vo Francúzsku, Madrid v Španielsku a Trnava. V oboch už výroba beží a o štrnásť týždňov by sa mala spustiť i v Trnave. Prvých štyridsať vozidiel vyrobili už v druhej polovici minulého roka, no ,,tie slúžili len na zaškolenie a vzdelávanie pracovníkov“.
Následne spustili linku 1, na ktorej vyrobili 120 predsériových vozidiel. Nie sú určené pre trh, ale len pre vnútorné potreby PSA. To isté prebieha i na linke 2, kde vyprodukovali 170 kusov. Na nich testujú kvalitu dodávok rôznych dielov a súčiastok od subdodávateľov ako aj kvalitu výrobného procesu. ,,Ich dodávky sa postupne zlepšujú, pričom smerujú k čo najvyššej kvalite.“ V máji spustia tretiu linku, na ktorej vyrobia 170 automobilov.
,,V roku 2006 plánujeme vyrobiť okolo 60 tisíc vozidiel, v nasledujúcom roku to bude 240 tisíc a v roku 2008 okolo 300 tisíc,“ informoval riaditeľ.
Podľa generálneho riaditeľa chcú spustiť aj výrobu nového modelu a rozšíriť závod. ,,Zatiaľ neviem povedať o aký druh pôjde, ani o akú značku.“
So stavebnými prácami nového závodu začnú v lete a skončiť by mali začiatkom roka 2009.
Podstatnú časť vyrobených vozidiel v Trnave budú exportovať do krajín strednej Európy, ale aj na Balkán. ,,Nevylučujeme však ani Francúzsko, Holandsko, či Nemecko. Trnava je svetovým výrobným centrom, ktoré je schopné vyrábať automobily s predajnosťou po celom svete. Samozrejme, budeme zásobovať taktiež slovenský trh,“ skonštatoval A. Balderyou.
Podľa predstaviteľov PSA-Peugeot Citroen slovenská vláda splnila všetky svoje záväzky, ktoré na seba vzala.
Rasťo Piovarči
foto: autor