TRNAVA. Ubehlo už pár rokov odvtedy, čo trnavská radnica po prvýkrát zverejnila odvážny zámer. Vymeniť veľké parkovisko pre vlakovou stanicou s neďalekou autobusovou stanicou.
Od tejto zásadnej zmeny si samospráva sľubuje zatraktívnenie priestoru a zvýšenie komfortu pre cestujúcich, ktorí prestupujú v Trnave z vlakov na autobusy a naopak.
Vlastnia ich železnice
Väčšiu časť pozemkov pod parkoviskom vlastnia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré v minulosti označili tento majetok za nepotrebný, v posledných rokoch už to tak nie je.
Parkovisko pred stanicou je v súčasnosti stále zadarmo, pred niekoľkými rokmi si ho chcela samospráva od železníc prenajať s cieľom rozšíriť počet miest a spoplatniť ho. Krátko pred podpisom zmluvy však začali železnice hovoriť o výmene.
Močia v kríkoch či pri kolese, vidia ich pritom ľudia. Vodič autobusu sa sťažuje na chýbajúce toalety Čítajte Samospráva by tam chcela terminál integrovanej osobnej dopravy. Jeho hlavným cieľom je vyššie spomínaná výmena autobusových nástupíšť s verejným parkoviskom.
Presunúť chcú aj zastávky mestskej dopravy do plánovaných nových ramien blízkej svetelnej križovatky.
Trnava si pre túto investíciu objednala kompletnú projektovú dokumentáciu za 638-tisíc eur. Tú zaplatí z vlastného vrecka, na samotnú investíciu chce žiadať nenávratný príspevok. Zákazku vo verejnom obstarávaní získala spoločnosť Afry Slovakia.
„Atraktívnejší a kvalitnejší priestor zvýši komfort a celkový pocit cestujúcich pri využívaní tohto priestoru. Zriadením dostatočného počtu krytých zastávkových plôch a ich koncentráciou do polohy súčasného parkoviska pred budovou železničnej stanice eliminujeme dlhé pešie presuny cestujúcich, ktorí využívajú kombináciu železničnej, prímestskej a mestskej autobusovej dopravy,“ uviedla radnica v popise zákazky.
Aj dve križovatky
Plánovaná investičná akcia ráta s výmenou povrchov, zásadnými zmenami prejdú aj dve križovatky – svetelná vedľa stanice a ďalšia pri dispečingu spoločnosti Arriva.
Ráta sa aj s búraním terajšej a vybudovaním novej pešej lávky ponad Kollárovu a Dohnányho ulicu, a parkovacieho domu pre bicykle, ktorý z nej bude prístupný.
Železnice Slovenskej republiky nám potvrdili, že o tomto zámere boli informovaní na vstupnom rokovaní s mestom v roku 2023.
„V predmetnej veci nás mesto Trnava odvtedy nekontaktovalo. Nemáme preto bližšiu informáciu, v akom stave sú ich zámery v okolí železničnej stanice Trnava, a teda neboli urobené ani ďalšie kroky v prípadnom prevode, respektíve, zámene pozemkov,“ povedala Petra Lániková, hovorkyňa ŽSR.
V každom prípade na takéto nakladanie s majetkom štátu v správe ŽSR je potrebný súhlas ministerstva dopravy, respektíve vlády. Je to bežný postup, vláda musí odobriť každý prevod pri účtovnej hodnote majetku nad 165-tisíc eur.
Okrem toho Železnice Slovenskej republiky deklarujú, že zámena prichádza do úvahy za predpokladu hospodárnosti a efektívnosti transakcie pre ŽSR, ako aj splnenia legislatívnych a technických podmienok.
Adekvátna protihodnota
V prípade, ak by s výmenou súhlasili, budú potrebné kladné vyjadrenia jednotlivých zložiek ŽSR k prevodu pozemkov, stanoveniu technicko-prevádzkových podmienok, zachovaniu prístupu k stanici a infraštruktúre ŽSR.
A čo budú železnice za to požadovať?
„Adekvátnu protihodnotu v zamieňaných nehnuteľnostiach mesta využiteľných pre potreby ŽSR, respektíve uhradením trhovej ceny za nehnuteľnosti ŽSR. Po predložení detailného návrhu projektu doplníme technické požiadavky na budúcu podobu predstaničného priestoru, vybudovania „náhradných“ parkovacích plôch z pohľadu ŽSR,“ dodala hovorkyňa.
V každom prípade, ŽSR sa už dávnejšie vyjadrili, že vítajú každú iniciatívu, ktorej výsledkom bude kvalitatívne zlepšenie predstaničného priestoru.
Spoločnosť Arriva, ktorá tu prevádzkuje viacero spojov, taktiež už dávnejšie deklarovala, že s výmenou nemá žiadny problém. Myšlienka mať autobusy a vlaky znova vedľa seba prišla netradične od občianskeho združenia OZ Cyklokoalícia.









