V priestoroch trnavskej synagógy si od minulého štvrtka môžete pozrieť prvú výstavu českého sochára, maliara, tvorcu objektov a inštalácií Milana Housera.
Vďaka kurátorovi Pavlovi Netopilovi ide dokonca o prvú samostatnú Houserovu výstavu v zahraničí.
Jej názov V Perleti odzrkadľuje aj techniku, ktorú autor začal používať ešte na pražskej akadémii, a síce akrylátovú perleť. „Tá technika nie je až taká neštandardná, je to klasický priemyselný postup. Perleť je zvláštna v tom, že ju používam ako doplnok inej farby. Keď chcem dostať perleťový odtieň modrej, musím nastriekať modrý základ a perleť na ňu použijem ako jemný film,“ vysvetlil nám M. Houser.
Na prízemí synagógy je nainštalovaný záves z plexiskiel. „Keď tam prídete ráno, všetky vyzerajú zdola ako biele a mliečne. Keď vyjdete na poschodie a zasvieti slnko, plexisklá sú šialene farebné,“ dodal.
Podľa autora ide v podstate o tú istú vec, ale stačí zmeniť uhol pohľadu a biele veci sú nielen biele, ale zrazu aj červené či fialové.
M. Houser sa usiluje o to, aby jeho obrazy neboli statické, ale skôr živé, aby návštevníkovi dodávali chvejúci sa pocit.
„Celá výstava je časová. Môže sa stať, že človek, ktorý sa na ňu príde pozrieť, z nej nemusí mať žiadny veľký zážitok. Keď príde druhýkrát, situácia sa zmení. Je to o procese a stretnutí niečoho, čo vyzerá v rôznych situáciách a v rôznom čase inak.“
Táto inštalácia potrebuje veľký priestor a dobré svetlo, pretože perleť sa podľa intenzity a smeru dopadajúceho svetla chová stále inak. Vnem oka sa stále mení a o tom sa v priestore synagógy môžete presvedčiť do 23. marca.
Petra Nagyová, foto: autorka