Trnava patrí medzi univerzitné mestá a o klubový film je tiež záujem.
„Po celý čas, odkedy sme začali s filmovým klubom, sme boli v Kine Oko. Požiadavke tejto prehliadky to nevyhovovalo ani priestorovo a ani technickým vybavením. Prvá vec, ktorú sme riešili potom, ako sme prišli do Kina Hviezda bola, či by sa Febiofest nedal dotiahnuť sem,“ povedal nám vedúci trnavského filmového klubu Marek Zelina.
Podľa neho to spočiatku vyzeralo tak, že snáď by sa to aj podarilo. Lenže postupne sa to dostalo do fázy, v ktorej sa vec začala naťahovať.
„Spočiatku nám tvrdili, že sa musia poradiť, že musí byť zasadnutie výkonného výboru a tam sa nejakým spôsobom uzniesli, že ho už viac nebudú rozširovať o ďalšie mestá.“ A keďže je blízko Bratislava aj Nitra, Trnavčania, ktorí majú záujem, môžu ísť aj tam.
„My sme mali záujem, aby sa u nás táto prehliadka organizovala. Im to však robí aj logistické problémy. Čo sa týka filmových kópií, možno je na niektorý film v podstate len jedna a musia zabezpečiť, aby im to prešlo celé Slovensko. A možno je to aj otázka rozpočtu, že už nie je taký ako bol kedysi.“ Febiofest v Trnave v momentálnej situácii nie je možné uskutočniť.
Že by sa to podarilo o rok alebo dva? „Som k tomu skeptickí, pretože si myslím, že to už ostane v takejto forme. Neverím tomu,“ dodal M. Zelina.
Jediný projekt, ktorý funguje aj v rámci trnavského kinoklubu je nekomerčná putovná prehliadka Projekt 100. „Tento rok sa to posunulo oproti minulým ročníkom, aby nenastala kolízia s českou časťou prehliadky, takže bude na jeseň,“ informoval M. Zelina.
Filmový klub Naoko sa však snaží robiť drobné prehliadky. „Minulý mesiac sme mali prehliadku Jima Jarmuscha a jeho tvorby. Mali sme mimoriadne zapožičané niektoré filmy, ktorých práva vlastní Česká asociácia filmových klubov.“
Tento mesiac sa je tiež na čo tešiť, pretože sa koná prehliadka z profilu diela Piera Paula Passoliniho. Vďaka spolupráci s talianskym inštitútom ide o filmy, ktoré nikdy neboli uvedené. Na jarnú časť sezóny sú tiež pripravené všetky novinky a viacero filmov, ktoré divák doteraz nikdy nemohol vidieť.
Petra Nagyová