jčírstva na trnavskej Ulici Horné bašty Zuzana Maronová.
Pôvodne existoval zámer, urobiť z tejto ulice takzvanú zlatú uličku. Vybaviť ju zeleňou, odpočívadlami, lavičkami. Bola snaha zachovať je starobylý charakter. Pri rekonštrukcii v roku 1998 ju pracovníci firmy Cesty Nitra, stredisko Trnava a ďalší špecialisti z Nitry vyložili štiepanou kamennou dlažbou. Použili dve technológie kladenia dlažby do cementovej malty. Vyžiadalo si to 6,252 milióna korún z pokladne mesta.
Toto riešenie sa však onedlho ukázalo ako nešťastné. Najmä nákladné autá, ktoré v čase dopravnej špičky na Rybníkovej ulici využívajú komunikáciu ako výhodnú skratku, kamene čoskoro pouvoľňovali. Na ceste nielenže vznikali výmole a diery. Uvoľnené kamene, odskakujúce spod kolies motorových vozidiel, začali ohrozovať bezpečnosť chodcov. Stav vozovky ovplyvňuje aj veľmi nízko uložená kanalizácia.
„Preto sme v lete 2003 poslali na mestský úrad náš návrh na úpravu ulice, pod ktorý sa podpísala väčšina majiteľov objektov. Sám som vychádzal z toho, že keďže sme my všetci vyhoveli neskromným požiadavkám pamiatkarov, malo by aj mesto dbať na plnenie svojich povinností,“ vysvetlil nám Ivan Ružička, jeden z dotknutých majiteľov.
List upozorňoval na to, že komunikácia a jej podklad nie je vhodný na množstvo prechádzajúcich vozidiel, vodiči nedodržiavajú zákaz vjazdu z Hornopotočnej ulice, ani zákaz státia. Materiál, ktorým je cesta vydláždená, ohrozuje chodcov i majetok vlastníkov nehnuteľností.
Majiteľom celého pozemku pod komunikáciou a jej správcom je mesto Trnava. Preto v plnej miere zodpovedá za jej stav i za prípadné škody, ktoré by vznikli z dôvodu jej zlého stavu.
„Predstavy vlastníkov nehnuteľností sme splnili iba čiastočne. Jednoznačne sme zadefinovali parkovacie miesta, ale ďalšie zariadenia sme na ulicu nedávali. Aj na nej sme plánovali a stále ešte plánujeme upraviť organizáciu dopravy. Vždy sa však nájdu vodiči, ktorí značenie rešpektovať nebudú. Predpokladám, že na budúci rok tu dôjde k zmenám organizácie dopravy, týkajúcim sa aj miest, kde sa bude môcť parkovať,“ informoval MY-Trnavské noviny vedúci úseku dopravy a cestného hospodárstva mestského úradu Milan Hába.
„Domnievam sa, že najväčšiu galibu robili domorodci. Pri rekonštrukcii svojich objektov využívali ťažkú mechanizáciu a nezohľadňovali, že komunikácia nebola spôsobilá na takúto záťaž. V priebehu piatich rokov sme mali na cestu záruku a niekoľkokrát sme uplatnili reklamáciu jej kvality u dodávateľských firiem. Momentálne už nemáme právne páky na žiadanie bezplatných úprav, preto sa o opravy stará samo mesto,“ zaujal stanovisko vedúci odboru investičnej výstavby mestského úradu Dušan Béreš.
Zdôraznil tiež, že aj v prípade čiastočného uzatvorenia komunikácie vodiči značenie nerešpektovali a nerešpektujú a jazdia po čerstvo opravených úsekoch, v rozpore s technológiou vyzretia cementovej malty. Ako potvrdil Jozef Jakubec, vedúci odboru komunálnych služieb, ktorý sa stará o údržbu cesty, mesto o zmene jej nevhodného povrchu uvažuje. Konečné rozhodnutie však zatiaľ nepadlo.
Janka Pekarovičová