PIEŠŤANY. Prázdne autobusy, spoje, ktoré nenadväzujú na vlaky ani medzimestské linky, a vozidlá, ktoré nejazdia vtedy, keď je to potrebné. Takto opisujú mestskú hromadnú dopravu v Piešťanoch obyvatelia aj návštevníci. Mesto za jej prevádzku pritom každoročne dopláca stovky tisíc eur.
Prevádzku zabezpečuje spoločnosť Arriva, ktorá v kúpeľnom meste jazdí už takmer dvadsať rokov. Podľa ľudí však systém nefunguje.
„Autobusy v Piešťanoch sú zbytočné plytvanie peňazí. Treba vymyslieť niečo, čo bude aj fungovať a nie, aby sa v celom autobuse viezli traja ľudia. Treba zabezpečiť dopravu z mesta na polikliniku, tam momentálne chodí najviac občanov odkázaných na verejnú dopravu,“ hovorí Katarína.
Taxík s doplatkom mesta
Problémom nie sú len prázdne vozidlá, ktoré často pôsobia ako taxík pre hŕstku ľudí. Niekedy robia zbytočné okružné jazdy, inde sú zas spoje vzácne.

„Z Floreátu chodí autobus dvakrát denne. Rodinná známa v kúpeľoch má problém dostať sa do kúpeľov a z kúpeľov bez toho, aby čakala pol dňa na autobus. Načo nám je taká doprava, keď neslúži občanom vtedy, keď ju potrebujú? Klimatizovaný autobus a elektronická karta mi je na nič, keď sa neviem dostať v reálnom čase z bodu A do bodu B,“ hovorí Alexej.
Autobusy často nenadväzujú na príchody vlakov ani medzimestských liniek. Ľudia sa potom na stanice musia dopraviť taxíkom alebo vlastným autom, ktoré celý deň blokuje parkovisko.
„Piešťanská mestská hromadná doprava si musí uvedomiť, že okrem obyvateľov mesta musí slúžiť aj kúpeľným hosťom, aby sa po procedúrach mohli dostať do mesta, ale spoj o 15:03 z kúpeľov má spiatočný odchod z Auparku o 15:36! Čo je to za logiku? To je asi vtip, nie?“ pýta sa Ľuba.
Lenka upozorňuje, že chýbajú spoje pre deti zo sociálne slabších rodín. „Ráno by mal brať deti od azyláku z Bodony, nemajú sa ako dostať do škôl, a práve tam sú ľudia bez vlastnej dopravy,“ dodáva.
Zmluvy a neúspešná súťaž
Prvá rámcová zmluva s Arrivou vznikla v roku 2008, pôvodne na desať rokov. Postupne k nej pribúdali dodatky, ktoré ju predlžovali. Do roku 2021 mesto dopravcovi ročne vykrývalo straty v celkovej výške približne 380-tisíc eur. O rok neskôr už zaplatilo o 100-tisíc eur za rok viac.