TRNAVA. Policajti informujú o nehode, ktorá sa stala včera (2. jún) v skorých ranných hodinách na diaľnici D1 pri obci Ratkovce v smere do Trnavy.
Podľa doposiaľ zistených informácií, 25 ročná žena sa pravdepodobne z dôvodu mikrospánku dostatočne nevenovala vedeniu dodávky Fiat Ducato a pravou prednou časťou narazila do ľavej zadnej časti kamióna, ktorý išiel pred ňou v pravom jazdnom pruhu.
"Pri nehode sa ťažko zranil 41 ročný spolujazdec Fiatu, ktorý bol zdravotníkmi s ťažkými zraneniami, ohrozujúcimi jeho život, prevezený do nemocnice," uviedla Veronika Dachová, krajská hovorkyňa polície.

Policajti podrobili oboch vodičov dychovým skúškam, ktoré dopadli negatívne. Žene na mieste zadržali vodičský preukaz.

Už to vyšetrujú
"Poverený príslušník diaľničného oddelenia začal trestné stíhanie vo veci prečinu ublíženie na zdraví," doplnila. Príčiny a okolnosti nehody sa ďalej vyšetrujú.
Polícia nevedie samostatné štatistiky, v ktorých by bol za príčinu vzniku nehôd uvedený mikrospánok. Je však označený za jednu z najčastejších príčin, ide o porušenie povinností vodiča zakotvené v zákone o cestnej premávke, podľa ktorého je vodič povinný venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke.
"V roku 2024 bolo v Trnavskom kraji porušenie povinností vodiča príčinou 631 dopravných nehôd. Od 1. januára do konca apríla ich narátali 175.
"Polícia stále apeluje na vodičov motorových vozidiel, že na jazdu sa treba plne sústrediť, za volant si sadnúť oddýchnutí a dostatočne sa venovať situácii v cestnej premávke," povedala Dachová.
Sú nebezpečné
Nehody, ktoré spôsobil mikrospánok, sú nebezpečné a často mávajú tragické následky. „Keď vodič zaspí, tak vozidlo pokračuje v jazde a bez brzdenia narazí do iného vozidla v protismere, alebo do pevnej prekážky popri ceste. Preto takéto nehody sú veľmi deštruktívne,“ skonštatoval Jozef Drahovský, dopravný analytik.
U vodičov, ktorí pravidelne nejazdia v noci, je kritická doba najčastejšie nadránom, ničím nezvyčajným nie sú ani mikrospánky za bieleho dňa. Súvisí to s únavou a vyčerpanosťou.
Za prvý symptóm mikrospánku označil Drahovský kývnutie hlavy smerom dole. To však, našťastie, veľa šoférov prebudí. „Vtedy treba zmeniť spôsob sedenia, otvoriť okno a na najbližšom možnom mieste zastaviť a odpočinúť si. Pomôže aj rozhovor so spolujazdcom,“ zhrnul.
Spoliehať sa na kávu či energetické nápoje až tak neodporúča, pretože u ľudí, ktorí sú na ne zvyknutí, môžu pomôcť iba vtedy, keď ich človek vypije zavčasu a nie až vtedy, keď je už príliš unavený.
Najviac na diaľniciach
K nehodám spôsobeným mikrospánkom najčastejšie dochádza na diaľniciach, Drahovský tvrdí, že je to preto, lebo sa častejšie používajú na diaľkovú dopravu, prízvukoval však, že k nim často dochádza aj na bežných cestách.
A ako mikrospánku predchádzať? Za volant si treba sadnúť oddýchnutý a plne sústredený. „ Treba si naplánovať trasu aj s prestávkami vopred a nejazdiť na „doraz“. Moderné automobily majú aj asistenta, ktorý rozpoznáva únavu a sám odporučí prestávku, respektíve, sa snaží vodiča zobudiť, prípadne prevezme riadenie a následne vozidlo zastaví,“ doplnil na záver dopravný analytik.