Už v mladosti začínal Miroslav Ščibravý z Leopoldova s jazdou na motocykloch. Išlo oznáme BOASky, na ktorých bodoval v rôznych branno-orientačných súťažiach. A potom pričuchol k automobilom.
,,Začínal som vtedy na mojej novej škodovke 110 R – coupé. Navaril som na ňu bezpečnostný rám, zhodil nárazníky a vyladil motor,“ spomína na staré časy M. Ščibravý. Namontoval športový výfuk a prihlásil sa na preteky automobilov do vrchu. V tých časoch získal množstvo ocenení za prvé, druhé i tretie miesta. ,,Vtedy som zistil, že ERka mi nestačí, nemala taký výkon ako novšie typy áut,“ dopĺňa. Na trhu sa objavila nová trieda škodovie 120 LS, ktorú ,,sme s kamarátmi prerobili na veľmi solídne auto a s ním už sa pretekalo lepšie.“
,,Miro má svoje pretekárske srdce na správnom mieste. Pozná možnosti svojho auta a vždy jazdí na ich hranici,“ hovorí o svojom kamarátovi mechanik Miloš Masarik. Takto sa dopracoval až k I. výkonnostnej triede v preteku do vrchu a II. výkonnostnej triede na okruhoch. Trikrát sa stal majstrom Slovenska v pretekoch do vrchu, v okruhu získal šieste miesto v Moste v Čechách. ,,To sú asi moje najväčšie úspechy. Takou perličkou bola súťaž v jazde do vrchu v Prešove. Štartoval som s obyčajnou sériovou škodovkou. Z 51 súťažiacich som skončil na treťom mieste a to riadne pršalo. jazdci sa len neveriacky pozerali a krútili hlavami.“ Spomínané vozidlo však prestalo vyhovovať novým medzinárodným športovým predpisom. ,,Na nové auto som financie nemal, všetko nasvedčovalo tomu, že moja kariéra dozrieva ku koncu.“
Až v roku 2002 prišlo k osudnému stretnutiu so starými kamarátmi. Vo vzduchu sa opäť rozvírila vôňa benzínu, pretekov a rozbúchalo sa automobilové srdce. ,,V novembri som kúpil starú továrenskú Škodu 130 RS. Cez zimu som ju zreparoval.“ Už v máji nasledujúceho roku sa s ňou objavil na pretekoch v Šturci v triede historických vozidiel – skupina HK 1. Na tomto svojom prvom novodobom preteku obsadil tretie miesto. Ďalšie súťaže boli v Českej republike. Opäť na treťom mieste sa umiestnil v Ústí nad Orlicí. V strede júla šiel na známu Pezinskú Babu. ,,Išlo o Majstrovstvá Európy a s RSkou som skončil na druhom mieste, čo nikto nečakal, ani ja.“ Na známom 6,5 kilometrovom Dobšinskom kopci vyhral aj tréningy aj prvý ostrý štart. ,,No pri druhej jazde sa na motore prepálil piest. Zvyšok pretekov som sledoval medzi divákmi z hľadiska.“
Mirov automobilový tím obetoval aj slávne Leopoldovské hody a pri lámaní júla s augustom zúčastnili sa pretekov na Jankovom vŕšku pri Uhrovci, kde získali tretie miesto. ,,Doteraz som vážnu búračku nemal, len drobné nehody.“ Jednou z nich bola odtrhnutá ojnica v jazde do vrchu na najdlhšom a najrýchlejšom kopci v Čiernom Balogu. ,,Mal som ho veľmi dobre natrénovaný, ale opäť v druhej jazde nehoda a my sme sa už len pozerali...“ Zmarené jazdy si vynahradil celý tím na kopci na Ostrej Lúke pri Zvolene. Zažiarili na druhom mieste.
,,Zúčastnil som sa aj pretekov historických vozidiel na Masarykovom okruhu v Brne so škodovkou 130 RS. So mnou tu boli ešte dvaja ďalší Slováci. Ukončenie sezóny bolo výborné, získal som druhé miesto a kamarát prvé.“
Nová sezóna 2005 začala na najznámejšom kopci, slávnom ECCE HOMO v Šternberku na ME – FIA Historic HILL CLIMB Championat tretím miestom. Druhým podujatím bol opäť Dobšinský kopec. Na ďalších akciách získal druhé miesta i na Majstrovstvách Európy na Pezinskej Babe.
Ešte v priebehu minulej sezóny napadlo Mira, že si zadováži nové a najmä výkonnejšie auto s vyššou rýchlosťou ako mal doteraz. V decembri odkúpil od kamaráta pretekára Eda Ševčíka BMW M3-Sport s výkonom 300 koní a maximálnou rýchlosťou 270 kilometrov za hodinu.
Aby si výkonnejšie auto zvykol, celú sezónu 2005 jazdil iba na BMW. Štyrikrát získal druhé miesto a jedenkrát prvé.
V tejto sezóne všetci jazdci nadšene privítali obnovenie tradície na Piešťanskom letisku – súťaž o Cenu Slovenska. ,,Na tomto okruhu som jazdil pred dvadsiatimi rokmi a som veľmi rád, že opäť môžem.“
Súťaže sa zúčastnil aj so škodovkou aj BMW. Diváci ostávali v úžase. ,,Jedna jazda na okruhu, to je ako polovica pretekov do vrchu.“
Na konci sezóny dostal pozvánku do Bratislavy na súťaž BMW PRO RACING – Slalom. V skupine seniorov obsadil prvé miesto a v celkovom poradí skončil na druhom za majstrom Európy v slalome.
V súčasnosti sa Miroslav Ščibravý aj so svojím tímom pripravuje na nastávajúcu sezónu. Obe pretekárske autá sú pod dozorom technikou a prechádzajú generálkou.
Rasťo Piovarči
foto: archív