Hoci známky už dnes väčšinou nie sú prekvapením, tlak na výkon môže spôsobiť u detí úzkosť, problémy so spánkom či dokonca psychosomatické ťažkosti. Špeciálna pedagogička zo Súkromného centra poradenstva a prevencie v Piešťanoch DANIELA HANKOVÁ radí, ako záver školského roka zvládnuť s nadhľadom a ako deti v tomto náročnom období podporiť.
Je tu záver školského roka a s tým spojené hodnotenie žiakov. Stretávate sa vo svojej práci s tým, že by deti prežívali strach z vysvedčenia?
V mojej praxi sa už tak veľmi s týmto problémom nestretávam. Vďaka tomu, že rodičia majú aplikáciu Edupage, tak už vopred vedia, aké známky ich deti majú a aké hodnotenie im vychádza z jednotlivých predmetov. Vysvedčenie už nie je také veľké prekvapenie ako kedysi, keď niektoré deti dokázali známky pred rodičmi utajiť. Vnímam pozitívne, že takáto možnosť je. Edupage je dobrou pomôckou najmä v tom zmysle, že samotný rodič vie byť súčinný pri učení s dieťaťom a byť mu nápomocný, aby si prospech a známky vylepšil.
Ak teda vysvedčenie už nie je takým strašiakom, v čom vidíte problém?
Problém vidím skôr v nadmernom tlaku na výkon. Rodičia časti chcú, aby dieťa podávalo tie najlepšie výkony. Ak je tento tlak v rodine príliš silný, deti môžu byť v strese, túžiť za každú cenu po čo najlepších známkach. Za kritické považujem najmä obdobie pár týždňov pred záverom roka. Deti sú v strese z toho, že sú písomky, musia sa veľa učiť, často počujem, že ten rodič zatlačí, možno dôjde aj k zvýšenému hlasu. Na samotných rodičov je vyvíjaný veľký tlak, takže môže sa stať, že na dieťa vybuchne. Často ide o túžbu po uznaní, o prestíž – chceme, aby naše dieťa bolo dokonalé. Ale to vytvára reťazovú reakciu – tlak na rodiča, ten sa prenesie na dieťa, a výsledkom je napätie v celej rodine.

Čo by ste odporučili rodičom, ktorí majú pocit, že aj oni sami sú pod tlakom a prenášajú ho na dieťa?
Je dobré sa zastaviť a položiť si otázku: Čo znamená maximum pre moje dieťa? Čo všetko by ešte malo zvládnuť? Predstavte si, že vy ste v práci osem – deväť hodín a potom prídete domov a máte ešte venovať čas práci? Alebo máte dovolenku a počas nej si máte vybavovať pracovné veci? To nechcete. A teraz si predstavte, že to dieťa je v tej škole možno šesť hodín a koľko času by malo ešte tráviť nad svojimi povinnosťami? Veď má aj ono právo, aby si oddýchlo. Kde sú potom tie voľnočasové aktivity, rodinné aktivity, tráviť čas s rodičmi, vedieť sa odpojiť, nudiť sa. Niekedy rodičia zabúdajú, že aj oni neboli vždy najlepšími žiakmi.
V článku sa ďalej dočítate:
- ako by mal rodič reagovať na vysvedčenie, ktoré nie je podľa jeho očakávaní,
- či je leto vhodným obdobím na doučovanie učiva,
- ako môže rodič podporiť sebaúctu dieťaťa.
Ako sa môže tento zvýšený tlak prejaviť na samotných deťoch? Aké ťažkosti sa môžu objaviť? Na základe akých znakov to môže rodič rozpoznať?
Tento tlak sa môže prejaviť rôzne – dieťa môže začať trpieť tikmi, zajakávaním, problémami so spánkom, môže byť úzkostné, podráždené alebo sa mu môže zhoršiť chuť do jedla. Objavujú sa aj bolesti hlavy, brucha, únavový syndróm. Dieťa sa bráni ďalším povinnostiam, lebo je už preťažené. Rodič by si mal všímať aj zmeny v správaní.
Ako by mal rodič reagovať na vysvedčenie, ktoré nie je podľa jeho očakávaní?