Začatie výstavby komplikuje výkup pozemkov. Celková plocha pozemku, na ktorej bude obchvat vybudovaný, je cez 27 hektárov, z toho je 19,5 hektára poľnohospodárskej pôdy. Plocha potrebná pre výstavbu I. etapy obchvatu je 10,4 hektára. Momentálne SSC eviduje viac ako šesť desiatok vlastníkov pozemkov, ktorí už predajno-kúpne zmluvy podpísali. Začiatkom februára však podá návrh na vyvlastnenie ďalších 14 900 metrov štvorcových pozemkov vo verejnom záujme. Týka sa šiestich vlastníkov, z ktorých jeden vlastní 14 700 m2 pôdy.
„Z našej strany by bolo nekorektné zverejniť osobné údaje tých, ktorý s predajom váhajú, bez ich predchádzajúceho súhlasu. Zo zákona majú pravo nesúhlasiť s predajom. Toto právo si uplatnili a SSC sa s tým musí vysporiadať,“ odmietla našu požiadavku o identifikáciu vlastníkov odmietajúcich predaj hovorkyňa SSC Iveta Fedorová.
Podľa informácii MY-Trnavských novín sa ohľadne pozemku objavili úvahy, že by mohlo ísť aj o špekulatívny predaj.
Cena za vyvlastnený pozemok bude taká istá ako cena u vlastníkov, ktorí kúpno-predajné zmluvy už podpísali. Stanovená je podľa znaleckého posudku, v ktorom každá parcela je ocenená zvlášť a sú zohľadnené koeficienty možností parcele.
Podľa slov hovorkyne, v najlepšom prípade sa 1. etapa výstavby obchvatu začne ešte tento rok, čo bude závisieť od priebehu vyvlastňovacieho konania. Prvá etapy prác by mala byť dokončená v roku 2007, celý obchvat v roku 2008. Plánované náklady na obchvat sa doposiaľ nenavýšili, ostáva pôvodná cena – 1 miliarda 282 tisíc korún.
Podľa prieskumov ministerstva životného prostredia prevádzka na celej dĺžke komunikácie 4,97 kilometra nespôsobí zvýšenú koncentráciu oxidov dusíka, spočiatku bude predstavovať len šesť percent povoleného limitu. Výhľadovo v roku 2030 iba štyri percentá imisného limitu. Znečistenie vodného toku Trnávka je možné, iba v prípade úniku ropných produktov a havárií. Obchvat môže čiastočne znížiť kvalitu plodín pestovaných v jeho blízkosti a jeho výstavba môže mať aj nepriaznivý vplyv na podzemnú vodu.
Janka Pekarovičová