VRBOVÉ. Otvárať ju mali ešte v máji, neoficiálne už niekoľko mesiacov slúžila, novú cyklotrasu spájajúcu Pieľšťany s Vrbovým v Piešťanskom okrese cez víkend oficiálne sprístupnili. Podľa nainštalovaných čítačiek počtu cyklistov ich len do otvorenia narátali približne 42- tisíc.
Postavili ju na nevyužívanej železničnej trati, ktorá slúžila už od začiatku 20. storočia, posledný osobný vlak však po nej prešiel v roku 1978. O dvadsaťpäť rokov neskôr tam skončila aj nákladná preprava, trať sa odvtedy nepoužívala.
Nadšenci nepochodili
O záchranu trate sa niekoľko rokov snažili ľudia z občianskeho združenia Čango, ktorí tam niekoľkokrát zorganizovali aj preteky drezín.
Presadzovali vybudovanie cyklotrasy popri nej, čo bolo pre komplikované vlastnícke vzťahy takmer nemožné. Napokon však zvíťazil zámer bezpečného prepojenia kúpeľného mesta s Vrbovým, ktorý pred rokmi v petícii podporilo viac ako 3500 ľudí.

Ešte v roku 2009 podpísali na pôde Trnavského samosprávneho kraja zakladajúcu listinu záujmového združenia- Mikroregión Zelená cesta Piešťany - Vrbové.
Dohodu vtedy podpísali primátori Piešťan a Vrbového, starostovia Krakovian, Trebatíc a župan. Cieľom bola podpora cestovného, medzi priority vtedy zaradili aj reštruktualizáciu nevyužívanej železničnej trate medzi Piešťanmi a Vrbovým, prechádzajúcu obcami Trebatice a Krakovany.

„Príbeh Zelenej cesty sa slávnostným otvorením nekončí, pretože máme pred sebou ešte dva záväzky. Jedným je plán vybudovať vo Vrbovom oddychovú zónu, ktorá bola v projekte Plánu obnovy a odolnosti zaradená medzi neoprávnené výdavky. Druhým je záväzok chrániť si toto dielo, ktoré sa nerodilo ľahko, pred poškodzovaním niektorými neprispôsobivými ľuďmi,“ povedal starosta Trebatíc a predseda Rady zdurženia Zelená cesta Juraj Valo.
Práve on spolu s Radoslavom Mlynárom zo združenia obcí Zelená cesta patrili medzi hlavných iniciátorov cyklochodníka.
Národný cyklokoordinátor Peter Kľučka hodnotí tento projekt pozitívne z pohľadu vytrvalosti, odhodlania a vzájomnej komunikácie všetkých zúčastnených.
"Ide o pilotný projekt zmysluplného využitia dlhodobo nevyužívanej železničnej trate formou jej dlhodobého prenájmu na výstavbu cyklistickej komunikácie bez jej nenávratného zrušenia, ako sa to v minulosti viackrát stalo," dodal Kľučka.
Jej najväčší význam vidí v poskytnutí možnosti bezpečného presunu na bicykli.
"Popri tom poskytuje cyklotrasa široké možnosti jej využitia domácim obyvateľom, ako aj návštevníkom regiónu pri rekreačnom využívaní bicykla v nadväznosti na okolité možnosti cezhraničnej cykloturistiky so susednou Moravou," podčiarkol cyklokoordinátor.
Bezpečný presun do práce
Aj primátor Vrbového Štefan Kubík vyzdvihol obrovský význam cyklotrasy, okrem strávenia voľného času poslúži aj ako bezpečný presun ľudí do práce. Stovky domácich dochádzajú za zamestnaním do priemyselných parkov v Trebaticiach a Krakovanoch každý deň na bicykli.
Chválou na otvorení nešetril ani Jozef Viskupič, trnavský župan.
„Ak sa spojí dobrá myšlienka, ak sa spojí dedina, mesto, štát a Európska únia, môžu spoločne niečo dokázať a vybudovať. V tomto prípade sa z nevyužívanej a zarastenej železničnej trate stal moderný, bezpečný a ekologický koridor,“ uviedol na otvorení Viskupič.
Župa prispela sumou 200-tisíc eur.
Cyklotrasu Zelená cesta v dĺžke 7,6 kilometrov postavilo združenie obcí s rovnakým názvom, ktoré získalo približne 4,8 milióna eur z Plánu obnovy a odolnosti SR. Celkové náklady sa vyšplhali na približne 5,5 miliónov eur.
Súčasťou prác bola okrem iného aj rekonštrukcia siedmich mostov vrátane nových pilierov, kompletnej sanácie mosta nad diaľnicou D1, ďalej inštalácia bezpečnostného zábradlia cyklotrasy v dĺžke takmer 3,6 kilometra, rekonštrukcia priecestí pri Krakovanoch a Kocuriciach a ďalšie.
Roky už nefungovala
Železničnú trať otvorili ešte 27. októbra v roku 1906. Uvedená železnica mali len miestny význam. Osobná doprava fungovala iba medzi Piešťanmi a Vrbovým, odbočka Trebatice -Rakovice slúžila iba nákladnej doprave.
Až v roku 1951 bola zavedená osobná doprava aj medzi Trebaticami a Rakovicami, ktorá premávala do roku 1971-1972. Osobná preprava tu definitívne skončila v roku 1978.
V súčasnosti trať medzi Trebaticami a Rakovicami neexistuje. V roku 2003 prestali jazdiť pravidelné manipulačné vlaky a došlo k zrušeniu nákladnej dopravy.