Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Trnavčania sa najviac obávajú križovatky na Hospodárskej ulici

Vyplýva to zo spracovania dotazníkov v rámci projektu Trvalo udržateľný rozvoj. Jeho cieľom je taký zmysluplný, účelný a realistický rozvoj, aby bola zabezpečená lepšia kvalita života občanov, či už v materiálnej sfére, ale aj vo sfére duchovných potrieb

a v oblasti životného prostredia.
Medzi občanmi mesta Trnava sa uskutočnil dotazníkový prieskum v mesiaci júl minulého roka. Celkovo rozdali anketári 1700 dotazníkov, návratnosť bola približne 90-percentná.

V Trnave prevažujú autá
Prvá téma, ktorú projekt spracovával, bola zameraná na dopravu. Hospodársky rast Trnavského regiónu je priamoúmerný rastu automobilovej doprave v Trnave. Trnavčania sa najčastejšie prepravujú automobilmi, čo predstavuje 34 percent. Peši chodí približne 33 percent obyvateľov. Bicykel ako dopravný prostriedok využíva 17 percent ľudí.
,,Z toho vyplýva, že budeme musieť začať intenzívnejšie pracovať na budovaní dopravnej infraštruktúry a cyklistických chodníkov v meste,“ povedala pre MY-Trnavské noviny Viera Vančová, projektová manažérka.
Najviac využívanou komunikáciou je pešia zóna, vysoké percento Trnavčanov však využíva i cyklochodníky. Pri hodnotení vyjadrili nespokojnosť s ich kvalitou, taktiež i s cestami vyhradenými pre MHD. Za najnebezpečnejšiu križovatku a cestu, ktorá ohrozuje peších, cyklistov i vodičov označili zhodne všetci Hospodársku ulicu.
Druhou témou bola kvalita života a bývania obyvateľov v meste. Týkala sa najmä existencie a dostupnosti kvalitnej infraštruktúry v okolí.
,,Hodnotili sme verejnú zeleň a verejné priestranstvá, zdravotné a sociálne služby, verejnú dopravu, základné školstvo, predajne potravín a zberové miesta odpadu,“ vysvetlila V. Vančová. Z prieskumu zistili, že Trnava má v dostatočne dobrej miere štruktúrované obchodné a reštauračné zariadenia. Dobrá dostupnosť je aj v prípade MHD a školských zariadení. No ak chce Trnavčan ísť do parku alebo do iného rekreačného priestoru, musí prejsť 19 minút chôdze, aby sa dostal na miesto vhodné pre relaxáciu. Podobná situácia je i s návštevou zdravotníckych zariadení.

SkryťVypnúť reklamu

Spĺňajú domácnosti bežný štandard?
Vybavenosť bytov v trnavských domácnostiach je v porovnaní s inými mestami neuspokojivá. Vodovod má 95 percent domácností, kanalizáciu využíva 92 percent a na ústredné kúrenie je napojených 72 percent občanov. ,,Infraštruktúrne a ekonomické možnosti obyvateľstva sú podľa nášho názoru väčšie ako vo väčšine hodnotených miest,“ doplnila V. Vančová. Zo sledovaných miest Dubnica, Levice, Piešťany, Prievidza a Zvolen skončila Trnava vo vybavenosti domácností na poslednom mieste.
Treťou témou bol stav životného prostredia a krajiny. ,,Sústavný úbytok prírodných zdrojov ako zábery pôdy a podobne, nie sú v súlade s princípmi udržateľného rozvoja mesta,“ vysvetlila.
Najlepšiu známku v hodnotení získala čistota pitnej vody a čistota v okolitých lesoch či voľných plochách pri meste. Naopak, najhoršiu známku dostala voda v Trnávke a okolitých tokoch – štvorku. Obyvatelia vyjadrili aj nespokojnosť s nadmerným hlukom v meste. Podľa Trnavčanov najviac ohrozujú životné prostredie v regióne Jadrové elektrárne Bohunice a firma Johns Manville.
Štvrtá téma sa týkala zaťaženia životného prostredia a ekologickej stopy.
,,Od obyvateľov sme získavali údaje o separovaní odpadu a šetrení energiami,“ doplnila V. Vančová. Najčastejšie separovanou surovinou je papier. Viac ako štvrtina obyvateľov však separuje aj plasty. Až päť percent občanov sa priznalo, že vyváža odpad na nelegálne skládky!
Energiu šetriace spotrebiče používa 50 percent Trnavčanov. Vodou šetrí o niečo menej ľudí – 45 percent.
Priemerný počet obyvateľov v jednej trnavskej domácnosti je 2,8 obyvateľa. V 56 percentách prípadov býva takáto rodina v byte s rozlohou 60 až 90 metrov štvorcových.

SkryťVypnúť reklamu

Ako žijeme?
Podľa výsledkov dotazníkového prieskumu takmer polovica Trnavčanov konzumuje denne mäso a mäsové výrobky, priemyselne spracované a balené.
Piatou témou bola sociálno-ekonomická situácia mesta.
V minulých rokoch dochádzalo v Trnave k poklesu obyvateľstva. Investície realizované v poslednom období, by mali tento nepriaznivý vývoj zastaviť, zlepšiť ekonomickú situáciu obyvateľstva a prispieť k jeho nárastu.
Priaznivé podmienky sú v oblasti sociálnej situácie. ,,Podľa záznamov úradu práce sa znížil počet nezamestnaných o dvetisíc 332. Ešte v roku 2001 ich evidovali 4804,“ povedala V. Vančová.
Známkami chválitebný ohodnotili Trnavčania úroveň bývania, školstva a služby v oblasti kultúry a športu. Veľmi nespokojní sú s bezpečnosťou v meste, ktorú hodnotia ako jednu z najhorších oblastí života. ,,Pritom počet trestných činov spáchaných na území mesta má v poslednom období klesajúcu tendenciu,“ doplnila.
Trnava každoročne zvyšuje svoj ekonomický a hospodársky rast. Ten je podložený najmä príjmami mesta z podnikateľskej činnosti. Naďalej stúpa i počet registrovaných podnikateľských subjektov.
Obyvatelia dostali možnosť zhodnotiť aj atraktívnosť Trnavy. Udelili mu známku 2,5, teda priemer. Najspokojnejší sú so stavom historických a kultúrnych pamiatok. Najviac im však prekáža zlý stav ciest, ulíc a chodníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Vzťah ľudia a mesto
Poslednou témou bol manažment. Na základe výsledkov prieskumu pracovníci zistili, že Trnavčania neprejavujú veľký záujem o spoluprácu s radnicou. Odozva na rôzne akcie, na ktorých sa mesto snaží obyvateľov presvedčiť, že i oni môžu svojim postojom ovplyvniť rozhodnutia mesta, je veľmi malá.
Na dostatočnej úrovni nie je ani environmentálne povedomie. ,,Zásluhu na tomto stave má však i štát, ktorý nedostatočne propaguje výrobky šetriace životné prostredie,“ skonštatovala V. Vančová. No svoju úlohu iste zohráva aj vysoká cena týchto produktov.
Celý projekt realizovali pracovníci Mestského úradu v Trnave v spolupráci s neziskovou mimovládnou organizáciou Regionálne environmentálne centrum Slovensko. Do neho sa okrem Trnavy zapojili aj iné mestá.

Rasťo Piovarči
foto: Za najbezpečnejšiu cestu označili Trnavčania Hospodársku ulicu a jej križovatky.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 200
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 394
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 8 564
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 584
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 7 442
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 917
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 492
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 149

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Stratili sme rozum už "na totálku"?!?
  2. Štefan Vidlár: Kutya Lajos
  3. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  4. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  7. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  8. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 487
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 090
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 070
  4. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 641
  5. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 9 036
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 786
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 588
  8. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová 3 082
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Obvinené osoby sú stíhané väzobne.


SITA 3 h
Ilustračné foto.

Výmena zvodidiel na mostoch D1 je dôvodom čiastočnej uzávery v úseku Trnava - Horná Streda.


TASR 4 h
Obec Ružindol.

Obec Ružindol v okrese Trnava vyhlásila nové verejné obstarávanie na prístavbu materskej školy.


SITA 5 h
Zuzana Almáši Koreňová, umelkyňa, psychologička, pedagogička a mediátorka.

Od drevárstva, psychológie a pedagogiky prešla cez mediátorstvo až k umeniu.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


11. aug

Väčšina hľadaných sa skrýva, pretože na nich bol vydaný príkaz na zatknutie.


11. aug

Na Horehroní ožívajú švajčiarske električky.


10. aug

Každá jedna obložená misa je originál.


11. aug

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Stratili sme rozum už "na totálku"?!?
  2. Štefan Vidlár: Kutya Lajos
  3. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  4. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  7. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  8. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 487
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 090
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 070
  4. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 641
  5. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 9 036
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 786
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 588
  8. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová 3 082
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu