TRNAVA. Sú ich desiatky a stoja tam aj napriek tomu, že im to dopravná značka zakazuje. Reč je o chodníku vedúcom do trnavskej automobilky Stellantis, už viac ako mesiac na ňom denne parkujú desiatky kamiónov, ktoré tam čakajú na vyloženie.
Prišlo leto a mnohí zamestnanci dochádzajú do fabriky práve na bicykli, pre odstavené autá musia jazdiť po bežnej ceste.
„Je to tu tak každý deň, trvá to už asi mesiac. Spolu s kolegami dochádzame do práce na bicykli, bezpečnú cyklotrasu musíme pred fabrikou opustiť, pretože na nej parkujú kamióny. Minulý piatok som ich narátal 27, v pondelok ich bolo až 45,“ opísal situáciu Milan Majerník zo Zavara.

Ide o naložené kamióny, niektoré aj prázdne, ďalší tam majú odstavený iba náves bez ťahača. „Parkujú priamo na chodníku a zaberajú celú jeho šírku. Okrem toho, že tam nemajú čo robiť, svojou váhou ho môžu poškodiť, kto bude potom hľadať vinníka?“ pýta sa. Podľa jeho slov, do fabriky v tomto období denne jazdia do práce na bicykli stovky zamestnancov.
Čo na to polícia
Na celú situáciu sme sa najskôr pýtali na polícii. Odtiaľ nám potvrdili, že cestička pre cyklistov je samostatná pozemná komunikácia vyhradená len pre jazdu na bicykli. Je označená príslušnou dopravnou značkou. „Značky a pravidlá je povinný rešpektovať každý účastník cestnej premávky,“ uviedla Veronika Dachová, krajská hovorkyňa polície.

Podľa jej slov, policajti evidujú porušenia pravidiel cestnej premávky v danej lokalite a z tohto dôvodu tam hliadky vykonávajú dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky počas bežného výkonu služby v priebehu celého dňa.
Za nerešpektovanie dopravnej značky je možné podľa zákona o priestupkoch vodičovi uložiť pokutu v blokovom konaní do výšky 50 eur. To, koľko pokút tam v posledných dňoch rozdali, hovorkyňa neuviedla.
O situácii vedia
S otázkami sme sa obrátili aj na samotnú automobilku, odkiaľ nám potvrdili, že o tejto zložitej situácii vedia.
Stellantis Slovakia spustila v tomto roku sériovú výrobu troch nových modelov, pričom veľký podiel produkcie tvoria elektrické a hybridné vozidlá. Z pohľadu koncernu patrí Trnava medzi kľúčové závody.
„V posledných týždňoch skutočne evidujeme vyšší počet parkujúcich nákladných vozidiel v okolí závodu, vrátane parkovania pri verejnej komunikácii. Nejde len o vozidlá, ktoré zabezpečujú logistický tok dielov pre automobilku, ale aj o nákladné vozidlá jazdiace pre tretiu stranu mimo Stellantis,“ potvrdil hovorca automobilky Michal Nič.
Aktuálny stav označil za mimoriadnu situáciu spôsobenú najmä výpadkom dodávky dielov od niektorých dodávateľov, čo malo za následok podľa hovorcu obmedzenia vo výrobe, ubezpečil však, že nepôjde o trvalý stav.
„Obmedzenie cestnej komunikácie a chodníkov nie je v poriadku a vedenie podniku sa tejto téme intenzívne venuje. Aktuálny stav nás veľmi mrzí. Situáciu denne monitorujeme a za pomoci závodnej strážnej služby robíme maximálne možné opatrenia na elimináciu toho, aby boli dopady na prejazd a parkovanie zamestnancov a verejnej dopravy čo najmenšie,“ povedal Nič.
Nevedia nájsť riešenie
Zároveň priznal, že nateraz nedokážu sami nájsť efektívne riešenie tejto nepriaznivej situácie, no intenzívne pokračujú v hľadaní možných riešení. V tejto súvislosti plánujú i stretnutie so zástupcami miestnej samosprávy a polície, aby sme dokázali spoločne situáciu riešiť.

Odporúčanie, kde môže kamióny parkovať, ponúkla polícia. „Pokiaľ vodiči nákladných motorových vozidiel z kapacitných dôvody nemôžu odstaviť vozidlo na odstavnej ploche danej automobilky, odporúčame odstaviť vozidlá na blízkej odstavnej ploche pri ČS Empark v Modranke, kde môžu bezpečne počkať na vykládku,“ dodala Dachová.
Daná komunikácia sa nachádza v katastrálnom území obce Zavar, riešenie daného priestupku spadá do kompetencie štátnej polície.
Podľa našich informácií už mesto komunikuje so zástupcami Stellantisu o opatreniach, ktoré by tomu mali zabrániť. Uvažuje sa napríklad aj o zábranách, ktoré by vozidlám znemožnili dostať sa na chodník.
V piatok (13. jún) dopoludnia Stellantis samospráve potvrdil, že na vlastné náklady umiestni pozdĺž cyklochodníka veľké kamenné bloky, ktoré zabránia státiu kamiónov, no nebudú zasahovať do neho ani do cesty.